Verwisselen van een lekke autoband of thuiskomertje
Verwisselen van een lekke autoband! Het kan iedereen die auto rijdt wel eens overkomen; pech door een lekke autoband. Dankzij het goede onderhoud van het Nederlandse wegennet en de steeds beter wordende samenstelling en kwaliteit van de autobanden, komen we als automobilist niet snel met een lekke band te staan. Gemiddeld staat de Nederlander slechts éénmaal per zeven jaar met een lekke autoband. Misschien is het -juist omdat het zo weinig voorkomt- extra belangrijk om u eens te verdiepen in de handelingen die nodig zijn om een lekke autoband te vervangen en daar waar u bij het vervangen op moet letten. Maar, allereerst is het belangrijk te weten of alle gereedschappen die noodzakelijk zijn voor het vervangen van een lekke band wel in de auto aanwezig zijn. Daarbij is het geregeld controleren van de bandenspanning van het reservewiel of het 'thuiskomertje' raadzaam.
Veilig een lekke autoband verwisselen
Zorg -als u met een lekke band langs de kant van de weg komt te staan- eerst voor de eigen veiligheid en voor de veiligheid van eventuele passagiers. Probeer de auto dusdanig te parkeren dat er zo min mogelijk gevaar voor uzelf ontstaat bij het verwisselen van de autoband. Let daarnaast ook op de rijrichting van het overige verkeer en belemmer het overige verkeer zo min mogelijk. Stop -als dit mogelijk is- op een verharde, vlakke ondergrond en trek de handrem goed aan. Plaats eventueel een gevarendriehoek en/of gebruik de waarschuwende knipperlichten op de auto om achteropkomend verkeer te attenderen op een naderend obstakel.
Plaats van de reserveband of het thuiskomertje
In de meeste gevallen ligt de reserveband en het benodigde gereedschap om het wiel te kunnen vervangen achter in de auto, in de bagageruimte of kofferbak Vaak zal het reservewiel een "thuiskomertje" zijn, waar slechts een maximum snelheid van 80 kilometer per uur mee gereden mag worden over een beperkte afstand. Om over langere afstanden veilig te kunnen rijden, kan het het overwegen waard zijn -bij voldoende ruimte in de kofferbak- een volwaardig reservewiel aan te schaffen.
Basis gereedschap om de lekke band te vervangen
- Schroevendraaier. (om eventueel de velgdop te verwijderen)
- Krik en (kruis) sleutel. Deze sleutel is meestal dezelfde als de
- sleutel om de wielmoeren los en aan te draaien.
- Reservewiel.
Verwijderen van de velg met de lekke band
Afhankelijk van het type velg zijn de wielmoeren direct zichtbaar of moet er eerst een wieldop of afdekkapje/sierkapje verwijderd worden. Een wieldop of sierkapje is eenvoudig te verwijderen met een bij de auto bijgeleverd stuk gereedschap of een schroevendraaier. Bij het later terugplaatsen van een wieldop is de uitsparing/de plaats van het ventiel op de velgrand het richtpunt. Draai -voordat u de auto opkrikt- eerst alle wielbouten ongeveer één slag los. Dit maakt dat u na het opkrikken van de auto niet te veel kracht hoeft te zetten, zodat u niet het risico loopt dat de auto van de krik "rijdt".
Opkrikken van de auto - Verwijderen van het wiel
- Overtuig uzelf er van dat alle portieren gesloten zijn en dat er geen obstakels staan in de directe nabijheid van de auto, die geraakt zouden kunnen worden bij het "kantelen" van de auto.
- Plaats de krik in de uitsparing(en) waar de voet van de krik inpast, onder de dorpel van de auto.
- Plaats de krik op een rechte ondergrond en recht onder of in de uitsparing onder de dorpel. Dit voorkomt wegrollen van de auto van de krik.
- Plaats een tegel, plankje of iets dergelijks onder de voet van de krik als de ondergrond zacht of ongelijk is.
- Draai de krik rustig op, totdat de band plusminus 10 centimeter vrij gekomen is van de ondergrond. De speling van plusminus 10 cm. is nodig om het "opgepompte" reservewiel later zonder problemen te kunnen plaatsen.
- Draai alle wielbouten uit en bewaar deze op een schone ondergrond.
- Verwijder de velg met de lekke band van de naaf. Misschien moet er enige kracht uitgeoefend worden om de velg te kunnen verwijderen. Pas op dat de auto dan niet van de krik rolt.
Plaatsen van de reserveband/ het thuiskomertje
- Plaats het reservewiel. Los van de uitsparing van de wielbouten in de velg is er meestal een kleine ronde uitsparing, waar een nippel op de naaf invalt, zodat de velg goed te richten is.
- Draai de wielmoeren handvast één voor één terug.
- Controleer of de velg goed aansluit, waarna u de wielmoeren met de sleutel kunt aandraaien.
- Draai de wielmoeren kruislings aan zonder al te veel kracht uit te oefenen en kijk of het wiel goed op de wielnaaf zit. (definitief vast draaien komt later)
Verwijderen van de krik - Aandraaien van de wielmoeren
- Laat de auto door terugdraaien van de krik rustig weer tot op de ondergrond zakken.
- Trek de wielmoeren kruislings aan totdat deze goed vast zitten. (overdrijf niet: vast is vast)
- Draai de krik verder omlaag totdat deze vrij komt van de ondergrond en verwijder de krik.
- Leg de lekke autobanden en het gereedschap terug in de kofferbak.
- Vergeet de eventueel geplaatste gevarendriehoek niet.
Laat tot slot de lekke band zo snel mogelijk repareren of vervangen. Dat u gemiddeld slechts één keer per 7 jaar een lekke band krijgt, is geen garantie dat het spoedig niet weer kan gebeuren.