InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > De Trabant: geschiedenis, aanschaftips, prijzen en modellen

De Trabant: geschiedenis, aanschaftips, prijzen en modellen

De Trabant: geschiedenis, aanschaftips, prijzen en modellen De legendarische auto uit Oost-Duitsland staat tegenwoordig symbool voor het oude communistische oostblok. Hoewel de autootjes na de val van de muur massaal te koop waren voor een appel en een ei, is er tegenwoordig weer een stijging in de prijzen gaande; verzamelaars beginnen deze auto langzaam op waarde te schatten

Ontstaan

Na de tweede wereldoorlog werd Duitsland in verschillende invloedsgebieden verdeeld, die later uit zouden monden in de BRD en de DDR. De DDR, in de Russische invloedssfeer, stond hierbij bekend als Oost-Duitsland. In dit land zou de Trabant ontstaan.

Om de bevolking van de communistische DDR van een goedkope auto te voorzien werd een model van DKW als basis gebruikt. Deze F8 had al een tweetaktmotor, iets wat terugkwam in het model dat hierop gebaseerd werd door de fabriek in Zwickau; de F9. Een later ontwerp, weer gebaseerd op deze F9, zou in 1955 gepresenteerd worden aan het publiek. Deze P70 had een tweetaktmotor met 22pk en een inhoud van 700cc. Deze kleine motor haalde een topsnelheid van slechts 90km/u. Toch werden hier nog zo'n 30.000 stuks van gemaakt.

Eerste Trabant

Twee jaar na de introductie van de P70, kwam de opvolger al op de markt; de P50. Deze had, zoals de naam al doet vermoeden, een kleinere motor met slechts 500cc. Het aantal pk' s bleef steken op 18. Dit model zou wel het eerste model zijn dat de naam Trabant zou dragen. Een prijsvraag die werd uitgeschreven in 1957 leverde deze naam als winnaar op, verwijzend naar zowel een satelliet als “maatje” deed deze naam zowel modern als vertrouwd aan. De P50 had overigens een carrosserie van Duroplast, een materiaal dat deels gemaakt werd van katoen. Dit had deels te maken met een katoenoverschot van Rusland, wat hierdoor makkelijk het teveel kwijt kon aan de DDR. Hoewel deze auto tegenwoordig niet modern overkomt, was het in vergelijking met de auto's in de rest van Europa zeker geen slecht model. Er waren immers veel fabrikanten die nog op de markt kwamen met dergelijke simpele goedkope auto's.

Trabant 600

In 1962 werd er alweer een nieuwe Trabant geproduceerd. Deze Trabant 600 had een 600cc tweetaktmotor en een stukken moderner uiterlijk. Toch werd dit model slechts twee jaar gebouwd, in 1963 kwam de Trabant 601 op de markt; die tegenwoordig het meest bekende model Trabant is. De Trabant 600 werd nog tot 1964 gemaakt.

Trabant 601

De Trabant 601 bevatte slechts weinig verschillen in vergelijking tot de 600, het was vooral de buitenkant die wederom iets moderner aandeed. Het vermogen van de auto was niet meer dan 26pk en het verbruik lag zo rond de 1 op 14. Dit model zou van alle modellen het langst gebouwd worden; het duurde nog tot 1990 voordat aan dit model een einde zou komen. Gedurende de looptijd werden er wel steeds kleine wijzingen doorgevoerd; waardoor het 26L tankje bijvoorbeeld uiteindelijk niet meer met een peilstok gepeild hoefde te worden om de benzinestand te weten. Wel moest er tot 1990 nog steeds olie bij de benzine gevoegd worden, iets wat ook de stank van de auto verklaard. Hoewel het model in de jaren 60 nog steeds relatief modern aandeed en zelfs geëxporteerd werd naar onder andere Nederland, werd er te weinig gemoderniseerd om de rest van de wereld bij te houden. In de jaren zeventig stopte ook de export naar Nederland, vanwege strengere emissie-eisen. Het waren overigens niet de producenten zelf die te weinig vernieuwden; zij hadden voldoende ideeën en prototypen gebouwd die wel voldeden aan de veranderende eisen, het was de regering die er geen brood in zag om hier geld in te steken.

