InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Lekke autoband, zelf een wiel verwisselen

Lekke autoband, zelf een wiel verwisselen

Lekke autoband, zelf een wiel verwisselen Iedereen met een autorijbewijs kan er mee te maken krijgen, een lekke autoband. Het kan zomaar gebeuren, een scherp voorwerp, droogte scheurtjes of een klapband. U denkt waarschijnlijk mij gebeurt dat niet want ik heb net nieuwe autobanden. Met nieuwe autobanden heeft u natuurlijk wel een veilig gevoel maar of de autobanden nu nieuw of oud zijn ze kunnen zomaar lek worden gereden. Wat nu? De lekke autoband verwisselen met het reservewiel, niet moeilijk maar wat is belangrijk en wat moet u doen. Een lekke autoband komt natuurlijk nooit gelegen, altijd gebeurt het op een tijdstip dat het u niet uitkomt of als u haast heeft. Zorg daarom ook dat u preventief onderhoud aan uw autobanden uitvoert en alles goed controleerd. Niet geheel onbelangrijk controleer ook het reservewiel, want als deze niet in goede conditie is heeft u alsnog pech. Vaak wordt het reservewiel vergeten omdat het buiten onder de auto hangt of onder de bodem van de koffferbak zit. Maar zorg dat deze goed op spanning is en controleer de conditie van het reservewiel preventief. Als het nodig is kunt u het reservewiel direkt gebruiken en kunt u na het wisselen gewoon verder rijden. Belangrijk nadat u het reservewiel heeft gewisseld laat de lekke band zo snel mogelijk repareren. Het is verstandig om het wisselen van een wiel een keer op uw gemak te oefenen zodat u als het nodig is u precies weet wat u te wachten staat.

Belangrijk

Het is belangrijk dat u vooraf controleer of u ook alle benodigheden in uw auto heeft om een wiel te kunnen verwisselen.
Het reservewiel moet in goede staat zijn, de velg moet recht zijn, de band op het reservewiel moet in goede conditie en op de juiste spanning zijn. De autokrik moet goed functioneren. Verder heeft u een goede dopsleutel of kruissleutel nodig. Een gevarendriehoek. De autokrik en dopsleutel horen bij een standaard uitrusting in het voertuig te zitten maar als u de auto niet nieuw gekocht heeft kan deze nog weleens verdewenen zijn. Het is ook prettig om een matje of een zeiltje te hebben zodat u daarop kan zitten om het wiel te verwisselen. Plankje of en blokje hout om te zorgen dat de krik recht staat. De juiste wielbouten, als er lichtmetalen wielen onder uw auto zitten hebben deze andere wielbouten dan de metalen standaard velg van het reservewiel, CHECK dit vooraf om verassingen te voorkomen.

Let op

Probeer altijd een veilige plek te vinden om het autowiel te verwisselen. Als het mogelijk is rij dan naar een parkeerplaats of zet de auto in de berm op veilige afstand van de weg Zorg voor uw eigen veiligheid, plaats een gevarendriehoek achter het voertuig en draag zelf een fluoriserend veiligheidshesje. Zet de auto in zijn versnelling en op de handrem zodat het voertuig op zijn plaats blijft staan als u het gaat opkrikken.

Reservewiel

Het reservewiel hangt bij sommige auto's buiten onder het voertuig, het nadeel is dat het wiel nat en vuil wordt en aan alle weersomstandigheden wordt blootgesteld, pekel in de winter. Dit kan er voor zorgen dat de bouten waarmee het wiel bevestig zit vast gaan roesten en het lastig is om het los te maken, ook moet u altijd op de grond gaan liggen onder de auto. Een voordeel is dat u als de auto tijdens uw vakantie is volgeladen u toch bij het reserve wiel kunt komen. Veel voertuigen hebben het reservewiel in een ruimte onder de bodem van de kofferbak. Het voordeel hiervan is dat u altijd een schoon en droog wiel heeft en u kan er makkelijk bij, nadeel is dat als de kofferbak volgeladen is dat u er eerst alles uit moet halen. Er zijn voertuigen die een heel klein en licht reserve wiel hebben ivm ruimte en gewichtsbesparing, hiermee mag niet harder worden gereden dan 80 km.

Auto opkrikken

Zorg dat de krik op het juiste punt onder de auto wordt gezet, dit kunt u lezen In het instructieboekje van de auto. Gebruik UITSLUITEND alleen de aangegeven krikpunten om schade te voorkomen en niet te vergeten uw eigen VEILIGHEID. Draai de bouten een halve slag los als de auto nog op de grond staat .Gebruik eventueel een plankje of een steen om te zorgen dat de krik recht onder het voertuig staat. Zet de auto in zijn versnelling en op de handrem zodat het voertuig op zijn plaats blijft staan als u het gaat opkrikken. Krik het voeruig op totdat het wiel vrij komt.

Wiel wisselen

Draai de bouten volledig los en bewaar de bouten bij elkaar en zorg dat er geen zand en vuil op komt. Til nu het wiel met de lekke band eraf. Plaats het reservewiel goed op zijn plaats en zorg dat de gaten in de velg op dezelfde plek zitten als de gaten in de naaf. Draai met de hand de bouten erin en zet deze handvast. Zet de bouten kruislings vast, niet op de wielseutel gaan staan om ze extra vast te zetten maar gewoon stevig met de hand met een wielsleutel vast zetten. Laat nu het voertuig zakken en haal de krik weg, trek de wielbouten nog een keer na, niet te strak aantrekken. Nadat u een ritje gemaakt heeft kunt u ze nog een keertje controleren.

Lekke band

Laat zo snel mogelijk het wiel met de lekke band repareren zodat u weer een goed reserve wiel heeft voor het geval dat u weer een lekke band mocht krijgen.
© 2011 - 2019 Ckonemann, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Lekke autoband, zelf een wiel verwisselen"

Infoteur: Ckonemann
Gepubliceerd: 23-04-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!