Renault 25 klassieker
Als er één auto is die de limousine onder de Franse auto's kan worden genoemd is het wel de Renault 25. Met haar ruim 4,5 meter is dit slagschip gezegend met een zee van ruimte. De Renault 25 werd in 1983 op de markt gebracht nadat zijn voorgangers, de Renault 20 en 30, het toneel hadden verlaten.
Modelhistorie
Het ontwerp van de Renault 25 was van de hand van Gaston Juchet en Robert Opron. Bekend van de Renault Fuego, Espace en Citroën SM. Om alle Europese klanten tevreden te houden werd de kenmerkende ronde achterruit ontworpen die de auto ondanks de hatchback kofferdeksel een sedan-uiterlijk moest geven. Mede door deze vorm en andere aerodynamische trucjes was deze auto een van de meest gestroomlijnde auto's in zijn klasse. Dit had natuurlijk tot gevolg dat de brandstofconsumptie binnen de perken bleef.
De 25 werd alom geprezen voor haar goede rijeigenschappen en comfort. Het futuristische interieur van de hand van Marcello Gandini, bekend van Lamborghini, was iets teveel van het goede voor veel klanten, maar innovatieve gadgets maakten een hoop goed. Zo was de 25 een van de eerst auto's met een raam dat met één druk op de knop dichtging en een trendsettende radiobediening naast het stuur.
In 1988 moest de 25 onder het mes. Nieuwe achter en koplampen, andere vering, een nieuwe grille en een scala aan nieuwe motoren maakten de 25 klaar voor haar laatste 4 jaar. In 1992 werd de limousine opgevolgd door de minder succesvolle Safrane.
Motorengamma Phase I
De Renault 25 had verschillende motoren in de tijd dat ze in productie waren. Tot en met mei 1988 werd hij geleverd met een 4-cilinder motor en een V6 onder de kap. De onderstaande motoren waren leverbaar
- 2.0, 76 kW / 103 pk
- 2.0, 8 kleppen, 88 kW / 120 pk
- 2.2, 8 kleppen, 91 kW / 124 pk
- 2.2, 8 kleppen, 81 kW / 110 pk
- 2.7, 12 kleppen, 106 kW / 144 pk (V6)
- 2.8, 12 kleppen, 102 kW / 139 pk (V6)
- 2.5 turbo, 134 kW / 182 pk (V6 Turbo)
- 2.1, 8 kleppen, 47 kW / 64 pk, (Diesel)
- 2.1 turbo, 8 kleppen, 64 kW / 87 pk (Turbodiesel)
Motoren Phase II
Na de facelift veranderde ook het motorgamma, het bleven nog steeds de vertrouwde 4-cilinder en V6 die onder de motorkap lagen, maar de inhoud was in sommige gevallen veranderd.
Benzine
- 1995 cc, 8 kleppen, 76 kW / 103 pk, 4 cilinder met carburateur: TS en GTS (zonder katalysator)
- 1995 cc, 12 kleppen, 100 kW / 136 pk, 4 cilinder injectie: TI en TXI (met geregelde katalysator)
- 2165 cc, 8 kleppen, 88 kW / 120 pk, 4 cilinder injectie: TX (zonder katalysator)
- 2165 cc, 8 kleppen, 81 kW / 110 pk, 4 cilinder injectie: GTX, TX en TXE (met geregelde katalysator)
- 2849 cc, 12 kleppen, 118 kW / 160 pk, 6 cilinder injectie: V6i (zonder katalysator)
- 2664 cc, 12 kleppen, 106 kW / 144 pk, 6 cilinder injectie: V6i (zonder katalysator)
- 2849 cc, 12 kleppen, 112 kW / 152 pk, 6 cilinder injectie: V6i (met geregelde katalysator)
- 2458 cc met turbo, 12 kleppen, 134 kW / 182 pk, 6 cilinder injectie: V6 Turbo (zonder katalysator)
- 2458 cc met turbo, 12 kleppen, 151 kW / 205 pk, 6 cilinder: V6 Turbo (met geregelde katalysator)
De GTX was leverbaar met een automatische 3-versnellingsbak, de GTS en V6i met 144 pk waren uitsluitend met een automatische 3-versnellingsbak leverbaar, de TX met katalysator, TXE en de V6i met katalysator waren leverbaar met een automatische 4-versnellingsbak. De andere versies waren alleen leverbaar met een handsgeschakelde 5-versnellingsbak.
Diesel
- 2068 cc, 8 kleppen, 51 kW / 69 pk, 4 cilinder: TD en GTD
- 2068 cc met turbo, 8 kleppen, 63 kW / 86 pk, 4 cilinder: TurboD (in Frankrijk ook nog als luxere TurboDX)
De dieselversies waren alleen leverbaar met handgeschakelde 5-versnellingsbak.
De tweedehands markt
Een Renault 25 kun je voor relatief weinig op de kop tikken. Dat is als je geluk hebt, want op het moment van schrijven staan er slechts drie exemplaren te koop op autotrack.nl en daarvan is er slechts één van voor de facelift. Een grotere kans op een mooi en oud exemplaar heeft u uiteraard in Frankrijk waar het een van de succesvolste executive modellen was van de jaren '80. Vooral de modellen van voor '88 zijn de moeite waard.
Als je een mooie 25 tegenkomt moet je wel letten op een aantal zaken. Ten eerste de elektronica. Franse auto's staan er niet om bekend dat ze een goede elektrische installatie hebben en dat is bij de 25 niet minder waar. Vooral de boordcomputer en de elektrisch bedienbare ramen zijn vaak het slachtoffer. Verder is het aan te raden om de modellen met een automaat te mijden. Al tijdens de looptijd van het model waren er problemen met deze versnellingsbakken en u kunt zich voorstellen dat dit niet minder wordt met de jaren.
Conclusie
Een Renault 25 uit de eerst modeljaren is een prachtige limousine met veel comfort en rijgenot. Dat is als je er een kunt vinden uit deze periode. Nagenoeg alle modellen die worden aangeboden zijn van na 1990. Het futuristische design van interieur en exterieur maken dit een gegarandeerde klassieker. Voor een mooie prijs heeft u een limousine waarmee u nog steeds voor de dag kunt komen.