InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > In het buitenland een auto huren

In het buitenland een auto huren

In het buitenland een auto huren Op vakantie in het buitenland een auto huren, maakt u ter plaatse mobiel en minder afhankelijk van het openbaar vervoer of van plaatselijke voorzieningen. In veel landen is het openbaar slecht geregeld in vergelijking met Nederland. Een auto huren is in het ene land eenvoudiger dan in het andere land. U doet er verstandig aan om vooraf hier informatie over in te winnen. Wat gebeurt er bij schade? Hoeveel kilometer mag u maximaal met de auto rijden? Wat betekenen de diverse termen? Dit zijn vragen waar u zich thuis al op kunt voorbereiden. U moet wel goed weten voor welke kosten uzelf staat en wat onder de dekking van de verzekering valt. U moet ook goed letten op bijkomende kosten. Ter plaatse kunt u het beste informatie inwinnen bij uw hotel of appartementencomplex. Niet alle bedrijven die auto’s verhuren zijn namelijk betrouwbaar.

Wat betekenen de termen in de contracten?

Niemand gaat op vakantie het contract volledig lezen dat u moet ondertekenen voordat u een auto kunt huren. Toch is het verstandig om vooraf goed te weten welke kosten voor eigen rekening komen. Het is mogelijk dat schade door vandalisme of diefstal niet onder de dekking valt. Met een dergelijk contract loopt u wel het nodige risico. In het geval de auto wel wordt gestolen, staat uzelf voor de schade. Bij een volledige dekking moet u zelf mogelijk een hoog eigen risico betalen bij schade.

Controleer de auto vooraf

Schade aan de auto die achteraf wordt vastgesteld, zal aan u worden toegerekend. U moet dus duidelijk weten welke schades de auto al had voordat u de auto meenam. Ook bij bedrijven die van goede wil zijn, kan verwarring ontstaan over een schade aan de auto. U kunt bijvoorbeeld samen met de verhuurder om de auto heen lopen en de staat van de auto bekijken. Door met uw mobieltje een video opname te maken, kunt u daarmee aantonen dat een schade vooraf ook al aan de auto zat.

Alleen huren met een creditcard

Door verhuurders wordt vaak als eis gesteld dat u beschikt over een creditcard. Dit is voor de verhuurder een soort garantie die ze moeten hebben voordat ze de auto mogen meegeven.

Eigen verzekeringen zijn niet geldig

Uw eigen aansprakelijkheidsverzekering is niet geldig bij ongevallen door motorrijtuigen. Uw eigen autoverzekering kan uiteraard ook geen dekking bieden, want die is gekoppeld aan uw auto.

Auto in Nederland huren

U kunt in Nederland een auto huren en daarmee naar een buitenlandse bestemming gaan. U kunt ook in Nederland al een auto huren voor op uw vakantiebestemming. Deze mogelijkheid bestaat uitsluitend voor de populaire vakantiebestemmingen, en bij de internationale verhuurders. Dit heeft als voordeel dat u een vertrouwde verhuurder hebt, en thuis kunt u zich alvast verdiepen in de voorwaarden. In het Nederlands kunt u belangrijke informatie opvragen bij de verhuurder.

Tweede bestuurder in het contract opnemen

U moet erop letten dat in bepaalde gevallen uitsluitend de contractant verzekerd is. U kunt vooraf wel met de verhuurder afspreken om ook een tweede bestuurder in de overeenkomst op te nemen. Voor jongeren kunnen er toeslagen gelden.

Bijzonderheden waar u op moet letten

Bepaalde landen hebben bijzonderheden met betrekking tot huurauto’s. In Frankrijk zijn deze auto’s bijvoorbeeld te herkennen aan het kenteken. Dit verhoogt het risico van auto-inbraak. Toeristen hebben namelijk vaak waardevolle bezittingen bij zich. Voor uw vertrek moet u via het internet op zoek gaan naar bijzonderheden die betrekking hebben op uw vakantieland.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "In het buitenland een auto huren"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 27-06-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!