Een Wartburg: Kooptips, geschiedenis en prijzen

Een Wartburg: Kooptips, geschiedenis en prijzen Hoewel de Trabant symbool staat voor de DDR, waren er nog een paar merken die een grote rol speelden. Een hiervan is Wartburg, die in tegenstelling tot Trabant de bovenlaag van de bevolking bediende met iets grotere en luxere auto's. De Wartburg is tegenwoordig nog steeds voor weinig geld verkrijgbaar, hoewel de carrosserie van de eerste modellen zeer aantrekkelijk is. Deze auto begint momenteel langzaam in prijs en gewildheid te stijgen vanwege het unieke karakter.

Geschiedenis

De naam Wartburg komt voor het eerst bij een auto voor in 1898, wanneer Automobilwerke Eisenach de Wartburgwagen produceert; genoemd naar het kasteel Wartburg dat bij Eisenach op een heuvel staat. Deze eerste Wartburgwagen heeft een topsnelheid van 25km/h met een motorinhoud van 765cc.

In 1904 komt het gebruik van de naam Wartburg weer tot een einde, de fabriek wordt in dit jaar verkocht aan BMW. Deze laatste produceert overigens in de jaren dertig weer een sportwagen, die de naam Wartburg draagt. Het zal daarna weer tot na de tweede wereldoorlog duren voordat er een nieuwe Wartburg gebouwd wordt; ditmaal in een communistisch Oost-Duitsland.

Om de bevolking van de DDR te kunnen voorzien van een goedkope auto, werd een model van DKW gebruikt als basis; de plannen van dit model hadden de Russen kunnen bemachtigen op het einde van de tweede wereldoorlog. Deze DKW F8 had een tweetaktmotor, iets wat de basis zou vormen voor een Oost-Duits model, de IFA F9 uit Zwickau. Deze F9 zou de basis vormen voor zowel de Trabant als de Wartburg.

De naam Wartburg wordt voor het eerste weer gebruikt in 1956, door Automobilwerke Eisenach, dezelfde die de eerste Wartburgwagen produceerde. Ditmaal zou het echter om een doorontwikkeling gaan van de IFA F9, de auto die weer gebaseerd was op een oude DKW. De nieuwe Wartburg krijgt een 3cilinder tweetaktmotor mee en wordt bekend onder de naam Wartburg 311. Dit model zou, in tegenstelling tot de Trabant, de bovenlaag van de bevolking bedienen. Niet alleen bood het model veel meer ruimte, maar de topsnelheid en het comfort waren ook veel beter. Daarnaast was het uiterlijk stukken luxer. De nieuwe Wartburg 311 zou overigens vanaf 1958 ook geëxporteerd worden naar diverse andere landen, waaronder West-Duitsland (de BRD) en het Verenigd Koninkrijk. Zowel voor de eigen markt als voor de export waren er diverse carrosserievarianten beschikbaar, waaronder een pick-up en een roadster.

Hoewel Wartburg al relatief snel begon met plannen om van het tweetaktsysteem af te stappen, werd dit door de staat geblokkeerd; de kosten van het overstappen op een 4takt systeem zouden niet opwegen tegen de voordelen. Ondanks dit werd er toch geëxperimenteerd met diverse motoren, waaronder zelfs een V6. Om het 2takt systeem toch sneller te krijgen, werd de motorinhoud in 1962 verhoogd tot een 1.0L motor. De carrosserie zou nog steeds hetzelfde blijven, maar dit nieuwe model had toch al zo'n 45pk. Deze 1.0L motor werd ook gebruikt bij het overgangsmodel, de Wartburg 312. Deze 312 bezat al het onderstel van de latere 353, maar nog steeds de carrosserie van de 311. Uiteindelijk zou na 2 jaar de 312 vervangen worden door de 353. Deze Wartburg 353 had een volledig nieuwe carrosserie, in een kenmerkende blokkige vorm. Indertijd was dit modern, de looptijd van het model overtrof echter de houdbaarheid van het design. Hoewel het model grotendeels ongewijzigd werd geproduceerd, zouden er in 1977, 1983 en 1986 enkele wijzigingen worden aangebracht. Uiteindelijk had het model 55pk met een topsnelheid van zo'n 150 tot 160km/u. Enkele aangepaste versies konden echter makkelijk 200 halen.

Door politieke ontwikkelingen tussen beide Duitslanden werd het in 1988 mogelijk voor Wartburg om de 2takt motor van de 353 eindelijk te vervangen voor een 4takt motor; een 1.3L motor van Volkswagen. Deze nieuwe Wartburg zou bekend komen te staan als de Wartburg 1.3, het uiterlijk was iets aangepast, maar nog steeds met de ouderwetse blokvorm. De nieuwe 4takt motor leverde overigens zo'n 58pk, maar lang kon het merk er niet van genieten; in 1991 stopte de productie en werd de fabriek overgenomen door Opel.

