Dakkoffer verdubbelt je laadruimte
Auto's zijn niet meer te vergelijken met de modellen die vijftien jaar geleden door het straatbeeld reden. Maar ook de wereld van de accessoires is geëvolueerd. De tijd van de 'porte bagage' waarop we al onze koffers op vastbonden, is voorbij. In de plaats zijn koffers gekomen die perfect beantwoorden aan de vereisten van vandaag. Daarbij vallen drie dingen op. Dakkoffers zijn relatief licht en dus makkelijk op te tillen met z'n tweeën. Bovendien laten ze zich heel vlot monteren en worden de beste modellen zo aerodynamisch mogelijk gemaakt om het verbruik zo weinig mogelijk te beïnvloeden. Wat je moet weten in vijf vragen.
Bestaat er voor elke auto een dakkoffer?
Ja, je moet er alleen over waken dat je de juiste dakdrager (de stangen die dwars over het dak gemonteerd worden) en bijhorende voetenset (waarmee je de koffer vastzet op de stangen) vindt. Moeilijk is dat niet: je vraagt het gewoon in de winkel waar je je dakkoffer koopt. Daar hebben ze lijsten waarop ze op basis van het automodel en het bouwjaar meteen de juiste dragers vinden. Op de website van
Thule, een van de grootste specialisten op het gebied van dakkoffers, kun je in de 'fitguide' heel snel zelf de juiste dakdrager vinden. Houd er ook rekening mee dat een volledige set al snel 175 euro kost, een bedrag dat je boven op de koffer moet rekenen. Natuurlijk kun je ook langsgaan bij de concessiehouder waar je je auto gekocht hebt. Ook dan weet je zeker dat de dragers bij je auto passen. Alleen doe je er goed aan te gaan dubbelchecken in de winkel waar je je dakkoffer koopt om zeker te zijn dat het type dat je wilt bij de dakdragers past. Tenzij je natuurlijk een break, monovolume of SUV hebt met dakstangen. Dan kun je de koffer daar meestal rechtstreeks op monteren.
Verbruikt mijn auto meer met een dakkoffer?
Zeer zeker, ook al worden dakkoffers meer en meer aerodynamischer ontworpen. Op die manier verstoren ze de luchtstroom over de auto minder. De beste merken hebben ook hard gewerkt aan de dakstangen. Bij Thule is de WingBar, een nieuw type dakdrager, geïnspireerd op de vleugels van een vliegtuig. Zo vangt hij veel minder wind (luchtweerstand is 55 procent lager), wat goed is voor het verbruik van de auto, en veroorzaakt hij ook minder windgeruis (90 procent stiller dan klassieke modellen). Toch moet je met een dakkoffer altijd rekenen op een meerverbruik tot 10 procent, vooral omdat je de auto zwaarder maakt door al de bagage. Het is ook een goed idee om je koffer van het dak te halen zodra je je bestemming bereikt hebt. Dan verbruik je minder ter plaatse.
Hebben dakkoffers nog andere nadelen?
Het grootste nadeel van een koffer is dat je hem thuis moet kunnen opbergen. Veel mensen kopen een koffer en komen pas later tot de vaststelling dat ze er eigenlijk geen plaats voor hebben als hij niet op het dak van de auto staat. Gelukkig zijn er ook modellen die zich makkelijker laten opbergen, zoals de Ranger van Thule. Kies je een ander model, vraag dan eens of er geen accessoires bestaan om de koffer aan de muur te hangen. Dat kan een oplossing zijn, thuis in de garage of een andere bergruimte.
Mag ik de dakkoffer zomaar met van alles en nog wat volstouwen?
Neen. Om te beginnen moet je rekening houden met het maximale gewicht van de spullen die je erin stopt: dat staat bij de eigenschappen van de koffer. Bovendien is er ook een maximale belasting voor je dak, terug te vinden in de handleiding van de auto. Let er ook op dat je niet alleen het gewicht van je bagage moet meerekenen, maar ook het gewicht van de dakkoffer. Verdeel de bagage altijd gelijkmatig in de koffer, en zorg ervoor dat er geen spullen kunnen gaan schuiven als je remt of accelereert. Tot slot: de zwaarste spullen steek je in de gewone koffer van je auto. In de dakkoffer stop je zoveel mogelijk lichtere dingen. Dan ligt het zwaartepunt van de auto wat lager, wat de wegligging ten goede komt.
Moet ik ook nog op andere dingen letten?
Veel modellen kun je alleen openen aan de zijkant, maar er bestaan ook koffers die zowel aan de achterkant als aan de zijkant opengaan. Langs de zijkant heb je een grotere opening om te laden, maar soms kan het handiger zijn om ook langs achter in de koffer te gaan. Check ook altijd heel aandachtig of de koffer stevig genoeg gemonteerd is voor je vertrekt , en controleer onderweg ook nog een paar keer. Meet voor je vertrek hoe hoog de auto nu is met de koffer erop, zodat je niet gaat aarzelen als je ergens onderdoor moet (aan een tolhuisje of in een ondergrondse garage) bij een beperkte hoogte.
Lees verder