InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Fiat Punto Mk2 (1999-2006)

Fiat Punto Mk2 (1999-2006)

Fiat Punto Mk2 (1999-2006) De Fiat Punto Mk1 werd in 1999 afgelost door de Punto Mk2. En dit was zeker niet een kleine facelift! De auto werd veel strakker vormgegeven en kreeg daardoor een veel sportiever uiterlijk. Ook dit model was weer een verkoopsucces voor de Italiaanse autobouwer Fiat - van oudsher een bouwer van compacte auto's. In 2003 kreeg het model een facelift, voornamelijk kenmerkend door andere koplampen en grille. In 2006 viel uiteindelijk het doek en werd in 2005 reeds al opgevolgd door de Grande Punto.

Fiat Punto

De gewijzigde Punto die in 1999 op de markt kwam was ook leverbaar in een 3 of 5-deurs variant. De twee extra deuren kregen van Fiat extra ruimte doordat ze de achterklep wat meer rechtop hebben gezet. Van dit model verscheen geen cabrio-versie, dit in tegenstelling tot de eerste Punto (de Mk1).

Facelift

In de periode dat deze auto werd opgevolgd door de Grande Punto, was er nog een facelift. Hierdoor wordt er onderscheid gemaakt tussen de Mk2a en Mk2b. Deze worden hieronder afzonderlijk beschreven.

Punto Mk2a (1999-2003)

Motoren

Deze auto was beschikbaar in verschillende motorversies:
  • 1.2 8v
  • 1.2 16v
  • 1.8 16v

HGT sportversie

De 1.8 16v-versie wordt ook aangeduid met de term HGT, dat was een zeer sportieve wagen, met maar liefst 130 pk en een top van 210 km/h en een acceleratie van 0-100 km/h in een kleine 8 seconden. Dit is inmiddels een gewild model geworden onder liefhebbers, mits goed onderhouden en in originele staat gehouden.

Diesel

Daarnaast was er ook een diesel met een 1.9-liter motor. De modellen konden nog extra worden aangekleed door te kiezen voor de Abarth-versie. Hierdoor kreeg de Punto meer sportieve accenten (bijvoorbeeld de logo's, spoilers, sideskirts, etc.).

Fiat Punto Classic (2003-2006)

Motoren

  • 1.2 8v
  • 1.2 16v
  • 1.4 16v
  • 1.8 16v

Twee JTD-turbodiesels (multijet) met een inhoud van 1.3- en 1.9-liter konden ook worden besteld. Deze waren vooral interessant voor de zakelijke rijders. Voor particulieren ligt het omslagpunt voor een diesel vrij hoog, vanwege de hogere wegenbelasting.

Classic

Naast de Grande Punto die in 2005 was geïntroduceerd, was dit model nog steeds leverbaar onder de naam Punto Classic. Dit is vreemd, aangezien de Grande niet eens zoveel groter is. Waarschijnlijk ziet Fiat die dan toch aan voor een auto voor het C-segment en houdt de Classic dan vast zolang ze geen andere auto hebben voor het B-segment. De Classic was ook een stuk scherper geprijsd.

Concurrenten van de Punto

De Punto is niet de enige die vist in de vijver van de kleine compacte hatchbacks, denk hierbij aan de volgende auto's:
  • Renault Clio
  • Peugeot 206
  • Seat Ibiza
  • Opel Corsa

Toch hebben veel mensen toentertijd gekozen voor de Punto. Een aantal clubs en fora zijn er opgericht om kennis en ervaringen te delen met andere liefhebbers van deze wagen. Als occasion is de auto onder studenten in trek.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: V. Hogervorst
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Punto

Reageer op het artikel "Fiat Punto Mk2 (1999-2006)"

Infoteur: Victorho
Laatste update: 22-09-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Fiat Punto
Schrijf mee!