Fiat Punto Mk2 (1999-2006)
De Fiat Punto Mk1 werd in 1999 afgelost door de Punto Mk2. En dit was zeker niet een kleine facelift! De auto werd veel strakker vormgegeven en kreeg daardoor een veel sportiever uiterlijk. Ook dit model was weer een verkoopsucces voor de Italiaanse autobouwer Fiat - van oudsher een bouwer van compacte auto's. In 2003 kreeg het model een facelift, voornamelijk kenmerkend door andere koplampen en grille. In 2006 viel uiteindelijk het doek en werd in 2005 reeds al opgevolgd door de Grande Punto.
Fiat Punto
De gewijzigde Punto die in 1999 op de markt kwam was ook leverbaar in een 3 of 5-deurs variant. De twee extra deuren kregen van Fiat extra ruimte doordat ze de achterklep wat meer rechtop hebben gezet. Van dit model verscheen geen
cabrio-versie, dit in tegenstelling tot de
eerste Punto (de Mk1).
Facelift
In de periode dat deze auto werd opgevolgd door de
Grande Punto, was er nog een
facelift. Hierdoor wordt er onderscheid gemaakt tussen de Mk2a en Mk2b. Deze worden hieronder afzonderlijk beschreven.
Punto Mk2a (1999-2003)
Motoren
Deze auto was beschikbaar in verschillende motorversies:
HGT sportversie
De 1.8 16v-versie wordt ook aangeduid met de term
HGT, dat was een zeer sportieve wagen, met maar liefst 130 pk en een top van 210 km/h en een acceleratie van 0-100 km/h in een kleine 8 seconden. Dit is inmiddels een gewild model geworden onder liefhebbers, mits goed onderhouden en in originele staat gehouden.
Diesel
Daarnaast was er ook een
diesel met een 1.9-liter motor. De modellen konden nog extra worden aangekleed door te kiezen voor de
Abarth-versie. Hierdoor kreeg de Punto meer sportieve accenten (bijvoorbeeld de logo's, spoilers, sideskirts, etc.).
Fiat Punto Classic (2003-2006)
Motoren
Deze auto was beschikbaar in verschillende motorversies:
- 1.2 8v
- 1.2 16v
- 1.4 16v
- 1.8 16v
Twee JTD-
turbodiesels (multijet) met een inhoud van 1.3- en 1.9-liter konden ook worden besteld. Deze waren vooral interessant voor de zakelijke rijders. Voor particulieren ligt het omslagpunt voor een diesel vrij hoog, vanwege de hogere wegenbelasting.
Classic
Naast de
Grande Punto die in 2005 was geïntroduceerd, was dit model nog steeds leverbaar onder de naam
Punto Classic. Dit is vreemd, aangezien de Grande niet eens zoveel groter is. Waarschijnlijk ziet Fiat die dan toch aan voor een auto voor het C-segment en houdt de Classic dan vast zolang ze geen andere auto hebben voor het B-segment. De Classic was ook een stuk scherper geprijsd.
Concurrenten van de Punto
De Punto is niet de enige die vist in de vijver van de kleine compacte hatchbacks, denk hierbij aan de volgende auto's:
- Renault Clio
- Peugeot 206
- Seat Ibiza
- Opel Corsa
Toch hebben veel mensen toentertijd gekozen voor de Punto. Een aantal
clubs en fora zijn er opgericht om kennis en ervaringen te delen met andere liefhebbers van deze wagen. Als occasion is de auto onder studenten in trek.