InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Auto probleemvrij houden in de winter

Auto probleemvrij houden in de winter

Je auto probleemvrij houden in de winter is belangrijk. Dat vergt goed onderhoud en goede maatregelen voor als sneeuw en ijs zich aandienen. Als het hard vriest, is het eerste wat er moet worden gedaan is ruiten krabben. Maar er gebeurt veel meer met de auto in een strenge winter. Tips en trucs om de auto zo goed mogelijk de koude winter door te krijgen.

Accu, banden, deursloten, ruitensproeiers en ruitenwissers in de winter

Er zijn een aantal moeilijke punten aan een auto in een strenge winter. Dit zijn:
  • De accu
  • De banden
  • De deursloten
  • De ruitensproeiers
  • De ruitenwissers

Accu leeg door korte ritjes met de verwarming op tien

De accu kan het in een strenge winter niet aan als er alleen korte ritjes worden gereden waarbij de kachel op tien staat en bovendien de voor- en achterruit verwarming (of spiegelverwarming) aan staan. Dit kost de accu gewoon te veel kracht en op een gegeven moment laadt de accu niet meer verder op en raakt dus steeds meer leeg. En dat kan resulteren in een auto die niet meer rijdt. Maak dus wat langere ritten of zet niet al die apparaten aan als het erg koud is, maar krab de ruiten schoon.

De handrem bevroren

Als het stevig vriest is het risico heel groot dat de handrem bevriest. Zet die dan ook niet omhoog bij stevige vorst, maar zet de versnelling in zijn eerste versnelling. Wie de volgende ochtend weg wil rijden, maar de wagen dan vervolgens wel weer even in zijn vrij zetten, want anders is iets voor de auto snel geraakt.
Is de handrem toch bevroren dan kan het helpen om een keer extra hard op te trekken. Lukt ook dat niet, dan is het zaak om de verwarming zo hoog mogelijk aan te zetten in de auto zodat de auto helemaal warm wordt. Meestal is de handrem dan na een kwartier wel weer ontdooid.

De ruitenwissers zijn bevroren

Om te voorkomen dat de ruitenwissers vastvriezen op de ruiten is het goed om ze los te zetten van de ruit. Wat ook kan is een ruitbeschermer van folie voor de ramen plakken en daar de ruitenwissers op zetten. Ook dan bevriezen ze niet. Om dat voor elkaar te krijgen moeten de ruitenwissers worden aangezet en dan de motor uit. Alleen doen in stilstand natuurlijk.Om ze weer te ontdooien werkt de fohn goed.

Auto wassen in de winter: zeker doen

Veel mensen denken dat ze hun auto niet moeten wassen in de winter. Dat is niet alleen onzin, het is zelfs slecht om het niet te doen. Zout en het vuil van de weg vallen namelijk alles aan waar de auto uit is opgebouwd. Goed wassen en een beschermende waslaag zijn dan ook een belangrijke bescherming van de wagen in de winter. De was zorgt er ook voor dat viezigheid niet aankoekt. Belangrijk is ook om wielen en bodemplaat te reinigen. Zelf was insmeren houdt overigens veel langer dan die in de wasstraat.

Deurrubbers van de auto bevroren

Het is een veelvoorkomend probleem: de deurrubbers van de auto zijn vastgevroren bij strenge vorst. Heel hard scheuren is funest, want daardoor scheurt het nog meer. Handiger is het om overal stevig tegen de rand van de deur aan te drukken, zodat het ijs breekt en de deur wel opent. Wat ook kan helpen is om ontdooier voor de ruiten naar binnen te spuiten. En de deuren föhnen (ook goed voor bevroren sloten overigens) helpt ook vaak wel. Als voorzorg is het het best om met een speciale rubberstift of siliconenspray de rubbers in te smeren.

Gebruik de airco zeker in een strenge winter

In de auto is het zaak om alles zo droog mogelijk te houden. Allerlei nattigheid komt namelijk op de ruiten terecht. Wat helpt is om de airco ook in de winter gewoon aan te zetten (samen met de kachel overigens). Dit apparaat zorgt er voor dat alle vocht wordt verwijderd en dat zorgt er dus voor dat er binnen in de auto geen bevriezingen voorkomen. Wie geen airconditioning in de auto heeft kan het best de deuren na een rit in de kou even openzetten. Het vocht verlaat ook dan de wagen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Winterperikelen met je autoWinterperikelen met je autoBij winterse omstandigheden als vriezend weer kun je last krijgen van ongemakken met je auto. ís Ochtends voor vertrek d…
De Wiperstick: Wiperstick voorkomt vastvriezen ruitenwisserDe Wiperstick: Wiperstick voorkomt vastvriezen ruitenwisserHet is een grote frustratie in de winter: vastgevroren ruitenwissers. Maar veel kun je niet doen aan vastgevroren ruiten…
Auto voorbereiden op de winterAuto voorbereiden op de winterGedurende de winterperiode, zult u eerder problemen ondervinden met uw auto. Dit varieert van kleine ongemakken (ruitenw…
Voorzorgsmaatregelen voor de auto tijdens koude winterGaat u op wintersport of is er een strenge winter in uw land op komst? Dat is niet zo best voor uw auto. Er zijn voorzor…
Regenpijp bevroren: wat doe je tegen ijs in de regenpijp?Regenpijp bevroren: wat doe je tegen ijs in de regenpijp?Wanneer het flink vriest is de kans aanwezig dat je regenpijp bevroren raakt. Het water komt dan vast te zitten en met e…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • Friesch Dagblad

Reageer op het artikel "Auto probleemvrij houden in de winter"

Reactie

Bernhard, 15-01-2013 22:40 #1
Sinds een dag of 3 heb ik als het 's nacht gevroren heeft de versnellingsbak vast zitten.
Ik moet hem eerst na een goede nachtvorst eerst 15 min lopen met de koppeling ingetrapt dan pas kan ik hem in of uit de versnelling krijgen. Heb het nooit eerder gehad met vorst. Tijdens het schakelen hoor ik ook niks vreemds aan de versnellingsbak. Hij schakelde verder erg soepel, ik heb een peugot 307 sw uit 2008. Heeft iemand daar een verklaring. voor.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 08-12-2014
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Autorijden in de winter
Reacties: 1
Schrijf mee!