InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Niet het reservewiel, maar de reparatiekit voor autobanden

Niet het reservewiel, maar de reparatiekit voor autobanden

Niet het reservewiel, maar de reparatiekit voor autobanden In veel auto’s zitten tegenwoordig helemaal geen reservewielen meer, maar een reparatiekit voor de autoband. Wie dat niet weet zoekt zich naar om het reservewiel. Of denkt dat het reservewiel gestolen is. Alles over de reparatiekit van banden en de werking van deze reparatiekit. En waarom de reparatiekit het in de winter niet zo goed doet.

Geen reservewiel en krik meer achterin de auto

In veel auto’s die nieuw zijn ligt achterin geen reservewiel en een krik meer, maar een soort pakketje. Daarmee moet een wiel dat lek is geraakt weer worden hersteld. Een vloeistof moet het gat afdichten tot de garage het probleem echt kan oplossen.

Waarom geen reservewiel meer?

Autofabrikanten zeggen dat ze geld besparen voor de consument door het reservewiel achterwege te laten. Ze besparen op:
  • Gewicht
  • Brandstof
  • Ruimte

Mensen zijn hun achterwiel kwijt en denken dat het gestolen is

Veel mensen kijken niet direct naar het reservewiel als ze een nieuwe auto hebben gekocht. Als er iets mis gaat met de banden moet dat wel. En dan komen ze erachter dat er helemaal geen reservewiel is. Velen bellen dan de alarmcentrale op dat het reservewiel is gestolen. Bovendien moeten de hulpdiensten mensen die een reparatiekit achterin hebben liggen toch nog vaak helpen. Het omgaan met de reparatiekit werkt niet altijd even gemakkelijk of het wiel blijft leeglopen.

Hoe werkt de reparatiekit voor autobanden?

Met de reparatiekit voor autobanden moet een afdichtende vloeistof in de banden worden gespoten. Dat kan op verschillende manieren. Er zijn kits waarbij de vloeistof losse flacons met de dichtvloeistof bevatten, maar ook reparatiekits met een ingebouwde flacon, waarvan de luchtslang op het ventiel moet worden aangebracht en de elektrische kabel die hem moet aandrijven in de sigarettenaansteker. Met een druk op de knop spuit de pomp eerst vloeistof naar binnen en daarna wordt de band dan weer op spanning gebracht. Een klein gat wordt op die manier gedicht. Snel gaan rijden is het beste, omdat de vloeistof dan het beste haar werk doet. Vervolgens moet de bestuurder even kijken of de band wel genoeg spanning heeft. Is dat niet zo dan moet dit nog weer even worden toegevoegd. Daarna kan de reis worden vervolgd, maar er moet natuurlijk wel een nieuwe band om de auto na het ritje.
Een band met een groot gat is daarmee echter niet te dichten en dan komt de dichtvloeistof er net zo hard weer uit. Het middel, een wit soort goedje is niet echt lekker voor kleding, weg of band en geeft in dat geval veel rotzooi. Voor veel mensen is de reparatiekit voor autobanden bovendien te omslachtig en daarom adviseren hulpdiensten dan ook vaak om maar weer de oude vertrouwde reserveband met krik achterin te leggen.

Verschillende reparatiekits voor de autobanden

Wie geen ruimte heeft voor een extra reserveautoband doet er goed aan vooraf de instructies op zo’n kit goed te lezen. Op het moment dat je met pannen langs de weg staat is het namelijk niet zo prettig om dan nog te kijken of het wel of niet lukt. Bovendien hebben alle kits andere gebruiksaanwijzigingen. Wie in het donker staat of op een gevaarlijke of moeilijke plek zal bovendien wat meer moeite hebben met zulke instructies. Wie denkt dat hij nog wel een paar kilometer door kan rijden met een lekke band voor een goede plek heeft het mis: na een paar kilometer rijden met zo’n band is hij helemaal aan gort. Dan moet er direct een nieuwe autoband omheen.

De vloeistof in een reparatiekit voor autobanden irriteert de huid

De vloeistof in een reparatiekit die de banden moet repareren is een smerig goedje. Het kan de huid irriteren en is zelfs giftig. Oppassen dus met kleren en huid en het liefst handschoenen dragen. Nadat de tijdelijke reparatie met de vloeistof is gedaan is het zaak om de band daarna zo snel mogelijk te laten schoonmaken. Ook de velg moet gereinigd of zelfs vervangen worden. Wie de reparatiekit voor autobanden heeft gebruikt heeft er vervolgens niets meer aan. De kit moet weer bijgevuld worden voor een volgende band. Aangeschaft worden moet:
  • Een nieuwe vloeistofcontainer
  • Een nieuwe slang
Bovendien is de houdbaarheid van de vloeistof maar beperkt en moet hij om de zoveel jaar vervangen worden.

Autoband repareren met de reparatiekit

In de winter lijkt de reparatiekit voor autobanden niet heel goed te werken. Door de kou wordt het materiaal taai en kauwgomachtig waardoor het niet meer aan de band lijkt te kleven en dus het gat niet dicht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verwisselen van een lekke autoband of thuiskomertjeVerwisselen van een lekke autoband of thuiskomertjeVerwisselen van een lekke autoband! Het kan iedereen die auto rijdt wel eens overkomen; pech door een lekke autoband. Da…
Kleine zuinige auto’s op LPGKleine auto's op LPG zijn zuinig en milieuvriendelijk. Kleine auto's op LPG zorgen voor goedkoper rijden. Maar kleine au…
Lekke autoband, zelf een wiel verwisselenLekke autoband, zelf een wiel verwisselenIedereen met een autorijbewijs kan er mee te maken krijgen, een lekke autoband. Het kan zomaar gebeuren, een scherp voor…
Maten van autobandenMaten van autobandenAlle autobanden zijn verschillend en het is van het grootste belang dat je voor jouw auto geschikte autobanden hebt. Zo…
Eerste hulp bij autopechEerste hulp bij autopechNiks vervelender dan autopech hebben. Net wanneer je snel ergens moet zijn start je auto niet meer door een lege batteri…
Bronnen en referenties
  • Continental
  • Leeuwarder Courant

Reageer op het artikel "Niet het reservewiel, maar de reparatiekit voor autobanden"

Reacties

K. Portier, 03-07-2018 20:47 #2
Wij hebben onze winterband in de auto gedaan… dus toch een soort reserve band… vergeet de krik ook niet!

Pt, 22-06-2017 06:24 #1
Heb enkele dagen geleden een nieuwe auto (Renault) gekocht. Voorwielen hebben een andere maat dan de achterwielen. Dus vroeg ik de verkoper of het reserve wiel zowel voor als achter gebruikt kan worden. Toen pas hoorde ik dat er geen reservewiel was. Indien ik dit eerder had geweten, had ik onder geen enkel beding een nieuwe auto gekocht. Die verkoper had tijdens de onderhandelingen niets daarover gesproken! Zwak moment van die verkoper.Hij is daardoor in gebreke gebleven. Juridisch zou ik alsnog die deal kunnen cancelen.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 17-08-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Auto
Reacties: 2
Schrijf mee!