Kooptips

Bij het aanschaffen van een Wartburg 311/312 is het belangrijk om eerst te beseffen dat deze auto's vaak of goed gerestaureerd zijn, of juist totaal verstoft in een erbarmelijke staat zijn. Er zijn slechts weinigen in een acceptabele of goede staat te vinden, goed gerestaureerde modellen komen overigens steeds meer voor. Het essentiële verschil tussen de 311 en de 312 is de gevoeligheid voor roest; de 311 is veel gevoeliger hiervoor dan de 312. Deze laatste beschikt namelijk over het onderstel van de latere 353. Let bij roestvorming vooral op de dorpels en de onderkant van de portieren, deze plekken zijn het meest roestgevoelig. Daarnaast dienen natuurlijk ook de wielkasten, kofferbak en andere standaardplekken onderzocht te worden.

Bij de proefrit kan het best zijn dat de motor wat rare geluiden maakt, het betreft een 2takt en dit betekend dat niet meteen ieder geluidje aangeeft dat de motor op is; 2takt motoren maken nou immers wat rare geluiden. Mocht de auto echter niet netjes rijden, maar met horten en stoten; dan is er wel wat aan de hand. Waarschijnlijk heeft iemand dan geprobeerd zelf aan de motor te sleutelen, zonder er veel verstand van te hebben. Het kan echter ook slijtage betekenen. In dit geval is het handig de auto te laten staan en op zoek te gaan naar een nieuwe.

Daarnaast zijn er nog een paar extra gegevens die meegenomen moeten worden bij de aanschaf van een dergelijke klassieker; een hoop van deze auto's vallen tegenwoordig buiten de APK-plicht, waardoor het soms handig is om de auto extra goed te bekijken en veel van deze auto's zijn niet meer geheel origineel. Mocht dat laatste wel echt belangrijk voor u zijn is het handig om hierop verdere literatuur te bestellen, zodat u alle onderdelen goed kunt bekijken. In Oost-Duitsland werden de auto's namelijk met alles wat voor handen was gerepareerd; het ging niet zozeer om de juiste onderdelen, meer om het laten rijden.

Qua betrouwbaarheid zit het bij deze modellen wel goed. Zolang er goed mee wordt omgegaan kan een dergelijke auto veel plezier opleveren. Het is in ieder geval een bijzondere klassieker, die niet te moeilijk te repareren is in het geval van autopech.

De latere 353's moeten overigens aan dezelfde aanschaftips voldoen als de 311 en 312. Let bij alle types overigens toch op ratelen, klappen of ploffen bij de motor; dit laatste is niet goed. Schakelen moet soepel gaan, net als het optrekken.

Prijzen

De prijzen die men bij de aanschaf van een Wartburg vraagt zijn zeer goed te doen. De prijs van een 311 is voor een mooi model zo rond de 2000 euro. Hetzelfde geld voor de 312. Bij de koop van een 353 wordt dit bedrag niet hoger, 2000 euro is ongeveer de richtprijs. Een speciaal model kan echter wel meer kosten; de pick-up of een sportversie, de zogenaamde 313, kunnen meer kosten. Een en ander is daarbij afhankelijk van de gewildheid en de beschikbaarheid van de modellen.

Reservedelen zijn overigens nog goed verkrijgbaar, via internet kan er in Duitsland makkelijk gezocht worden naar de nodige onderdelen. Voor de 353 en de 312 is dit laatste trouwens makkelijker dan voor de 311.
© 2010 - 2024 Polkozic, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Aanschaftips voor een antieke slot machineAanschaftips voor een antieke slot machineEen mooie antieke Jennings of Mills gokautomaat kan een waardevolle aanvulling zijn voor de inrichting van bijvoorbeeld…
De Fiat barchetta: geschiedenis, kooptips en prijzenDe Fiat barchetta: geschiedenis, kooptips en prijzenDe Fiat barchetta is op het moment een zeer betaalbare open tweezitter. In vergelijking met andere populaire open tweezi…
De Mazda MX-5 NA: geschiedenis, kooptips en prijzenDe Mazda MX-5 NA: geschiedenis, kooptips en prijzenDe Mazda MX-5 is vanaf de introductie in 1989 tot nu toe de meest verkochte open tweezitter. Het succes van deze auto be…
Automerken uit de DDRMet het IJzeren Gordijn en de Berlijnse Muur was het voormalige Oost-Duitsland ook economisch volledig afgesloten van de…
Kopen van een auto van begin tot eindKopen van een auto van begin tot eindBij het aanschaffen en overschrijven van een tweedehands auto komen er een aantal zaken kijken die handig zijn om van te…
Bronnen en referenties
Polkozic (439 artikelen)
Gepubliceerd: 28-11-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.