InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Elektrische auto's: toch niet zo milieuvriendelijk?

Elektrische auto's: toch niet zo milieuvriendelijk?

Elektrische auto's: toch niet zo milieuvriendelijk? Elektrische auto’s zijn al een aantal jaren een ‘hot topic’ omdat ze het imago hebben milieuvriendelijk te zijn. Maar is dat wel zo? Vergeleken met benzine-of dieselauto’s stoten ze minder CO2 uit maar dat geldt alleen als ze een lang leven hebben en als de elektriciteit die ze verbruiken op een ecologisch verantwoorde manier wordt geproduceerd. Bovendien zijn de grondstoffen waarmee de batterijen en motoren worden gemaakt niet onuitputtelijk en het ontginnen van die grondstoffen is schadelijk voor het milieu.

Elektrische auto's en milieu

Elektrische auto’s zijn de laatste jaren almaar populairder geworden. Het gebruik ervan wordt door de overheid sterk aangemoedigd, autoproducenten zetten in op elektrische varianten van bestaande modellen of op volledig nieuwe modellen. Klanten zijn geïnteresseerd in het kopen van een elektrische wagen omdat benzine te duur is geworden en omdat zo’n auto een ‘groen’ imago heeft. In 2014 bedroeg de verkoop van elektrische en hybride wagens in Nederland 4% van de totale verkoop van nieuwe auto’s. Hoogstwaarschijnlijk zal dit aandeel in de toekomst blijven toenemen. Maar is de elektrische wagen echt zo milieuvriendelijk? Verschillende argumenten tonen aan dat elektrische wagens niet de oplossing zijn voor een schoner milieu.

De hele levenscyclus

Waarom beslissen mensen om een elektrische auto aan te kopen? De meest voor de hand liggende reden is de besparing op brandstof en dus op geld. Een tweede belangrijke reden is het feit dat zo’n auto beter is voor het milieu, hij stoot namelijk geen CO2 uit. Men stelt zich echter meestal niet de vraag hoe de auto werd geproduceerd en men weet niet wat ermee gebeurt als men hem van de hand doet omdat hij is opgebruikt. Om een volledig beeld te krijgen van de voor- en nadelen van een elektrische wagen moet men het hele plaatje bekijken: productie, gebruik, bestemming na gebruik. De volledige levenscyclus dus.

Productie

Elektrische auto’s hebben geen verbrandingsmotor maar werken op een elektrische motor en een batterij. Om deze elektrische motoren en batterijen te produceren zijn zeldzame grondstoffen als neodymium en lithium nodig. Het ontginnen van deze metalen is zeer milieuverontreinigend. Vooral de stof lithium heeft een zeer nadelige impact op het milieu. 55% van het in 2008 geproduceerde lithium werd ontgonnen in de ‘Lithium driehoek’, een gebied met verschillende zoutvlaktes in Argentinië, Bolivia en Chili. De ontginning van lithium in deze zoutvlaktes is echter slecht voor het milieu, er wordt heel veel water verbruikt en het is luchtverontreinigend omdat er toxische stoffen vrijkomen. Boeren in de omgeving hebben al problemen om gewassen te kweken en hun veestapel te onderhouden omwille van tekort aan water.

Een ander probleem van elektrische wagens is het feit dat de batterij veel weegt en de wagens dus zwaarder maakt. Autoproducenten proberen dit probleem te compenseren door voor andere delen lichtere materialen te gebruiken zoals aluminium en koolstofvezel composieten. Jammer genoeg is er heel veel energie nodig om deze materialen te produceren en dat maakt de ecologische voetafdruk van de elektrische wagen dus weer groter. De productie van een elektrische motor en batterij geven al een CO2 uitstoot van 13,6 ton, terwijl er voor een conventionele auto slechts een CO2 uitstoot van 6,4 ton is gebeurd vooraleer hij in de showroom terecht komt. Vergeleken met een conventionele auto met een verbrandingsmotor, heeft men dus voor de productie van een elektrische auto meer dan de dubbele hoeveelheid energie nodig vooraleer hij nog maar zijn eerste kilometer heeft gereden.

