InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Wat is private lease?

Wat is private lease?

Wat is private lease? Private lease, een relatief nieuw concept in de autowereld. Wil je niet in 1 keer de volle aanschafprijs betalen voor een nieuwe auto? Dan is private lease een aanbevolen optie. Maar wat is het verschil met gewoon lease en zitten er ook nadelen aan? Hieronder wordt alles even duidelijk op een rijtje gezet.

Wat houdt private lease in?

Voorheen was het leasen van een auto alleen maar mogelijk via je werkgever. De auto die je dan least was een 'zakelijke auto'. Hoewel, tegenwoordig is er een heel nieuw concept op de market gebracht, genaamd 'private lease'. Dit betekend dat het nu ook mogelijk is om als particulier (werknemer, zzp-er en AOW'er) een nieuwe auto te leasen tegen een vast maandbedrag zonder dat je bijtelling betaald.

Wat zit er allemaal bij private lease inbegrepen?

Private lease zorgt ervoor dat je als klant praktisch helemaal ontzorgd wordt. Een maandelijkse overzichtelijke betaling is alles wat voor je rekening komt, met uitzondering van de brandstof. Dit maandelijkse bedrag hangt af van de gekozen auto en de samenstelling van je auto. Wanneer je extra opties op je auto wilt, zoals andere velgen, lederen stoelbekleding, etc., zal dit maandbedrag stijgen. Ook de lengte van het leasecontract en de de jaarlijkse vastgestelde hoeveelheid kilometers die je wilt rijden hebben invloed op dit maandbedrag.

Inbegrepen in private lease:

  • Reparatie, onderhoud en banden (winterbanden exclusief)
  • Verzekeringen (all-risk verzekering) (verschild per merk en is niet altijd standaard inbegrepen)
  • Vervangend vervoer (In Europa)
  • Pechhulp door heel Nederland
  • Rente
  • Belastingen

De exacte inhoud van private lease kan verschillen per merk!

Wat is het verschil met normaal leasen?

Het grootste verschil tussen gewoon lease en private lease is dat private lease toegankelijker is voor een groter publiek. Je bent niet meer afhankelijk van je werkgever, en kan de auto gebruiken als privé auto. Ook is er geen BKR- registratie meer nodig. Daarnaast zijn de uitgaven die je auto betreffen veel overzichtelijker. 85% van de Nederlandse autobezitters weten niet de precieze uitgaven voor hun auto per maand. Private lease brengt daardoor iets meer inzicht in je financiële situatie. Bij de aanschaf van een auto met private lease wil de betreffende autodealer vaak wel een bewijs van inkomen hebben.

Private lease is een markt in opkomst

Steeds meer mensen denken na om een auto te leasen in plaats van te kopen. Om totaal ontzorgd te zijn vormt private lease een erg aantrekkelijke optie. Hoe meer private lease in de loop der tijd gebruikt zal worden, hoe hoger de prijzen zullen gaan liggen. Private lease is nog niet bij elke autodealer beschikbaar, maar steeds meer zullen deze dienst gaan aanbieden. De lengte van het lease contract kan 12, 24, 36, 48 of 60 maanden betreffen. Na deze periode is er ook de mogelijkheid om de auto alsnog te kopen als je deze je eigen wilt maken. De drempel om een nieuwe auto aan te schaffen voor duizenden euro's is voor velen veel te hoog. En als je eenmaal 30.000 euro (bijvoorbeeld) hebt gespaard, dan is het een enorme beslissing om deze in één keer uit te geven aan een auto. Nu private lease z'n entree heeft gemaakt op de markt zullen steeds meer mensen de gemakken ervan inzien en wordt het kopen van een auto misschien wel verleden tijd.
© 2015 - 2019 Davidvsh, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.consumentenbond.nl/autoverzekeringen/extra/auto-kopen-of-prive-leasen/

Reageer op het artikel "Wat is private lease?"

Infoteur: Davidvsh
Gepubliceerd: 28-03-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!