InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Rijbewijs: Het nemen van rijlessen

Rijbewijs: Het nemen van rijlessen

Rijbewijs: Het nemen van rijlessen Veel mensen willen op hun 18e jaar graag rijlessen nemen. Er is een ruim aanbod van rijscholen die rijlessen geven. In Nederland is het verplicht om eerst rijlessen te nemen bij zo'n school voordat iemand ook echt zijn verkeersexamen gaat doen. Het uitzoeken van een goede rijschool is echter nog een hele klus. Het is daarom aan te raden om bij familie en vrienden rond te vragen hoe hun ervaringen zijn. Verder kunt u ook kijken hoe hoog het slagingspercentage van een rijschool was. Het is verstandig om voordat u begint met rijden goed rond te kijken bij de verschillende scholen. De kosten voor rijlessen kunnen namelijk nogal verschillen per school. Ook zou u er goed aan doen te kijken na het slagingspercentage van een school. Als er veel mensen slagen, dan betekent dit dat de school in kwestie goed is. Ook zou u informatie kunnen inwinnen bij vrienden en kennissen over hun ervaring met de school en eventuele instructeurs.

Slagingspercentage

Op de website rijschoolgevens.nl is van elke school te zien hoe hoog het slagingspercentage is. Elke school krijgt minimaal één keer per jaar een overzicht van het CBR waarop de eigen resultaten staan aangegeven. Cijfers zeggen echter niet alles. Het kan verstandig zijn ook vrienden en familie te vragen met welke rijscholen en rij-instructeurs zij goede en slechte ervaringen hebben en op basis daarvan een keuze maken.

Rijlessen

Zodra u dit heeft gedaan moet u kijken na wat voor rijlessen u wilt nemen. Er zijn namelijk verschillende soorten pakketten mogelijk. Zo is er voor mensen die heel snel hun rijbewijs willen halen een zogeheten snelcursus beschikbaar. Dan krijgt u vijf dagen lang een hele intensieve opleiding waarna u direct kunt afrijden voor uw rijexamen wanneer de instructeur denkt dat u daar klaar voor bent. Maar wilt u iets meer zekerheid dan kunt u er ook voor kiezen om bijvoorbeeld spoedopleiding van tien of vijftien dagen te volgen. Hier zit echter vanzelfsprekend wel een groter prijskaartje aan vast. Ook moet de rijinstructeur op een instructiekaart de vorderingen bij houden en wat er goed en slecht gaat. ook moet er op staan waar de volgende les extra aandacht voor nodig moet zijn. Op een instructiekaart houdt de instructeur de voortgang van de opleiding bij.

Rijles

De tweede mogelijkheid is om gewoon regulier rijles te nemen. Dan heeft u bijvoorbeeld gedurende een periode van acht tot twaalf weken een of meerdere malen in de week een moment waarop u verschillende lessen volgt. Vaak bieden rijscholen deze lessen aan tegen een vast bedrag. Soms bieden ze ook een slagingsgarantie aan. Dit betekent dat wanneer u de de eerste keer niet slaagt u nogmaals lessen kunt volgen tegen een eerder afgesproken bedrag. Afhankelijk van hoe snel u slaagt zal moeten blijken of dit uiteindelijk wel of niet financieel gunstig is. Dit is helaas altijd alleen pas achteraf te zeggen.

Theoriediploma

Het is ook aan te raden om uw theoriediploma te halen op het moment dat u rijlessen gaat volgen. Dan bent u meteen van de plaatselijke situatie op de hoogte. En het zou natuurlijk jammer zijn als u klaar bent voor het rijexamen, maar dit niet kan doen omdat u nog geen theorie-examen heeft gedaan.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Rijbewijs: Het nemen van rijlessen"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 21-12-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!