Actieve fase

Kan dit nadeel (grote hoeveelheid energie voor de productie) goedgemaakt worden door het energievriendelijke aspect tijdens het actieve gebruik van de elektrische auto? Twee elementen zijn hiervoor bepalend:
  • Als de elektriciteit die nodig is als energiebron, voortkomt uit hernieuwbare energiebronnen, dan is de CO2 uitstoot inderdaad zero. Volgens de US Energy Information Administration echter werd in 2012 slechts 22% van de elektriciteit in de hele wereld gehaald uit hernieuwbare bronnen. De elektrische auto zelf stoot dus geen uitlaatgassen uit maar de elektriciteitsnetten die de auto bevoorraden doen dat helaas wel.
  • Het milieuvriendelijke aspect van de elektrische auto is ook afhankelijk van het aantal kilometers dat hij gereden heeft tijdens zijn hele levensduur. Volgens een Britse studie moet een elektrische auto minstens 129.000 kilometers gereden hebben vooraleer hij over de gehele lijn minder CO2 uitstoot dan een gewone auto die evenveel kilometers heeft afgelegd.

Bestemming na gebruik

Wat gebeurt er met de batterij en de elektrische motor als de auto is opgebruikt? Kunnen die dan gerecycleerd worden? Dat kan inderdaad maar de CO2 uitstoot bij de recyclage van elektrische auto’s is 400 kg hoger dan bij de recyclage van conventionele auto’s. Dat lijkt niet zoveel meer maar het is wel het dubbele van de hoeveelheid CO2 voor de recyclage van een auto met een benzinemotor. Ook de materialen van koolstofvezel composieten moeten gerecycleerd worden maar dat is een complex proces dat veel energie vraagt. Daarbij komt nog dat gerecycleerd koolstofvezel niet meer zo sterk is en dus niet meer geschikt voor nieuwe auto’s.

Besluit

Gezien over de hele levenscyclus is de CO2 uitstoot van een elektrische auto dus niet zoveel kleiner dan vaak wordt gezegd. De productie en de recyclage kosten veel meer energie dan bij een wagen op brandstof. Het zijn vervuilende processen die een nadelige impact hebben op het milieu. Bovendien moet je eerst 129.000 km met je elektrische wagen rijden en pas dan word je een ‘groene’ bestuurder.

Voorstanders van de elektrische wagen beweren dat het grootste voordeel ligt in het feit dat hij geen uitlaatgassen uitstoot en dat hij bijgevolg ideaal zou zijn voor gebruik in de stad. In steden is de lucht al sterk vervuild en met een elektrische wagen wordt de totale CO2 uitstoot in de stad toch kleiner en de stad wordt leefbaarder. Maar dan kan je je weer de vraag stellen: hebben we in de stad überhaupt een auto nodig? In de meeste steden is er een goed uitgebouwd openbaar vervoer en ook de fiets is een uitstekend vervoermiddel. Dus ook hier mist de elektrische auto eigenlijk zijn doel.

Zolang er geen betere en schonere technologie is voor het produceren van batterijen, waarbij geen zeldzame stoffen moeten ontgonnen worden, en zolang er geen batterijen zijn met een veel grotere capaciteit, heeft de aankoop van een elektrische auto weinig zin. Het maakt je niet tot een ecologisch verantwoorde bestuurder. Als je echt een auto nodig hebt, koop je voorlopig beter een energiezuinige benzinewagen.
© 2015 - 2019 Puccini, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Elektrische auto: Auto van de toekomst?Elektrische auto: Auto van de toekomst?Steeds meer mensen houden rekening met de gezondheid van het milieu en dat zie je ook aan de opkomst van elektrische voe…
Zero Emission: de elektrische auto's van RenaultIn 2011 brengt Renault zijn eerste elektrische auto's op de markt, en in 2012 vier verschillende modellen die voor versc…
De superbatterij: sneller opladen en een langere levensduurDe superbatterij: sneller opladen en een langere levensduurIn oktober 2014 is een nieuwe batterij ontwikkeld die in een paar minuten compleet opgeladen kan worden. Ook is de leven…
Elektrisch rijden: Peugeot iOnDe Peugeot iOn is een van die elektrische auto’s die niet alleen op autosalons en –shows als concept worden getoond, maa…
Belasting: vrijstelling voor elektrische auto'sBelasting: vrijstelling voor elektrische auto'sSteeds meer mensen kopen een elektrische auto. Het is aantrekkelijk om een elektrische auto te kopen vanwege de vrijstel…
Bronnen en referenties
  • Alexander Hofkens, Essay 'Why you shouldn't buy an electric car', Critical Reflections on Technology. TUDelft

