InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Waarom een autolening afsluiten niet voordelig is

Waarom een autolening afsluiten niet voordelig is

Waarom een autolening afsluiten niet voordelig is Veel mensen kopen een auto en sluiten dan een autolening af. Wat zij zich niet realiseren dat ze in de meeste gevallen goedkoper uit zijn als ze de auto direct betalen. Dat scheelt niet alleen omdat je geen rente hoeft te betalen, maar ook in de kosten voor een verzekering. Veel mensen die niet direct een auto kunnen betalen kopen een auto op afbetaling, ook wel autokrediet genoemd. In veel gevallen zijn ze echter goedkoper uit als ze lening aangaan om de auto te kopen. De afbetalingsregeling voor een auto is bijna altijd de duurdere weg. Als u niet direct geld beschikbaar heeft zou u kunnen kijken of u bijvoorbeeld overwaarde op uw huis heeft en hiervoor geld lenen en daarmee de auto kopen. Zelfs met de rente over die lening bent u goedkoper uit dan in de meeste andere gevallen.

Auto kopen met gespreide of uitgestelde betaling

De meeste autobedrijven maken reclame met de mogelijkheid op gespreide of uitgestelde termijn. Het voordeel is dat u nog dat geld ergens anders aan kan besteden, of desnoods rente voor kan ontvangen. Wat u echter vergeet is dat u de aankoopkorting die meestal wordt gegeven kan vergeten. Vraag dus altijd eerst hoeveel die korting is als u direct betaald.

Besparen op verzekering

Een andere voordeel is dat u geld kunt besparen op de verzekering. In het geval dat u zelf voor de auto hebt betaald kunt u zelf bepalen voor hoeveel u hem verzekert. Als u een lening afsluit, dan is de auto als het ware uw onderpand. De financierder zal in de meeste gevallen dan ook verlangen dat u de auto all-risk is verzekert. Met andere woorden betekent dat dat de auto WA volledig casco is verzekert. U betaalt daar ook een hogere premie over. En over autoleningen worden vaak hoge rentepercentages gevraagd die kunnen oplopen tot tien procent.

Auto kopen door huurkoop

Een andere mogelijkheid om een auto te kopen is huurkoop. U krijgt hierbij een vorm van een persoonlijke lening. U bent dan pas de eigenaar van de auto als u de laatste termijn heeft afgelost. Als dat halverwege niet meer lukt, dan kan dat auto in beslag worden genomen en dan ziet u niets van uw geld terug.

Autoleningen vergelijken

Een laatste tip die kan worden gegeven in het geval dat u toch een autolening wilt afsluiten is om diverse aanbiedingen met elkaar te vergelijken. Dit kan door zelf langs autoproducenten te gaan, maar ook via internet komt u meestal snel achter deze informatie.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Waarom een autolening afsluiten niet voordelig is"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 15-11-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!