Lekke band: repareren met spuitbus of echt reservewiel nodig
In veel auto's vind je tegenwoordig een spuitbusje om een lekke band mee te repareren. Het reservewiel is bij meer dan de helft van de auto's al niet meer (standaard) aanwezig. Wat zijn zoal de voor- en nadelen van het gebruik van deze oplossing. Werkt het wel net zo goed als een echt reservewiel en wat voor belangrijke verschillen spelen er verder nog een rol?
Geen reservewiel?
Sinds enige tijd zijn autofabrikanten steeds meer afgestapt van standaard een reservewiel in de auto. Dat heeft voor hen een aantal voordelen. In de eerste plaats scheelt het kosten. Een reservewiel meer of minder op een complete auto lijkt misschien niets voor te stellen. Maar in de auto-industrie draait het ondertussen ook om elke euro en scheelt dit toch weer de nodige kosten. In plaats van het reservewiel wordt dan een reparatiesetje bijgeleverd, meestal een spuitbus met vulschuim.
Een ander voordeel van het weglaten van het reservewiel is de extra ruimte die daarmee gewonnen wordt. Er zit steeds meer techniek in moderne auto's en daarbij moet ook het comfort zo hoog mogelijk zijn. Dus zoveel mogelijk been-, zit- en laadruimte. Een groot lomp object als een reservewiel kan daarbij gemist worden als kiespijn.
Een optioneel reservewiel?
Bij sommige automodellen is standaard geen reserveband aanwezig, maar kan deze wel optioneel bij besteld worden. De extra kosten op de nieuwprijs van een auto valt voor de consument wel mee, bovendien is het dan je eigen keuze. Daarmee verdient de autofabrikant juist extra aan een feature die voorheen altijd al bij de auto hoorde. Reken op extra kosten van minstens 80 euro, maar dat kan hoger uitvallen afhankelijk van merk en model auto. En controleer ook of je het reservewiel op een voor jou acceptabele manier kunt opbergen.
Lekke band repareren met een spuitbus
Een lekke band met een spuitbusje repareren is voor de meeste mensen in eerste instantie een vreemd idee. Toch werkt het in de meeste gevallen goed genoeg. Heb je een lekke band, dan kun je de spuitbus vastdraaien op het ventiel. Vervolgens spuit je dan het schuim de band in. Het drijfgas pompt de band op. Je mag dan meestal de eerste 20 kilometer niet sneller dan 60 km/u rijden. Daarna is het lek voldoende gevuld, om weer gewoon te kunnen rijden.
Natuurlijk is het geen permanente oplossing. Je moet wel nog steeds met je auto naar een bandenzaak of garage, om de band te laten vervangen of degelijk te laten repareren. Maar je kunt in eerste instantie in ieder geval jezelf redden bij een lekke band en zonder hulplijn of wegenwacht uit de voeten.
Is een spuitbus met schuim een goede vervanging van het reservewiel?
Een spuitbus in plaats van een reservewiel. Voor veel mensen toch een reden voor een onbehaaglijk gevoel. In de meeste gevallen volstaat de spuitbus echter wel. Heb je echt een substantieel gat in je band, dan zal de spuitbus je niet helpen. In dat geval ben je dus zonder meer aangewezen op externe hulp, wanneer je geen reservewiel hebt.
Repareren van een band gevuld met schuim
Nadat je met een spuitbusje je band hebt gevuld en het lek hebt gedicht, moet je band alsnog gerepareerd worden. In de meeste gevallen wordt dat er echter niet prettiger op, nadat een dergelijke spuitbus is gebruikt. In de eerste plaats is het schuim wel vies spul, dus mocht het op je velgen of andere onderdelen komen, dan kan dat permanente vlekken achter laten. Daarnaast is het moeilijker geworden om het lek terug te vinden. Tot slot is het schuim een soort melkachtige drab, hetgeen het niet prettiger maakt met de band in de weer te zijn. Allemaal nadelen die kunnen leiden tot hogere rekeningen of zelfs, al dan niet nodige, vervanging van de gehele band.
Andere voordelen van een spuitbus
Er zijn nog wel een aantal andere voordelen aan het gebruik van een spuitbus. In de eerste plaats is het veel eenvoudiger in gebruik. Je sluit het busje aan en spuit het leeg. De instructies staan op het etiket aangegeven. Een reservewiel vervangen is toch veel meer werk. Niet echt moeilijk, maar toch wel iets dat goed moet gebeuren en niet voor iedereen is weggelegd.
Daarbij is voor het vervangen ven een wiel de nodige spierkracht vereist en is het meestal niet het meest schone karweitje. En je kunt de pech hebben dat dan ook nog eens in het donker of bij slecht weer moet gebeuren. Of in een drukke verkeerssituatie waar het zelfs onveilig is. Een spuitbus is in veel van die situaties dan toch een stuk handiger.
De nadelen van een reservewiel
Geen reservewiel scheelt je dus ruimte in je laadruimte. Vaak is het reservewiel weggewerkt, maar soms is daar juist weer
een LPG-tank ingebouwd. Of de ruimte kan gebruikt worden voor andere zaken. Ook het gewicht van het reservewiel raak je kwijt, waardoor je auto toch snel een kilo of 40 lichter wordt. Dat scheelt toch weer in het brandstofverbruik.
Vergeet ook niet dat een reservewiel een beperkte levensduur heeft. Heb je een volwaardige velg met band, dan kan je het reservewiel verwisselen met andere banden, zodat ze allemaal gelijkmatig slijten. In veel gevallen gebeurt dat niet, of is het reservewiel een thuiskomer. In die gevallen is er een serieuze kans, dat de reserveband eigenlijk te oud is om nog te gebruiken, wanneer je hem nodig bent.
Conclusie
De ANWB heeft geroepen dat wat hen betreft iedere auto met een reservewiel zou moeten zijn uitgerust. Of dat wel helemaal terecht is, kan worden betwijfeld. Het lijkt erop dat dat vooral in hun eigen belang is. Een reservewiel brengt vooral uitkomst in geval van een klapband. En alleen vooral dan, wanneer je ook zelf het wiel gaat vervangen. Het gebruik van een spuitbus biedt ook weer zijn voordelen. Daarom is het ook aan te raden altijd een dergelijke spuitbus in je auto te hebben. Ook al heb je wel een reservewiel in je wagen.