InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Nieuwe auto of auto van een paar jaar oud kopen?

Nieuwe auto of auto van een paar jaar oud kopen?

Nieuwe auto of auto van een paar jaar oud kopen? Een nieuwe auto kopen biedt als voordeel dat je jaren vooruit kunt zonder, of met weinig onderhoudskosten. Je kunt veel geld besparen door een jonge auto te kopen in plaats van een nieuwe auto. Als je het geld ervoor hebt kies je er voor om comfortabel te rijden in een nieuwe of jonge auto. De onderhoudskosten zijn lager in vergelijking met oudere auto’s en gemiddeld zullen ze ook zuiniger zijn in verbruik in vergelijking met een auto van acht jaar of ouder. Het vraagt in één keer een grote investering, maar vervolgens kun je wel jarenlang vertrouwen op deze auto. Aan afschrijving kun je een paar duizend euro besparen door geen nieuwe auto te kopen, maar een auto van één tot drie jaar oud. Ook drie jaar oude auto’s zijn onderhoudsvriendelijk en je zult nog met gemak vijf tot tien jaren in de auto kunnen rijden.

Hoeveel schrijf je af op een nieuwe auto?

Op het moment dat je het kenteken van een nieuwe auto op je naam hebt gekregen, hebt je al flink aan waarde in moeten leveren. De auto is namelijk niet meer nieuwe, maar tweedehands. Op een nieuwe auto schrijf je direct al 5% tot 10% af zonder dat je er een kilometer mee gereden hebt. Stel je koopt een nieuwe auto en je verkoopt deze gelijk weer. Als de koopsom €30.000 bedroeg, kun je de auto waarschijnlijk niet eens verkopen voor €27.000 (10% minder). De koper heeft namelijk niet de mogelijkheid om de auto zelf samen te stellen.

Een jonge auto kopen om hoge afschrijvingslasten te voorkomen

Op kleine compacte auto’s wordt naar verhouding het minst afgeschreven. Toch moet je er rekening mee houden dat je ook op deze auto’s in de eerste drie of vier jaar op de meest waardevaste auto’s al meer dan 50% afschrijft. Het percentage aan afschrijving kan zelfs oplopen tot bijna 75%. Uitgaande van een afschrijving van 50% schrijf je op een auto van €25.000 in drie tot vier jaar tijd €12.500 af. Door een jonge auto te kopen kun je de afschrijving laag houden.

Zelfde kwaliteit voor een lagere prijs

Door te kiezen voor een auto van één jaar of twee jaar oud heb je zelfs nog garantie op de auto. Op kwaliteit van de auto heb je nauwelijks hoeven in te leveren. Dit geldt vooral als je kiest voor een auto met weinig kilometers op de teller. Een nadeel is wel dat je de auto niet meer zelf kunt samenstellen. Je kunt via het internet je oriënteren in een groot zoekgebied. Het hoeft geen probleem te zijn om de meest geschikte auto te kopen in een ander deel van Nederland. Door de zoekgebied te vergroten kun je letten op specifieke wensen voor de auto die jij zoekt.

De besparing kun je reserveren voor de volgende auto

Door een jonge auto te kopen bespaar je een paar duizend euro. Dit bedrag kun je weer reserveren voor het kopen van de volgende auto. Normaal gesproken zul je bij een jonge auto wel weer eerder toe zijn aan een vervangende auto. Toch kan het uit om steeds te kiezen voor een relatief jonge auto in plaats van een nieuwe. Ook op langere termijn zul je het merken in de portemonnee.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Nieuwe auto of auto van een paar jaar oud kopen?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 09-06-2014
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!