InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Auto huren, waar moet u op letten?

Auto huren, waar moet u op letten?

Auto huren, waar moet u op letten? Voordat u een auto gaat huren, moet u voor uzelf duidelijk hebben wat de voorwaarden zijn en waar u op moet letten Door u vooraf te verdiepen in de mogelijkheden, kunt u geld besparen en problemen voorkomen. Er zijn diverse partijen die auto’s verhuren in Nederland. De voorwaarden en de kosten zijn onderling vergelijkbaar, maar er zijn verschillen. In het buitenland moet u nog beter op uw hoede zijn. In het land kan het bijvoorbeeld gebruikelijk zijn dat u een hoog eigen risico hebt. Door onderstaande tips in acht te nemen, voorkomt u onaangename verassingen bij het huren van een auto in Nederland.

Welke auto moet ik huren?

De huurauto’s zijn verkrijgbaar in verschillende prijsklassen. Voor een grotere en duurdere auto, moet u een hoger huurbedrag betalen. In het geval u een auto gaat huren om mee op vakantie te gaan, moet u goed letten op comfort (voor de lange afstanden) en ruimte. Huurt u een auto om met twee personen naar een bestemming binnen Nederland te gaan, dan kunt u genoegen nemen met een kleinere en goedkopere stadsauto.

Prijzen van een huurauto vergelijken

Op het internet kunt u met een paar klikken de prijzen van de verschillende aanbieders met elkaar vergelijken. U moet niet verwachten dat de huurprijzen sterk verschillen, maar een paar euro’s per dag, kunt u eenvoudig besparen.

Is de auto verzekerd tegen schade?

Voordat u een huurovereenkomst sluit, moet u goed op de hoogte zijn van de condities waaronder u de auto huurt. Over het algemeen zijn de huurauto’s WA/Casco (all risks) verzekerd. Er geldt vaak wel een eigen risico bij het veroorzaken van een schade. Dit is ook ingesteld om de huurder een belang te geven om de auto zonder schade weer terug te bezorgen.

Moet ik borg betalen bij het huren van een auto?

Dit kan als eis worden gesteld door de verhuurder. De hoogte van de borg is afhankelijk van de auto, maar verschilt ook per verhuurder. Op het moment dat u de auto’s goed weer inlevert, krijgt u het borgbedrag terug. In de voorwaarden is vastgelegd hoe de borg betaald moet worden en welke situaties de verhuurder de borg niet of niet geheel gaat terugbetalen.

Waar moet u op letten bij het ophalen van de huurauto?

Bij het ophalen van de auto, moet u er goed op letten wat u mee moet nemen. Alleen het rijbewijs is mogelijk niet voldoende. De verhuurder kan bijvoorbeeld ook nog een identiteitskaart of een paspoort als voorwaarde stellen, zodat zij een extra zekerheid hebben dat u werkelijk de juiste gegevens opgeeft.

Voordat u de auto gaat meenemen, moet u er van verzekerd zijn dat de auto geen krassen of deuken heeft, waar ze u achteraf voor verantwoordelijk kunnen stellen. Treft u deuken of krassen aan, laat dit dan noteren in de overeenkomst.

Wat te doen bij schade aan de auto?

Indien de auto tijdens de huurperiode schade oploopt, moet u gelijk contact opnemen met de verhuurder. Dit geldt ook in het geval het niet uw schuld is. De verhuurder moet namelijk aangeven wat er met de auto in die situatie moet gebeuren. U moet voorkomen dat u iets verweten kan worden als u bepaalde acties niet hebt ondernomen.

Inleveren van de auto

Bij het inleveren van de auto, kunt u beter de verhuurder gelijk verzoeken om samen met u de auto te bekijken. Hiermee voorkomt u dat een schade die de auto heeft opgelopen nadat u de auto hebt teruggebracht, u aangerekend gaat worden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Consuwijzer.nl

Reageer op het artikel "Auto huren, waar moet u op letten?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 05-10-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!