InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Hoe verwissel ik een autoband?

Hoe verwissel ik een autoband?

De reis richting de bekende vakantie landen kan nogal wat ongemakken bezorgen. Kleine ongelukjes zullen er zeker zijn, daar kun je niks aan oplossen. Maar als je een lekke band krijgt kun je daar wel wat aan doen. Daarom hier een stappen plan hoe een autoband verwisseld kan worden inclusief de nodige veiligheid tips. Maar denk erom, haal geen gevaarlijke capriolen uit, dat is het gewoon niet waard.

Het verwisselen van een lekke band

Stap 1: Bekijk eerst of de situatie veilig genoeg is.

Voordat je uberhaupt aan de slag gaat is het verstandig in te schatten of de plek waar je staat veilig genoeg is. Het verwisselen van je band aan de rijkant van de snelweg is meestal niet erg slim. Zorg daarom dat je genoeg ruimte om je heen hebt om de band te wisselen zonder overreden te kunnen worden door een medeweggebruiker. In het donker een band verwisselen langs de snelweg (indien de lekke band aan de kant van het verkeer zit) is af te raden. Je wordt in het donker niet gezien!!!

Stap 2: Zet je alarmlichten aan en de auto op de handrem.

Zet je alarmlichten aan zodat het overige wegverkeer kan zien dat er wat aan de hand is. Daardoor gaat het overige verkeer het rijgedrag aanpassen aan de situatie. Erg prettig als je langs een drukke weg staat. Daarna de auto op de handrem zetten zodat deze dadelijk bij het verwisselen er niet op eigen gelegenheid vandoor gaat.

Stap 3: Trek je veiligheidsvest aan.

Ook al is het dan nog niet echt verplicht, zorg dat je een veiligheidsvest bij je hebt. Zo wordt je overdag en in het donker beter gezien.

Stap 4: Zet je gevarendriehoek neer.

Ook dit is niet verplicht, maar wel ten sterkste aan te raden. En dan niet 50 meter van je auto vandaan want dat is natuurlijk nutteloos. Dus een meter of 200 lopen is best lekker hoor, en dus totaal 400 meter. Lijkt ver maar voor je eigen veiligheid toch zeker niet vervelend.

Stap 5: Leg al de benodigde spullen klaar.

Voordat je überhaupt gaat sleutelen aan je auto, leg eerst alles klaar dat je nodig hebt.
  • Het reserve wiel;
  • Gereedschap om de wieldop eraf te halen;
  • De krik;
  • De slinger om de wieldoppen mee los te draaien.

Stap 6: Draai de wielbouten een klein beetje los.

Voordat je kan beginnen met het opkrikken van de auto moet je eerst de bouten gedeeltelijk losdraaien. Doe je dit niet, dan kom je na het krikken in de problemen omdat de band dan meedraait. Nu komt het ook wel eens voor dat de garage de bouten met een speciaal apparaat hebben vastgedraaid, TE vast!. Ook dan is het raadzaam niet verder te gaan met de verwisseling omdat je de bouten toch met geen mogelijkheid los krijgt.

Stap 7: Krik de auto op.

Plaats de krik een cm of 20 van het wiel af op de auto. Zorg ervoor dat de krik op een stevige ondergrond staat. Als dit niet zo is bestaat het gevaar dat de auto tijdens het wisselen eraf valt en dan bent u nog meer in de problemen. Krik de auto nu op totdat het wiel met de lekke band van de grond af komt.

Stap 8: Draai de bouten er helemaal uit.

Het is nu zaak dat de bouten van het wiel verder losgedraaid en eruit gehaald worden. Leg ze op een veilige plaats neer zodat je zeker weet dat je er niet één kwijtraakt.

Stap 9: Verwissel het wiel en draai de bouten aan.

Haal het kapotte wiel eraf en zet het reservewiel erop. Soms is dit even friemelen maar dan lukt het ook altijd wel. Draai nu de bouten er weer in. Doe ze eerst allemaal er losjes in en daarna om beurten iets strakker. Zou je de eerste gelijk heel strak doen, dan zijn de overige bouten erg moeilijk en kan het wiel er scheef in te komen hangen. Check alles altijd 2-dubbel zodat je zeker weet dat ALLE bouten weer goed aangedraaid zijn.

Stap 10: Ruim je spullen op en rij voorzichtig weg.

Zo je nieuwe wiel ligt erop en je kunt weer verder rijden, maar eerst natuurlijk je zooi opruimen:
  • Het kapotte wiel;
  • Gereedschap waar de wieldop mee afgehaald is;
  • De krik;
  • De slinger;
  • De gevarendriehoek.

Doe je veiligheidsjas uit en rij vervolgens, volgens de invoegende verkeersregels, rustig weg. Indien je gelijk hard weg wilt rijden kan het zijn dat de band problemen geeft. Hij heeft tenslotte al maanden achterin het donker van de kofferbak vertoeft.

Laatste tips.

Heren, doe niet stoerder dan je bent. Als je twijfelt over je eigen veiligheid is mijn advies: DOE HET NIET!.
Bel gewoon de hulpdiensten, zij zijn hierin gespecialiseerd. En als je je afspraak wilt halen of op tijd thuis wilt zijn, jullie kennen het gezegde: Haastige spoed is zelden goed. Dus denk na en neem de tijd voor waar je mee bezig bent. Zo kom je veilig weer thuis.

Een fijne vakantie gewenst.
© 2008 - 2019 Booijen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Lekke autoband, zelf een wiel verwisselenLekke autoband, zelf een wiel verwisselenIedereen met een autorijbewijs kan er mee te maken krijgen, een lekke autoband. Het kan zomaar gebeuren, een scherp voor…
Autopech - vervangen van een lekke bandVooreerst heb je een aantal gereedschappen nodig om de band te kunnen vervangen. Het vervangen van een autoband gebeurt…
Niet het reservewiel, maar de reparatiekit voor autobandenNiet het reservewiel, maar de reparatiekit voor autobandenIn veel auto’s zitten tegenwoordig helemaal geen reservewielen meer, maar een reparatiekit voor de autoband. Wie dat nie…
Eerste hulp bij autopechEerste hulp bij autopechNiks vervelender dan autopech hebben. Net wanneer je snel ergens moet zijn start je auto niet meer door een lege batteri…
Hoe plak je een fietsbandEen lekke band. Dit is een probleem wat al bestaat sinds de uitvinding van de fiets. Veel mensen kiezen voor dit alterna…

Reageer op het artikel "Hoe verwissel ik een autoband?"

Reactie

M_vermaat (infoteur), 02-06-2008 21:24 #1
Leuk artikel, erg duidelijk beschreven allemaal en super ingedeeld met zon stappenplan!
Handig niet alleen voor vakantiegangers maar voor iedereen. Mijn advies: uitprinten en in je auto leggen :)

Infoteur: Booijen
Gepubliceerd: 02-06-2008
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!