InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > De ruitenwissers van je auto vervangen

De ruitenwissers van je auto vervangen

De ruitenwissers van je auto vervangen Door regelmatig je ruitenwissers te vervangen houd je goed zicht op de weg. Je ruitenwissers vervangen kan je (meestal) eenvoudig zelf doen. Veel ruitenwissers hebben een eenvoudig kliksysteem waarmee het vervangen binnen enkele minuten gedaan is. Om je ruitenwissers te vervangen moet je alleen te weten welk type en welke maat bij jouw auto past. Er zijn verschillende merken ruitenwissers, maar de kwaliteit en prijs lopen behoorlijk uiteen.

Ruitenwissers – soorten en maten

Ruitenwissers heb je in twee verschillende typen: normale ruitenwissers en zgn. ‘flatblades’. Bij een normale ruitenwissers is het wisrubber aan een stalen frame bevestigd. Bij flatblades is het wisrubber direct aan een flexibele strip gemonteerd. Het voordeel is dat je ruit nog beter gewist wordt dan bij normale ruitenwissers. Onder meer de Volkswagen gebruikt dit type ruitenwisser sinds enige jaren. Flatblades passen alleen op een speciale wisserarm. Er zijn echter ook speciale flatblades die op een normale wisserarm passen.

Zelf je ruitenwissers van je auto vervangen

Je ruitenwissers moet je regelmatig vervangen. Op sommige ruitenwissers zit een sticker die verkleurd zodra de wisser aan vervanging toe is. Je merkt echter vanzelf wanneer het tijd wordt om te vervangen. In de meeste gevallen dien je je ruitenwisser minimaal 1x per jaar te vervangen. Je ruit wordt dan streperig of wazig gewist in plaats van mooi droog of het wisrubber laat los. Let wel op dat ook een vieze ruit strepen kan veroorzaken.

Behalve je ruitenwisser compleet vervangen is het ook mogelijk om slechts je wisrubber te vervangen. Dit is een goedkopere oplossing dan nieuwe ruitenwissers kopen.

Waar op letten bij aankoop?

Kwaliteit

De kwaliteit van een ruitenwisser is afhankelijk van hoe goed deze wist (ook bij hoge snelheden) en de duurzaamheid (slijtage). Uit een test van de ANWB komen de flatblades van de merken Bosch Aerotwin en VW AeroSet als beste uit de test. Van de normale ruitenwissers komen de Bosch Twin en de SWF Duotec+ als beste uit de test. De goedkope merken Amcar en Turbo Car komen het minst goed uit de test.

Maat

Ruitenwissers zijn er in allerlei maten. Welke maat je voor jouw auto nodig hebt kan je opzoeken op internet, door de lengte van het rubber van je oude ruitenwissers op te meten of door te vragen in de winkel.

Voor de voorruit zijn er ook ruitenwissers met een spoiler. De spoiler heb je nodig aan de bestuurderszijde en zorgt ervoor dat de ruitenwisser beter kan wissen door de luchtdruk.

Clip

Normale ruitenwissers passen allemaal op een normale wisserarm. Door middel van de clip wordt de ruitenwisser op de arm bevestigd. Flatblades (met uitzondering van de universele) passen alleen op een speciale wisserarm.

Waar te koop?

Ruitenwissers zijn op verschillende plekken te koop. Op internet zijn er meerdere winkels die verschillende merken verkopen. Ruim verkrijgbaar zijn Bosch ruitenwissers. Hoewel van goede kwaliteit zijn deze over het algemeen ook één van de duurste ruitenwissers. Verder zijn in bouwmarkten, autogarages, bij de Halfords en zelfs bij de Action ruitenwissers te koop. Bij veel internetwinkels kan je online je autotype of kenteken invoeren om de benodigde maten ruitenwissers te achterhalen. In winkels zoals Halfords is vaak een catalogus aanwezig om de benodigde maten op te zoeken.

Hoe ruitenwissers te monteren op je wisserarm?

Bij de ruitenwissers wordt doorgaans een handleiding meegeleverd. De meeste ruitenwissers hebben een eenvoudig kliksysteem waarmee je de ruitenwisser op de wisserarm klikt. Je moet wel even goed letten op de montagerichting en of de ruitenwisser goed vastgeklikt zit. Let goed op hoe je de oude ruitenwisser van de wisserarm haalt, dan is het eenvoudiger om in één keer de nieuwe ruitenwisser te monteren.

Let bij het verwijderen van je oude ruitenwisser er op dat je de wisserarm voorzichtig loslaat. Daarmee voorkom je dat je wisserarm hard op de voorruit klapt.
© 2014 - 2019 Rogier1984, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Wiperstick: Wiperstick voorkomt vastvriezen ruitenwisserDe Wiperstick: Wiperstick voorkomt vastvriezen ruitenwisserHet is een grote frustratie in de winter: vastgevroren ruitenwissers. Maar veel kun je niet doen aan vastgevroren ruiten…
Auto probleemvrij houden in de winterJe auto probleemvrij houden in de winter is belangrijk. Dat vergt goed onderhoud en goede maatregelen voor als sneeuw en…
Besparen op het onderhoud van uw autoHet onderhouden van een auto is een kostenpost waar automobilisten niet onderuit kunnen. Een grote beurt is één keer uit…
Het bedrijf BoschRobert Bosh of Bosch is een Duitse elektronicabedrijf. De multinational heeft een hoofdvestiging in Gerlingen, in de buu…
Auto voorbereiden op de winterAuto voorbereiden op de winterGedurende de winterperiode, zult u eerder problemen ondervinden met uw auto. Dit varieert van kleine ongemakken (ruitenw…
Bronnen en referenties
  • ANWB Kampioen (2008) – test 15 ruitenwissers
  • Webshop Nieuwe ruitenwissers - http://www.nieuweruitenwissers.nl/ - bezocht op 06-06-2014

Reageer op het artikel "De ruitenwissers van je auto vervangen"

Infoteur: Rogier1984
Laatste update: 09-11-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!