InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > Heeft een dakkoffer op de auto invloed op het verbruik?

Heeft een dakkoffer op de auto invloed op het verbruik?

In tijden van crisis waarop iedereen zoveel mogelijk wil bezuinigen en beknibbelt op allerlei uitgaven, kan je je de vraag stellen of het wel zo interessant is om een bagagedrager of een fiets op het dak van je auto te plaatsen. Uit onderzoek blijkt dat je hierdoor jaarlijks heel wat meer verbruikt.

Aerodynamisch

Als je met een auto rijdt is de lucht het grootste obstakel om snelheid te winnen maar ook om energie te besparen. Daar waren de autobouwers van in het begin reeds mee bezig en racewagens waren de eerste vehikels waarop ze de aerodynamica maximaal probeerden toe te passen. De eerste modellen waren al in de vorm van een raket om zo weinig mogelijk luchtweerstand tijdens het rijden te ondervinden. Het eerste model dat men ooit probeerde te stroomlijnen was een Alfa Romeo in 1914, maar de echte doorbraak kwam er met de Duitse German Rumpler in 1921. In vergelijking met de huidige modellen was dat model verre van aerodynamisch, maar het was een begin. Er moest nog een lange weg worden afgelegd.
In de loop der jaren werden de wagens steeds ronder en werd er gepoogd om zo weinig mogelijk onderdelen te laten uitsteken zodat de luchtstroom zo min mogelijk weerstand ondervond. De auto’s krompen als het ware en werden veel lager tot in het extreme toe zoals de laaghangende Ferrari Testarossa die in 1984 op de markt kwam en die luchtsleuven in de deuren meekreeg en ingewerkte koplampen.

Autoproducenten concentreren zich dus vooral op de strijd tegen de luchtafweer naast het probleem van de wrijving van de banden tegen het wegdek. Het belang van een aerodynamische wagen werd maar al te duidelijk tijdens de oliecrisis in de jaren zeventig en was de directe aanleiding tot een nog grotere inspanning om het verbruik terug te dringen.

Waar met de bagage naartoe?

Een gevolg van die verkleining en ‘vervlakking’ was dat sommige modellen minder bagageruimte hadden en het voor de gebruiker moeilijker werd om bijvoorbeeld ladders of grote objecten te vervoeren. De oplossing was dan het monteren van een bagagedrager of het plaatsen van een dakkoffer, een skibox en dergelijke meer. Maar in hoeverre hebben die een invloed op het verbruik van de wagen?

Verhoging verbruik

Het lijkt de logica zelf dat er met voorwerpen op je wagen door de wind meer wrijving zal ontstaan en je verbruik automatisch de hoogte ingaat. De lucht die voordien zachtjes langs je auto stroomde wordt nu afgeremd door een voorwerp waardoor er turbulentie ontstaat, een term die bekend is uit de luchtvaart en waarbij vele mensen terugdenken aan schokken in het vliegtuig.

Als je je dus wil verplaatsen met de auto heb je een auto die naar boven toe groter is in oppervlakte en meer lucht zal moeten verplaatsen om te rijden. Niettegenstaande de huidige bagagedragers, dakkoffers en skiboxen intussen steeds aerodynamischer zijn geworden blijven ze extra ruimte innemen en een extra hindernis vormen voor de lucht.

Australisch onderzoek

Volgens Touring Explorer, het maandblad van de Belgische automobilistenvereniging Touring, vond er in 2010 in Australië een onderzoek plaats waaruit bleek dat er een aanzienlijk meerverbruik was als je extra voorwerpen op je dak plaatste. In een windtunnel werd geëxperimenteerd met wagens waarop antennes, taxibordjes, bagagedragers, ski’s, ladders, skiboxen en andere voorwerpen werden geplaatst. Aan een snelheid van 60 kilometer per uur en over een afstand van 25.000 kilometer werd de evolutie van het verbruik nagegaan.

De resultaten waren veelzeggend: daar waar een antenne haast geen invloed had, bleek dat een taxibordje al verantwoordelijk was voor een extra 38 liter benzineverbruik, een leeg bagagerek voor 29 liter, een ladder voor 64 liter, ski’s of een skibox voor niet minder dan 102 liter extra en een surfplank zelfs 111 liter!

De resultaten verschilden ook volgens de windrichting: zo werd het taxibord goedkoper als er van zijwind sprake was maar werd het vervoer van een ladder daarentegen in die omstandigheden een stuk duurder.

CO2

Men deed ook onderzoek naar de uitstoting van CO2-gas. Zo stelde men bijvoorbeeld vast dat bij het vervoer van een fiets op de wagen 400 kilo extra CO2 werd uitgestoten. Wie zijn fiets achteraan de wagen monteert creëert daardoor eveneens een turbulentie die verantwoordelijk is voor een aanzuigend effect wat extra weerstand opwekt en aldus meer verbruik en uitstoting van CO2 tot gevolg heeft.

De gevolgen van de aerodynamica

Zo zie je maar dat een aerodynamische wagen zijn voordelen heeft voor het verbruik maar anderzijds onrechtstreeks verantwoordelijk is voor een verhoging van het verbruik als er hulpmiddelen worden ingeschakeld om het tekort aan bagageruimte op te vangen.
© 2013 - 2019 Vosje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Met een dakkoffer op je auto op vakantieNog altijd is de auto het meest gekozen vervoermiddel om op vakantie te gaan. Ook is er een nadrukkelijke trend om vaker…
Dakkoffer verdubbelt je laadruimteAuto's zijn niet meer te vergelijken met de modellen die vijftien jaar geleden door het straatbeeld reden. Maar ook de w…
Turbulentie, vervelend of gevaarlijk?Turbulentie, vervelend of gevaarlijk?Wie vaker een vliegreis heeft gemaakt, heeft het wel eens ervaren: het vliegtuig komt terecht in turbulentie en begint t…
Automobilist onverantwoord slecht voorbereid naar buitenlandAutomobilist onverantwoord slecht voorbereid naar buitenlandDe Nederlandse automobilist gaat slecht voorbereid op vakantie. We staan bij de Duitse benzinepomp om te tanken en weten…
Turbulentie: wat is turbulentie eigenlijk?Turbulentie: wat is turbulentie eigenlijk?Turbulentie: iedereen heeft wel eens meegemaakt dat er turbulentie was tijdens een vliegreis. En dat is meestal niet zo…
Bronnen en referenties
  • Touring Explorer, oktober 2013

Reageer op het artikel "Heeft een dakkoffer op de auto invloed op het verbruik?"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Reactie

Balks, 18-06-2018 13:02 #1
Wat de earodynamica betreft moet de dakkoffer eigenlijk 'achterstevoren', maar dat blijkt niet te mogen.

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 24-10-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Bronnen en referenties: 1
Reacties: 1
Schrijf mee!