Heeft een dakkoffer op de auto invloed op het verbruik?
In tijden van crisis waarop iedereen zoveel mogelijk wil bezuinigen en beknibbelt op allerlei uitgaven, kan je je de vraag stellen of het wel zo interessant is om een bagagedrager of een fiets op het dak van je auto te plaatsen. Uit onderzoek blijkt dat je hierdoor jaarlijks heel wat meer verbruikt.
Aerodynamisch
Als je met een auto rijdt is de lucht het grootste obstakel om snelheid te winnen maar ook om energie te besparen. Daar waren de autobouwers van in het begin reeds mee bezig en racewagens waren de eerste vehikels waarop ze de aerodynamica maximaal probeerden toe te passen. De eerste modellen waren al in de vorm van een raket om zo weinig mogelijk luchtweerstand tijdens het rijden te ondervinden. Het eerste model dat men ooit probeerde te stroomlijnen was een Alfa Romeo in 1914, maar de echte doorbraak kwam er met de Duitse German Rumpler in 1921. In vergelijking met de huidige modellen was dat model verre van aerodynamisch, maar het was een begin. Er moest nog een lange weg worden afgelegd.
In de loop der jaren werden de wagens steeds ronder en werd er gepoogd om zo weinig mogelijk onderdelen te laten uitsteken zodat de luchtstroom zo min mogelijk weerstand ondervond. De auto’s krompen als het ware en werden veel lager tot in het extreme toe zoals de laaghangende Ferrari Testarossa die in 1984 op de markt kwam en die luchtsleuven in de deuren meekreeg en ingewerkte koplampen.
Autoproducenten concentreren zich dus vooral op de strijd tegen de luchtafweer naast het probleem van de wrijving van de banden tegen het wegdek. Het belang van een aerodynamische wagen werd maar al te duidelijk tijdens de oliecrisis in de jaren zeventig en was de directe aanleiding tot een nog grotere inspanning om het verbruik terug te dringen.
Waar met de bagage naartoe?
Een gevolg van die verkleining en ‘vervlakking’ was dat sommige modellen minder bagageruimte hadden en het voor de gebruiker moeilijker werd om bijvoorbeeld ladders of grote objecten te vervoeren. De oplossing was dan het monteren van een bagagedrager of het plaatsen van een dakkoffer, een skibox en dergelijke meer. Maar in hoeverre hebben die een invloed op het verbruik van de wagen?
Verhoging verbruik
Het lijkt de logica zelf dat er met voorwerpen op je wagen door de wind meer wrijving zal ontstaan en je verbruik automatisch de hoogte ingaat. De lucht die voordien zachtjes langs je auto stroomde wordt nu afgeremd door een voorwerp waardoor er turbulentie ontstaat, een term die bekend is uit de luchtvaart en waarbij vele mensen terugdenken aan schokken in het vliegtuig.
Als je je dus wil verplaatsen met de auto heb je een auto die naar boven toe groter is in oppervlakte en meer lucht zal moeten verplaatsen om te rijden. Niettegenstaande de huidige bagagedragers, dakkoffers en skiboxen intussen steeds aerodynamischer zijn geworden blijven ze extra ruimte innemen en een extra hindernis vormen voor de lucht.
Australisch onderzoek
Volgens Touring Explorer, het maandblad van de Belgische automobilistenvereniging Touring, vond er in 2010 in Australië een onderzoek plaats waaruit bleek dat er een aanzienlijk meerverbruik was als je extra voorwerpen op je dak plaatste. In een windtunnel werd geëxperimenteerd met wagens waarop antennes, taxibordjes, bagagedragers, ski’s, ladders, skiboxen en andere voorwerpen werden geplaatst. Aan een snelheid van 60 kilometer per uur en over een afstand van 25.000 kilometer werd de evolutie van het verbruik nagegaan.
De resultaten waren veelzeggend: daar waar een antenne haast geen invloed had, bleek dat een taxibordje al verantwoordelijk was voor een extra 38 liter benzineverbruik, een leeg bagagerek voor 29 liter, een ladder voor 64 liter, ski’s of een skibox voor niet minder dan 102 liter extra en een surfplank zelfs 111 liter!
De resultaten verschilden ook volgens de windrichting: zo werd het taxibord goedkoper als er van zijwind sprake was maar werd het vervoer van een ladder daarentegen in die omstandigheden een stuk duurder.
CO2
Men deed ook onderzoek naar de uitstoting van CO2-gas. Zo stelde men bijvoorbeeld vast dat bij het vervoer van een fiets op de wagen 400 kilo extra CO2 werd uitgestoten. Wie zijn fiets achteraan de wagen monteert creëert daardoor eveneens een turbulentie die verantwoordelijk is voor een aanzuigend effect wat extra weerstand opwekt en aldus meer verbruik en uitstoting van CO2 tot gevolg heeft.
De gevolgen van de aerodynamica
Zo zie je maar dat een aerodynamische wagen zijn voordelen heeft voor het verbruik maar anderzijds onrechtstreeks verantwoordelijk is voor een verhoging van het verbruik als er hulpmiddelen worden ingeschakeld om het tekort aan bagageruimte op te vangen.
© 2013 - 2024 Vosje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
- Touring Explorer, oktober 2013