Reageer op het artikel "Elektrische auto's: toch niet zo milieuvriendelijk?"

Reacties

Gert Jan, 12-03-2018 10:46 #3
We zouden ook eens naar waterstofgas moeten kijken, je zou er auto's op kunnen laten rijden maar ik denk dat we het voor nu beter kunnen gebruiken als middel om energie op te slaan, omdat waterstof veel makkelijker op te slaan is dan elektriciteit. Als er op een hele zonnige en winderige dag een energie overschot is, kunnen we die energie gebruiken om waterstof te maken, op bijvoorbeeld een windstille nacht kun je dan die waterstof weer omzetten in elektriciteit.

Jobert Cornelis, 28-06-2016 10:27 #2
Dit bericht lijkt wel een laatste stuiptrekking van de olie-industrie om de transitie naar elektrisch rijden te kunnen dwarsbomen. Nergens in het bericht wordt gesproken over de extreme vervuiling die de olie-industrie tot nu toe heeft veroorzaakt. Niet alleen de enorme luchtvervuiling en uitstoot van No2 die auto’s al jarenlang veroorzaken maar ook vervuiling bij het raffineren zoals het afbranden van gas, vervuiling van de Nigerdelta of rampen op zee zoals Exxon Valdez en Deepwater Horizon in de Golf van Mexico waarbij er 800.000 liter olie per dag in zee stroomde. Nee, gelukkig komt daar langzaam een einde aan.

Dat wil niet zeggen dat we niet kritisch moeten kijken naar het productieproces van een elektrische auto want, zoals bij iedere productie van gebruiksgoederen, zorgt dat altijd voor een belasting van het milieu. Maar elektrisch rijden heeft ook gezorgd voor een hele andere kijk op mobiliteit. We pakken niet meer vanzelfsprekend de auto om van a naar b te gaan en het bezit van een auto is allang geen statussymbool meer, kijk maar naar het succes van bijvoorbeeld de deelauto.

De elektrische auto zorgt ook voor economische kansen, de werkgelegenheid in deze branche is in Nederland met 25% toegenomen. Maar ook de technologische ontwikkeling zit in een stroomversnelling. Accu’s worden beter en kunnen met dezelfde capaciteit meer vermogen opslaan. Er zijn energie management systemen ontwikkeld waardoor de accu’s van de elektrische auto als opslag kunnen fungeren voor overproductie van duurzame energie en na hun functie in auto’s krijgen ze een 2e leven als opslag voor thuis opgewekte energie door bijvoorbeeld zonnepanelen.

Tot nu toe heeft de ontwikkeling van de elektrische auto alleen maar voordeel opgeleverd en zijn de genoemde argumenten geen rede om in vervuilende brandstofauto’s te blijven rijden. Maar we moeten binnen de gehele industrie wel altijd kritisch blijven als het gaat om de belasting van het milieu, want daarin moet nog heel veel gebeuren.

Arie, 14-04-2016 07:54 #1
De conclusie die hier getrokken kan worden is dus dat men beter kan door blijven rijden met een al bestaande auto. Hoe ouder de auto (meer gereden kilometers) hoe schoner deze wordt over de gehele levensduur.

Infoteur: Puccini
Laatste update: 27-03-2018
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 3
Schrijf mee!