InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Tips om te besparen op autokosten

Tips om te besparen op autokosten

Tips om te besparen op autokosten Nieuwe auto’s zijn duur in aanschaf. U kunt veel geld besparen door geen nieuwe auto aan te schaffen maar een tweedehands auto van een paar jaar oud. Auto’s zijn niet alleen duur in aanschaf, maar daarnaast ook nog duur in onderhoud. Op uitgaven aan mobiliteit kunt u duizenden euro’s per jaar besparen. Eén van de meest effectieve besparingen in uw budget is om te snijden in de kosten van de auto. Geen auto meer bezitten is voor de meeste mensen geen optie. Door niet te kiezen voor een nieuwe auto bespaart u veel op de afschrijving. Deze besparing compenseert de extra onderhoudskosten die u maakt voor een gebruikte auto gemiddeld ruimschoots. Hieronder treft u een aantal tips aan om de autokosten naar beneden te brengen.

Niet nieuw, maar ingereden

Indien u een gebruikte auto koop, bespaart u duizenden euro’s op de aanschafprijs. Gaat u voor een auto van één of twee jaar oud dan is de auto net als nieuw, maar met een lagere prijs. U hebt op de auto nog garantie en er staan vaak maar een beperkt aantal kilometers op de teller.

Koop een voormalige leaseauto

Zodra een leaseauto een aantal jaren gebruikt is mag de leaserijder een nieuwe auto uitzoeken. De auto’s zijn dan nog niet afgereden, maar hebben bijvoorbeeld een bepaalde kilometrage bereikt en worden ingeruild. Deze auto’s kunt u vaak voor een schappelijke prijs overnemen. Ze zijn in de afgelopen jaren goed onderhouden en zijn over het algemeen comfortabel met veel extra accessoires. De auto’s zijn wel zeer intensief gebruikt en veel mee gereden in een korte periode. Deze auto’s worden vooral gebruikt om lange afstanden mee te overbruggen. Dit is motorisch beter dan auto’s die veel gebruikt zijn voor kleine afstandjes in de stad.

Onderhoudsboekje

Aan de hand van het onderhoudsboekje kunt u zien hoe goed de auto is onderhouden. Ook kunt u hieruit opmaken hoe vaak er problemen zijn geweest met bepaalde onderdelen van de auto. Blijkt uit het boekje dat de auto vaak is gebracht voor hetzelfde problemen, ga dan na in hoeverre deze problemen daadwerkelijk verholpen zijn.

Ga shoppen

In het verleden werden occasions gekocht bij de plaatselijke dealer. Tegenwoordig kunt u eenvoudig shoppen in heel Nederland. Via het internet kunt u exact de auto naar wens selecteren. Websites als autotrack.nl en autotelegraaf.nl neemt het zoeken naar de perfecte auto voor u over. Mogelijk kunt u flink besparen door uw auto niet bij de plaatselijke dealer te kopen.

Gebreken

Laat de auto vóór aanschaf altijd goed nakijken op gebreken. Dit kunt u laten doen door uw garage, maar u kunt ook kiezen voor een onafhankelijke keuring door de ANWB. Deze keuring kan u achteraf veel geld besparen. De kosten van een aankoopkeuring zijn afhankelijk van diverse factoren. De kosten bedragen minimaal €154,50 voor leden.

Inruilen oude auto

Gaat u voor een oudere tweedehands auto, probeer dan niet uw huidige (nog oudere) auto in te ruilen. Indien u een auto gaat kopen voor bijvoorbeeld €5.000 dan heeft het geen zin om een auto in te ruilen. De garage of handelaar zal er nauwelijks geld voor geven. U kunt beter proberen om deze particulier te verkopen. De verkopers willen er wel inruil voor geven, maar dat is vaak vergelijkbaar met de korting die hij u geeft indien u goed de onderhandeling in gaat.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tips om te besparen op autokosten"

Infoteur: Juul
Laatste update: 29-08-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!