Trabant 1.1

Vlak voor de val van de muur zou dan uiteindelijk het laatste model Trabant in productie gegaan. Deze Trabant 1.1 had door een overeenkomst tussen beide Duitslanden de beschikking gekregen over de 1.1L motor uit de Volkswagen Polo. De rest van de auto werd hier enigszins op aangepast, maar het zou nog steeds een simpele auto blijven, met het typische karakter van de Trabant 600 en 601. Hoewel deze auto, nog steeds, goed mee kan komen met het verkeerd was de prijs voor de Oost-Duitsers veel te duur. De val van de muur zou uiteindelijk de doodslag voor de fabrikant betekenen, de Oost-Duitsers kochten liever westerse auto's dan de nieuwe 4takt 1.1L Trabant. Op 1 april 1991 moest de fabriek dan ook uiteindelijk de deuren sluiten. Uiteindelijk waren er van alle modellen bij elkaar zo'n 3.000.000 stuks gemaakt. In de jaren na de val van de muur waren er nog enkele bedrijfjes die de Trabant ombouwden naar een cabrio, deze modellen zijn tegenwoordig duurder dan de originele Trabantjes.

Aankooptips

Hoewel het imago van de Trabant nog steeds vrij negatief is, is de auto zelf stukken betrouwbaarder dan dit imago doet vermoeden. Het autootje is, als deze dan toch een keer stuk gaat, zelf nog goed te herstellen; de techniek is ontzettend simpel. Let bij aanschaf van een Trabant wel op eventuele lekkages; zowel van de rubbers bij de ramen als bij leidingen. Niet alle Trabantjes zijn even goed onderhouden, dus hier kan nog wel eens iets aan mankeren. Daarnaast is het belangrijk om ook goed te kijken naar de metalen delen, de carrosserie bestaat voor het grootste gedeelte uit roestvrij Duroplast, maar de bodem is nog steeds van metaal. De uitlaat heeft ook, net als bij de meeste auto's, de neiging om snel door te roesten. Om een mooie Trabant te vinden, is internet natuurlijk ideaal; er staan nog genoeg te koop, de Trabant 1.1 is echter iets lastiger te vinden.

Prijzen

De prijzen van de Trabantjes zijn niet schokkend. De meeste types kosten in een zeer mooie staat zo'n 2000 euro. De 1.1 kan echter in een dergelijke staat meer geld opleveren; zo'n 3 a 4.000 euro is niet vreemd voor een mooie 1.1. Dit valt mede te verklaren door de combinatie van het mooie uiterlijk van de Trabant, met een iets modernere en snellere motor. Overigens worden zowel de 601 als de 1.1 nog door genoeg mensen gebruikt als dagelijkse auto, iets wat de betrouwbaarheid nogmaals benadrukt. Een cabrio kan zelfs nog een hogere prijs opbrengen dan een 1.1, echter ligt dit geheel aan de manier waarop deze verbouwd is: Er zijn zelfs modellen bekend die een lederen interieur hebben gekregen door de ombouwbedrijven.
© 2010 - 2019 Polkozic, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Automerken uit de DDRMet het IJzeren Gordijn en de Berlijnse Muur was het voormalige Oost-Duitsland ook economisch volledig afgesloten van de…
Een Wartburg: Kooptips, geschiedenis en prijzenEen Wartburg: Kooptips, geschiedenis en prijzenHoewel de Trabant symbool staat voor de DDR, waren er nog een paar merken die een grote rol speelden. Een hiervan is War…
De Trabant, een beroemde auto uit het oostblokDe Trabant, een beroemde auto uit het oostblokDe Trabant is dé Volkswagen uit de voormalige Duitse Democratische Republiek. Voor vele mensen achter het ijzeren gordij…
Aanschaftips voor een antieke slot machineAanschaftips voor een antieke slot machineEen mooie antieke Jennings of Mills gokautomaat kan een waardevolle aanvulling zijn voor de inrichting van bijvoorbeeld…
Honda Fireblade: Prijzen en kooptipsHonda Fireblade: Prijzen en kooptipsEén van de grootste problemen bij de aanschaf van een tweedehands motor is een reele schatting te maken van de waarde di…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Markeninhaber, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "De Trabant: geschiedenis, aanschaftips, prijzen en modellen"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Polkozic
Gepubliceerd: 24-11-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Bronnen en referenties: 1
Schrijf mee!