De Fiat barchetta: geschiedenis, kooptips en prijzen

De Fiat barchetta: geschiedenis, kooptips en prijzen De Fiat barchetta is op het moment een zeer betaalbare open tweezitter. In vergelijking met andere populaire open tweezitters, zoals de Mazda MX-5, is deze auto wat zeldzamer op de openbare weg en zorgt het Italiaanse design zeker voor genoeg bewondering.

Historie

Vanaf 1990 begon de ontwikkeling van een nieuwe spider bij Fiat. Deze open tweezitter zou de lange traditie van open tweezitters bij Fiat moeten voortzetten. Initieel werd dit project “Tipo B spider 176” genoemd. Later werd de projectnaam 183 spider. Tijdens de ontwikkeling werden er diverse verschillende designs gemaakt, die allen een pizzanaam kregen; om de aandacht niet af te laten leiden van het design zelf. Deze projecten waren de Marinara, Diavola, Atomica en Bismarck. Slechts van de eerste drie werden kleimodellen ontwikkeld, de Bismarck zou deze fase niet halen. Het zou het model Marinara zijn dat uiteindelijk doorontwikkeld werd tot de latere barchetta.

De cabrio werd gebaseerd op de Fiat Punto, echter kreeg deze een 1.8L motor met 131pk mee. De topsnelheid kwam te liggen op 200km/h en de acceleratie tot 100 werd binnen 8.7 seconden voltooid. De buitenkant van de auto werd door Andrea Zapatinas ontworpen, het interieur door Peter Davis. Bij dit design werd besloten om de kleur van de buitenkant terug De auto werd vanaf februari 1995 geproduceerd. Initieel werd de auto alleen in oranje geleverd, echter bleek dit niet al te goed te verkopen. Andere kleuren bij het aanbod deden de verkoop echter snel opleven. De gekozen naam barchetta betekent overigens “klein bootje” in het Italiaans en komt voor het eerst voor in 1948, bij een Ferrari uit die tijd.

Van 1995 tot 2005 werd de barchetta gebouwd, echter met een kleine pauze tussen 2002 en 2004. Deze werd veroorzaakt door een faillissement van het bedrijf dat de assemblage deed van de barchetta. Uiteindelijk zou het model in 2001 nog een aantal kleine aanpassingen krijgen, zoals een derde remlicht. Er zouden zo’n 650 stuks in Nederland verkocht worden, de aanschafprijs lag rond de prijs die voor een Mazda MX-5 gevraagd werd. Het model was zelfs nog iets goedkoper dan de 1.8L versie van de MX5.

Aanschaftips

Bij de Fiat barchetta zijn elektrische problemen het grootste euvel. Naast alle standaard controles die bij een auto uitgevoerd dienen te worden, is het daarom bij deze cabriolet extra belangrijk om alle functies en toetsen uit te proberen. Daarnaast kunnen de elektrische ramen vaak kapot zijn, dit is vaak niet de motor zelf, maar meer dat de ruiten vastzitten en losgemaakt moeten worden. De veiligheidsriemen kunnen ook nog wel eens problemen opleveren; deze willen niet altijd even makkelijk teruggaan als ze losgemaakt worden. De gebruikte voorbanden en de uitlaat zijn ook wat gevoelig; deze kunnen snel versleten zijn en dienen dus ook extra gecontroleerd worden.

Een ander item wat extra gecontroleerd moet worden is de softtop of de hardtop. De softtop kan namelijk scheuren als deze niet fatsoenlijk opgevouwen wordt. Dit is te controleren als de kap in gesloten stand verkeerd (modellen na 1996 hebben dit euvel overigens niet meer). Controleer hier goed op gaatjes en scheurtjes. Ook de aansluitingen dienen goed gecontroleerd te worden, hier kan ook nog wel eens iets aan mankeren. De eerste hardtops waren niet van metaal, maar van plastic gemaakt. Het probleem van deze types is dat er water in de kofferbak kan stromen. Let ook extra op bij hardtops die niet origineel vanuit de fabriek bij de auto geleverd zijn; die hoeven namelijk niet perfect te passen op de auto.

Prijzen

Voor een nette barchetta van voor 2001 liggen de prijzen nog zeer redelijk; er zijn al goede auto’s te koop vanaf zo’n 3000 euro. Voor een exemplaar met een lagere kilometerstand komt de prijs al meer richting 5 à 6.000 euro. De latere modellen, t/m 2005, kosten echter stukken meer. Hier kunnen prijzen makkelijk oplopen tot 12.000 euro. Het voordeel van het kopen van deze duurdere exemplaren is echter wel het iets modernere uiterlijk en de (meestal) lagere kilometerstanden.
© 2010 - 2024 Polkozic, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Fiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat gaat met de Grande Punto qua vorm weer richting het eerste model van de Punto, hij is weer stukken ronder geworden.…
Fiat Punto Mk1 (1993-1999)Fiat Punto Mk1 (1993-1999)De Fiat Punto sloeg begin van de jaren negentig van de vorige eeuw in als een bom. Het vlotte uiterlijk en de ruimte bin…
Een cabriolet (cabrio): heerlijk in de zomer!Een cabriolet (cabrio): heerlijk in de zomer!Zodra in de zomer de temperaturen buiten oplopen is het vaak niet om uit te houden in de auto. Gelukkig zijn de meeste a…

Het auto praktijkexamenHet auto praktijkexamenHet praktijkexamen voor een auto rijbewijs blijft voor de meeste erg spannend. Het is daarom goed om uzelf in te lezen e…
Ervaringen met de Toyota Auris Full HybridErvaringen met de Toyota Auris Full HybridDe Toyota Auris is door de ANWB genomineerd voor de 'Gezinsauto van 2011'. De eerste auto met een hybride aandrijving. I…
Bronnen en referenties
Polkozic (439 artikelen)
Gepubliceerd: 24-10-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.