De Renault 4: type R4f4 en R4f6 Fourgonnette bestelauto
Renault bouwt al sinds 1901 bestelwagens en het was dan ook niet meer dan logisch, dat er snel na de introductie van de Renault 4 berline, een bestelversie op de markt gebracht werd. Ook dit bleek weer een schot in de roos te zijn. De Fourgonnette zoals men het type noemde , werd op hetzelfde onderstel als de Renault 4 gebouwd.
De Fourgonnette f4
Omdat het type
f4 op hetzelfde onderstel gebouwd werd als de personenauto, de standaard
Renault 4, hoefde Renault geen nieuw chassis te ontwikkelen voor de bestelversie. De voorzijde was helemaal identiek aan de R4, net zoals het interieur. Wel werden er stoelen in plaats van een bank in gemonteerd, waarbij de passagiersstoel optioneel was, om extra ruimte te kunnen creëren.
De achterzijde had een bijna vierkante laadruimte, met een afgerond dakje voorzien van een
girafon. Een girafon is een klep boven de achterdeur, die open gezet kan worden, om lange voorwerpen door te kunnen steken. Het bijkomend voordeel van die klep was de extra ventilatiemogelijkheid op een warme zomerdag.
Het laadvermogen van de f4 was ongeveer 1,8 kubieke meter en de auto kon 300 kg. vervoeren. In de latere versies werd dit 350 kg. De eerste versie was voorzien van een 750 cc. motor en 3 versnellingen, die al snel opgevolgd wordt door een 850 cc. motor met 4 versnellingen. Ook de primitieve
buisbumpers van de eerste types werden vanaf 1964 vervangen door de
geperste, dus platte, bumpers. Dit gold overigens alleen voor de voorbumper. De achterbumper bleef een simpel buismodel. Van het model f4 is ook een
combi-versie met zijruiten gemaakt en een achterbank, zodat het ook mogelijk werd om passagiers achterin mee te nemen.
De Fourgonnette f6
Dit type is gebouwd op een met 12 cm. verlengd chassis van het model van de personenuitvoering. De voorkant van de auto bleef gelijk aan de andere types Renault 4. De
f6 is nog wat hoekiger van vorm en heeft grote rechthoekige achterlichten en een nieuw soort bumper. De verlenging en de iets hogere vorm, resulteerde in een laadvermogen van 2,2 kubieke meter en hij kon 400 kg maximaal vervoeren. Uiteraard werd ook van de f6 een combi-versie gemaakt met achterbank en schuifruiten aan de zijkanten. Ook dit type werd voorzien van de handige
girafon.
De opvolger van de Fourgonnette
Als de opvolger van de
f4 en
f6 wordt in 1986 de
Renault express geïntroduceerd. Deze auto heeft als concept de
Renault 5 als basis. Alleen de f4 in de bestelversie wordt nog een tijdje als bestelwagen geproduceerd, maar de verkopen lopen al snel terug.
In totaal werden er iets meer dan 2 miljoen
Fourgonnettes gefabriceerd vanaf 1961 tot 1993. Toen rolde de laatste
Renault 4 van de band. Het model is 32 jaar gemaakt en vooral in de zuidelijke landen rijden er nog redelijk wat rond. Bij ons in Nederland is vooral de
f4 bijna uit het straatbeeld verdwenen, de
f6 kom je nog in zeer bescheiden aantallen tegen.
Lees verder