Auto: De superzuinige auto

Auto: De superzuinige auto Een superzuinige auto mag die naam dragen wanneer hij minder dan één op twintig rijdt. De afgelopen jaren is de vraag naar deze auto enorm toegenomen. Mensen zijn milieubewuster geworden, maar ook omdat het goedkoper is. Het afgelopen jaar is de verkoop van personenauto’s met een CO2-emissie van 120 gram per kilometer of minder gegroeid naar 1,4 miljoen. Dit wordt duidelijk uit de uitgave Mobiliteit in Cijfers Auto’s 2008/2009. Deze cijfers zijn van toepassing op Europa. Ook uit de eerste cijfers van dit jaar blijkt dat consumenten massaal aan het overstappen zijn naar de zogeheten superzuinige auto's is in Europa in tien jaar tijd van vrijwel nul naar 1,4 miljoen gestegen.

Superschone auto's

De teller stond in 1997 nog op 813 auto's, maar die tijd ligt ver achter ons. Want ook het percentage superschone auto’s in de totaalverkoop is enorm gestegen. Het was nog nul procent in 1996 en in 2006 had negen procent van verkochte auto’s een CO2-emissie van 120 gram of zelfs nog minder.

Benzineprijs

Er zijn verschillende oorzaken aan te wijzen voor de toename van de verkoop. Ten eerste omdat mensen langzamerhand milieubewuster aan het worden zijn. De dreiging van een mogelijke opwarming van de aarde heeft toch veel mensen aan het denken gezet en daarom besluiten ze een zuinigere auto te nemen. Een waarschijnlijk nog belangrijkere oorzaak is echter dat het voor veel mensen voordeliger is. Vooral met hoge olieprijzen - en daardoor hoge benzineprijzen - voelen mensen het snel in de portemonnee wanneer de accijnzen hoog zijn.

Superzuinige auto

Fabrikanten en automerken liggen volop in een concurrentieslag over wie de meest zuinige auto kan creëren. Recent onderzocht Volkswagen nog of het mogelijk zou zijn om een superzuinige auto te ontwikkelen die één op honderd zou kunnen rijden. Vanwege de hoge onderzoekskosten zette Volkswagen niet door, maar het geeft toch wat aan. Op dit moment zijn de meest zuinige wagens de Citroën C1, de Volkswagen Polo BlueMotion, de Ford Focus Wagon TDCi en de Toyota Prius. Allen voldoen ze aan de strengste emissienormen. Daardoor hebben ze het zeer gunstige energielabel A. Ook hebben alle diesels een roetfilter. Dat beperkt de uitstoot van roet en fijnstof tot bijna nul.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Auto: De superzuinige auto"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 09-10-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!