Tegenwoordig kun je geen straat meer inrijden waar geen BMW staat. Overal kom je ze tegen. Maar aan het enorme succes van de Bayerische Motoren Werke is heel wat voorafgegaan.
Geschiedenis
Karl Friedrich Rapp richtte in 1913 een vliegtuigmotorfabriek op, onder de naam Rapp Motorwerke. Hij vestigde het bedrijf in de Duitse stad München, op een steenworp afstand van wat later bekend zou komen te staan als de Bayerische Flugzeug Werke (BFW). Daarmee begon gelijk de geschiedenis van wat zou uitgroeien tot een van de best verkochte automerken ooit.
Eerste Wereldoorlog
In 1916 kreeg Rapp de opdracht om op grote schaal V12-motoren te gaan bouwen voor Oostenrijk-Hongarije, dat toen nog één land vormde en later uiteen zou vallen in onder meer Oostenrijk, Tsjecho-Slowakije en Hongarije. Omdat Rapp niet genoeg kapitaal had om in deze enorme opdracht te voorzien, schakelde hij de hulp in van Camillo Castiglioni en Max Friz. Deze twee gingen met hem in zaken, maar al snel raakte het bedrijf van Rapp in de problemen. De uitbreiding ging te snel en Rapp verliet het bedrijf. Vervolgens werd Rapp Motorwerke al snel omgedoopt tot Bayerische Motoren Werke GmbH. De leiding werd overgenomen door Franz Josef Popp. Onder zijn regie werd de naam afgekort tot BMW A.G., in 1918.
Na de Eerste Wereldoorlog werd de fabriek van BMW een tijdje gesloten. Er kwamen geen goede tijden aan, want na de heropening moest BMW de productie van vliegtuigmotoren staken en vooral spoorwegremmen produceren.
Meerderheidsaandeel
BMW werd al snel verkocht aan Knorr-Bremse, een wereldwijde en grote onderneming die op wereldniveau voorziet in auto-onderdelen – zoals remmen en controlepanelen – en andere toebehoren. Camillo Castiglioni – die eerder door Rapp was benaderd om te investeren en voorheen een meerderheidsaandeel in BMW bezat – kocht de naam BMW terug. Hij verkocht het geheel door aan de Bayerische Flugzeug Werke.
Eisenach A.G.
Het nieuwe BMW nam in 1928 de voertuigfabriek Eisenach A.G. over. Eisenach was ondermeer bekend van de productie motorvoertuigen en heet nu EMW (Eisenacher Motoren Werk). Voor BMW luidde dit de start in van een nieuwe periode. BMW begon auto’s te produceren. De eerste werd in maart 1929 uitgebracht en was de BMW 3/15. Deze auto was sterk gebaseerd op de Austin Seven. Sinds 1933 is BMW haar eigen auto’s gaan ontwikkelen, waaronder 6-cilinder sportauto’s en sedans. De 327-sedan en de 328-roadster waren hun tijd ver vooruit. Het is dankzij deze modellen dat BMW al snel de naam van bouwer van sportieve auto’s kreeg.
BMW – Vestigingen van de fabriekenBMW is een van de grootste producenten van auto’s in Europa. Begonnen als fabrikant voor vliegtuigmotoren is BMW uitgegroeid tot…
Waarvoor dient een schokdemper?Iedereen heeft er wel al van gehoord of je hebt er onlangs zelfs moeten laten vervangen. Je hebt ze gezien of zelfs even vast moge…
Renault 25 klassiekerAls er één auto is die de limousine onder de Franse auto's kan worden genoemd is het wel de Renault 25. Met haar ruim 4,5 meter…
Fiat Punto Mk1 (1993-1999)De Fiat Punto sloeg begin van de jaren negentig van de vorige eeuw in als een bom. Het vlotte uiterlijk en de ruimte binnen, die n…
Sloopregeling voor oudere auto’sOp 3 april 2009 is door het ministerie van VROM de zogenaamde Schone-luchtpremie gelanceerd. De regeling houdt in dat er een premi…