InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Besparen op het onderhoud van uw auto

Besparen op het onderhoud van uw auto

Het onderhouden van een auto is een kostenpost waar automobilisten niet onderuit kunnen. Een grote beurt is één keer uit te stellen, maar het is verstandig om een auto minimaal jaarlijks volledig na te laten kijken. Dit kan grotere kostenposten voorkomen. Brandstof, verzekeringen, belastingen en aanschaf maakt de auto duur. De hoogte van de onderhoudskosten is voor een groot deel afhankelijk van de leeftijd van een auto. Een oudere auto zal meer aandacht van de garage vragen. Dit maakt het aanhouden van een oudere auto vaak duur. U kunt op de kosten besparen door goed te letten op de tarieven die reparateurs rekenen. Een “kennis” die autoreparaties verricht naast zijn reguliere werk kan uitkomst bieden, maar kan ook grotere problemen veroorzaken.

Tarieven voor het onderhoud en voor reparaties

De autogarages rekenen sterk uiteenlopende tarieven voor hun reparaties. Iemand die zwart uw auto gaat onderhouden, kan geld besparen, maar de nadruk moet wel liggen op de kwaliteit van het onderhoud. In een slecht onderhouden auto, hebt u een grotere kans op gebreken die voor gevaarlijke situaties kunnen zorgen. Een vakgarage vraagt over het algemeen hogere tarieven, maar de kwaliteit van het geleverde werk zal gemiddeld ook beter zijn. U kunt uw auto ook laten onderhouden door de merkgarage. Deze vakmensen zijn gespecialiseerd in het merk auto, en zullen de noodzakelijke onderdelen vaak ook in huis hebben.

Kleine reparaties

Naast een onderhoudsbeurt, kunt u ook tegen tussentijdse reparaties aanlopen. Deze kunt u goedkoop uit laten voeren door bijvoorbeeld Kwik-Fit. Hierbij kunt u denken aan het vervangen van remblokjes en het vervangen van olie en oliefilters en dergelijke. Veel klein onderhoud kan de automobilist ook zelf uitvoeren. Vervangen van bougies, vervangen van lampjes, vervangen van de ruitenwissers en het bijvullen van olie kan iedereen zelf. Op het internet kunt u duidelijke instructies vinden.

Minder vaak onderhoud aan de auto

In het verleden werd geadviseerd om de auto een grote beurt te geven na 10.000 kilometer. Sindsdien zijn de auto’s kwalitatief beter geworden, en hoeven ze minder vaak naar de garage. In ieder geval jaarlijks uw auto te laten controleren is verstandig.

Kortingsacties autobanden

U moet niet over één nacht ijs gaan bij het kopen van nieuwe banden. De bedrijven die zich gespecialiseerd hebben in banden, houden enkele keren per jaar aantrekkelijke acties, waar u veel geld mee kunt besparen. U krijgt bijvoorbeeld vier banden voor de prijs van drie. U moet niet blind voor deze acties gaan, want mogelijk kunt u bij een concurrerend bedrijf toch goedkoper.

Winterbanden moet u niet gaan kopen op het moment het vriest en er een ware run ontstaan is op winterbanden. U kunt beter ruim voor de winter alvast op zoek gaan naar de meest geschikte winterbanden. U hoeft de banden niet gelijk te laten monteren, daar kunt u later een afspraak voor maken.

Eerst auto laten keuren voor de APK

Een APK wordt vaak gecombineerd met een grote onderhoudsbeurt aan de auto. Door de auto eerst te laten keuren, zonder dat u een beurt hebt laten uitvoeren, kunt u precies nagaan waar de reparateur aandacht aan moet besteden. De punten die de keuringsmeester heeft aangegeven als belemmerend om goed te laten keuren, kunt u vervolgens gaan verhelpen. De herkeuring is over het algemeen gratis. Door de keuring uit te laten voeren door een andere garage dan de reparateur, kunt u voorkomen dat de onderhoudsgarage zaken vervangt die niet noodzakelijk zijn, om de auto goedgekeurd te krijgen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://geldenrecht.nl/artikel/2011-10-09/onderhoud-kan-goedkoper

Reageer op het artikel "Besparen op het onderhoud van uw auto"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 10-10-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!