mijn kijk opAuto van de Zaak - Bijtelling - Een Koopje - Doen!
Auto van de zaak vaak goedkoper dan een particuliere aankoop! De inkomensbijtelling voor de leaseauto of auto van de zaak kan maandelijks een behoorlijk bedrag zijn. De bedragen waar veelal over gesproken wordt, zijn echter wel bruto-bedragen. De belastingdienst en dus ook de belastingbetaler helpen je de maandlasten aanzienlijk te drukken. Uiteindelijk betaal je "slechts" maximaal de helft van de bruto bijtelling. Namelijk de hoogte van het belastingtarief over de top van je inkomen. In de praktijk zal de auto van de zaak veelal goedkoper zijn dan het bedrag dat de gemiddelde particulier maandelijks aan autokosten kwijt is als deze de auto zelf aanschaft en betaalt.
De bijtelling voor de auto van de zaak
De bijtelling komt voort uit het voordeel dat je als particulier hebt dankzij het privégebruik van de auto van de werkgever / de zaak, of de leaseauto. Je moet 25, 20, of 14% van de cataloguswaarde van de auto optellen bij je bruto inkomen. De bijtelling wordt dus berekend over de cataloguswaarde van de auto. Onder de cataloguswaarde wordt de prijs van de auto verstaan, zoals die in de officiële prijslijsten van het jaar waarin de auto voor het eerst geleverd werd voorkomt (de prijs is inclusief de omzetbelasting en de BPM). Er valt dus ook geld te verdienen door een 'kale' auto aan te schaffen en de accessoires 'af fabriek' niet te bestellen en deze later te laten monteren/installeren.
Bijtelling auto van de zaak 14% - Hybride auto's
Voor hybrideauto's geldt een bijtelling van 14%. Denk hierbij onder andere aan de automodellen als de Toyota Prius, Honda Insight en de Honda Civic. Autofabrikanten lokken de potentiële kopers graag naar de showroom van de dealer met argumenten als: de lage bijtelling, milieubewust rijden, vrijstelling van de BPM en kwijtschelding van de wegenbelasting. Op de Toyota Prius scheelt het wegvallen van de BPM bij aanschaf al snel 6.000 in het voordeel van de koper.
Alhoewel het één en ander de komende jaren ten aanzien van de belasting zal veranderen, mis ik bij schrijven over deze 'milieuvriendelijke' auto's belangrijke argumenten. Uiteindelijk zullen de kortingen op BPM, vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting e.d. toch -direct of indirect- door de belastingbetaler betaald moeten worden. Daarnaast zullen er weinig particulieren zijn die zich de aanschaf van een dergelijke (nieuwe) auto kunnen permitteren, zonder zich in de schulden te storten. Het voordeel voor de zakelijke rijder komt dus van twee kanten, terwijl de verminderde belastinginkomsten uit algemene middelen opgebracht zullen moeten worden.
Bijtelling auto van de werkgever/de zaak 0, 14, 20 of 25%
Vanaf 1 januari 2010 zijn er vier verschillende tarieven voor de bijtelling auto van de werkgever/de zaak, nl:
- 0% voor autos zonder CO2-uitstoot (bijvoorbeeld elektrische autos);
- 14% voor zeer zuinige auto's met een CO2-uitstoot van maximaal 95 gram per kilometer bij een auto die op diesel rijdt en 110 gram per kilometer bij een auto die niet op diesel rijdt
- 20% voor zuinige auto's met een CO2-uitstoot van meer dan 95 en maximaal 116 gram per kilometer bij een auto die op diesel rijdt en meer dan 110 en maximaal 140 gram per kilometer bij een auto die niet op diesel rijdt
- 25% voor alle andere autos.
Vergelijking autokosten per maand: zakelijke aankoop - privé aankoop
Inkomen | Catalogusprijs auto | *Kosten bij 14% | *Kosten bij 20% | *Kosten bij 25% | Gem. kosten privé *ANWB |
45.000 | 15.000 | 74 | 105 | 131 | 500 |
55.000 | 15.000 | 91 | 130 | 163 | 500 |
45.000 | 25.000 | 123 | 175 | 219 | 650 |
55.000 | 25.000 | 152 | 217 | 271 | 650 |
45.000 | 35.000 | 171 | 245 | 318 | 800 |
55.000 | 35.000 | 212 | 303 | 379 | 800 |
* maandbedragen na belastingaftrek en exclusief eventuele kilometervergoeding privégebruik aan de werkgever
* ANWB: gebaseerd op een gebruik van 4 jaar, bij 15.000 km. per jaar