InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Fiat Grande Punto

Fiat Grande Punto

Fiat Grande Punto Fiat gaat met de Grande Punto qua vorm weer richting het eerste model van de Punto, hij is weer stukken ronder geworden. En natuurlijk weer een klein stukje langer, waardoor hij richting een hoger autosegment groeit. De bekende Italiaanse auto-ontwerper Giorgetto Giugiaro heeft dit model vormgegeven. Het was een schot in de roos, Fiat heeft zeer veel van dit type aan de man weten te brengen. Van jong tot oud.

Fiat Grande Punto (2005-heden)

De Grande Punto werd in 2005 geïntroduceerd en sindsdien zijn er al meer dan één miljoen stuks van geproduceerd. Het is inmiddels de derde generatie Punto. Van de tweede generatie zijn er ruim 6 miljoen van gemaakt en is nog steeds leverbaar naast de derde generatie onder de naam Punto Classic. Nu komt er ook weer geen cabrio-uitvoering, in tegenstelling tot de eerste Punto die er wel een had. In sommige landen is er een sedan versie leverbaar, dan onder de naam Fiat Linea.

Motoren Grande Punto

Diesel

De auto is leverbaar met de volgende benzine-motoren:
  • 1.2 8v Fire
  • 1.4 8v
  • 1.4 16v
  • 1.4 16v T-Jet (met turbo)

Diesels

Ook zijn er een aantal diesel-varianten te koop:
  • 1.3 16v JTD Multi-Jet
  • 1.6 16v JTD Multi-Jet

Wat is een Fiat zonder een Abarth-versie? Niet veel eerlijk gezegd, daarom heeft Fiat ook in de Grande een extra snelle motor gelegd. De 1.4 16v T-Jet heeft dankzij de turbo een vermogen van 155 pk en bereikt daarmee bijna 210 km/h. De sprint van 0 naar 100 km/h legt hij in een kleine 8 seconden af. Er is ook nog een essesse kit voor liefhebbers van nog meer snelheid, waardoor de auto 180 pk onder de motorkap heeft.

Varianten Evo en normale Punto

De naam Grande Punto werd rond 2010 verlaten voor de Punto Evo. Deze werd door de MRB-vrijstelling voor zuinige diesels (voor de bekende 1.3 16v Multi-Jet) enorm populair. Sinds 2014 werd ook de toevoeging Evo verlaten en heette het model weer 'normaal' Punto. Dit in afwachting tot een volledig nieuw getekend model.

Concurrenten Grande Punto

Wat voor keuze is er nog meer in dit segment? Denk hierbij aan de volgende auto's als concurrenten:
  • Renault Clio
  • Peugeot 207
  • Citroën C3
  • Suzuki Swift

Nu al meer dan een miljoen stuks zijn verkocht mag best gezegd worden dat de Grande de concurrentie aan kan. De auto veroverd vele harten. Een aantal clubs en fora zijn inmiddels opgericht om kennis en ervaringen te delen met andere liefhebbers (bijvoorbeeld Club Punto en de Grande Punto Club).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Automobileitalia, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Grande_Punto
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Punto

Reageer op het artikel "Fiat Grande Punto"

Infoteur: Victorho
Laatste update: 22-09-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Fiat Punto
Schrijf mee!