Fiat Punto Mk1 (1993-1999)
De Fiat Punto sloeg begin van de jaren negentig van de vorige eeuw in als een bom. Het vlotte uiterlijk en de ruimte binnen, die niet tegenviel voor het formaat van de auto, zorgde vanaf de introductie voor hoge productie- en verkoopaantallen. Ook de pers was enthousiast. De Punto werd daardoor in 1995 tot "Auto van het jaar" gekozen. In 1999 staakte het automerk de productie, waarna een opvolger verscheen.
Fiat Punto
Fiat is al
decennia lang erg goed in het bouwen van kleine, compacte wagens. De Fiat Punto werd in 1993 geïntroduceerd en was de eerste Punto (aangeduid met Mk1), daarna volgden nog de
Punto Mk2 (die een aantal facelifts heeft ondergaan en vaak wordt onderscheiden in Mk2a en Mk2b) en de
Grande Punto. De Mk2 bleef tot en met 2010 nog leverbaar naast de Grande Punto, maar werd door Fiat aangeduid als
Classic tegen een gereduceerde prijs.
De Punto Mk1 was de opvolger van de succesvolle Fiat Uno.
Motoren en uitrusting Fiat Punto
De eerste Punto was beschikbaar in verschillende motorversies.
Benzine
- 1.1 FIRE-motor, 55 pk
- 1.2 in diverse vermogens (60, 75 en 85 pk)
- 1.4 met verschillende turbo-varianten
- 1.6 met 90 pk
Diesel
Daarnaast was er ook een diesel met een 1.7-liter motor, al dan niet geholpen door een turbo met vermogens van 57 tot 72 pk. Naast de motoren waren er ook verschillende uitrustingsniveau's: S, SX, EL, ELX, GT (van eenvoudige uitvoering tot
full-options).
Fiat Punto Cabrio
Van de Punto Mk1 was ook een cabrio-versie beschikbaar, die gebouwd werd door Bertone. Dit model was eerst leverbaar met een 1.6-liter motor, later in 1997 werd deze vervangen door een 1.2 16v FIRE-motor. Het was een van de goedkoopste cabrio's die in die tijd leverbaar waren. Zeker met een vol-automatisch bedienbare kap, een cabrio die veel voor weinig bood.
Concurrenten van de Punto
Vele merken hebben kleine modellen, die het voor de Punto lastig hebben gemaakt in zijn productiejaren. Denk hierbij aan de volgende auto's:
- Opel Corsa
- Volkswagen Polo
- Ford Fiesta
- Seat Ibiza
Punto clubs
Toch zijn er veel mensen die gekozen hebben voor de Punto. Er zijn zelfs een aantal
clubs en fora op internet te vinden (bijvoorbeeld Punto Sportivo Club en Club Punto). Daar kun je kennis en ervaringen delen met andere liefhebbers van deze wagen en technische vragen stellen bij problemen.
Tot slot
In 1999 viel het doek voor de productie voor het eerste model Punto. De laatste modellen werden in 2000 voorzien van een kenteken. De opvolger Punto Mk2 kon vanaf dat moment bij de dealers besteld worden.