InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Meest waardevaste auto’s

Meest waardevaste auto’s

Bij het kopen van een auto moet je de jaarlijkse afschrijving meenemen in de overweging welke auto je gaat kopen. Wij zetten de meest waardevaste auto’s voor jou op een rijtje. Een onderschatte kostenpost van een auto is de afschrijving. Hoeveel verliest de auto in de loop der jaren aan waarde? Auto’s worden mede door inflatie steeds duurder, maar ze gaan ook steeds langer mee. De hoogte van de afschrijving kun je berekenen door de nieuwwaarde van de auto te verminderen met het bedrag waar de auto voor verkocht kan worden, gedeeld door het aantal jaren dat de auto oud is. Een auto kost als nieuw €25.000. Na vijf jaar kun je de auto weer verkopen voor €12.000. Per jaar is er afgeschreven: €25.000 - €12.000 = €13.000 / 5 jaren = een jaarlijkse afschrijving van €2.600. De omvang van de afschrijving verschilt sterk per merk.

Op welke auto’s wordt het minst afgeschreven?

Autotelex onderzoek jaarlijks hoeveel gemiddeld per merk en type auto’s wordt afgeschreven. De kleine stadsauto’s doen het goed in deze onderzoeken. Hieronder tref je de meest waardevaste auto’s aan van 2013. Voor het onderzoek zijn ze uitgegaan van auto’s die rijden op benzine met een gemiddelde kilometerstand. Alleen auto’s die veel verkocht worden zijn in het onderzoek meegenomen. De afschrijving wordt geregistreerd op het moment de auto’s 36 maanden oud zijn.

Auto’s met de hoogste restwaarde na 36 maanden

De auto’s in dit overzicht zijn de beste investering als je een nieuwe auto wilt kopen. De volledige top 10 bestaat uit naar verhouding kleine auto’s. Dit wordt mede veroorzaakt doordat er veel vraag is naar deze auto’s.
Ranking Merk / type Restwaarde na 36 maanden
Nummer 1 Volkswagen Up 69,4%
Nummer 2 Skoda Citigo / SEAT Mii 69,2%
Nummer 3 Kia Picanto 69,1%
Nummer 4 Citroën C1 / Peugeot 107 / Toyota Aygo 68,9%
Nummer 5 Mini (hatchback) 67,3%
Nummer 6 Fiat 500 67,3%
Nummer 7 Citroën DS3 65,1%
Nummer 8 Ford Ka 64,2%
Nummer 9 Nissan Juke 64,0%
Nummer 10 Volkswagen Polo 63,8%

Auto’s met de laagste restwaarde na 36 maanden

Opvallend in onderstaand overzicht is dat er veel benzineslurpers tussen zitten. Bij de Amerikaanse auto’s ligt ook minder de nadruk op zuinigheid en meer op omvang van de auto zelf. Bij al deze auto’s ben je na drie jaar al meer dan de helft van je investering kwijt.
Nummer 1 Chrysler Grand Voyager 41,0%
Nummer 2 Peugeot 400742,1%
Nummer 3 Citroën C-Crosser 42,2%
Nummer 4 Jeep Compass 43,2%
Nummer 5 Chevrolet Cruze 43,3%
Nummer 6 Saab 9-5 44,0%
Nummer 7 Chrysler 300C 44,6%
Nummer 8 Chevrolet Epica 44,9%
Nummer 9 Land Rover Discovery 45,3%
Nummer 10 Mercedes R-Klasse 45,7%

Een tweedehands auto kopen is de beste investering

Uit bovenstaande overzichten blijkt wel dat je beter een auto kunt kopen van drie jaar of ouder. Bij de auto met de laagste afschrijving ben je na drie jaar namelijk ook al ruim dertig procent van de waarde kwijt. Na drie jaar hebben de auto’s nog wel een levensduur van tien jaar. Een auto van een aantal jaren oud kopen verlaagd dus de autokosten. Als je een jonge auto tegen een naar verhouding lage prijs zoekt, moet je dus een Chrysler Grand Voyager kopen, maar houd wel rekening met de afschrijvingskosten.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.autoblog.nl/afschrijving-toppers-floppers-2013

Reageer op het artikel "Meest waardevaste auto’s"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 21-04-2014
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!