Wat kost de auto van de zaak aan bijtelling?
Een secundaire arbeidsvoorwaarde die veel werknemers aanspreekt is een auto van de zaak. U kunt binnen uw prijsklasse een auto uitzoeken, zonder dat u de auto hoeft te betalen. Indien u de auto prive gaat gebruiken kunnen de kosten toch nog behoorlijk oplopen.
De voordelen die voortvloeien uit de werkverhouding tussen de werkgever en de werknemer, zal de Belastingdienst belasting over willen heffen. Voor een auto van de zaak is het lastig om vast te stelen wat het voordeel is dat de werknemer hierdoor van zijn werkgever krijgt. Om discussies hierover te voorkomen, is er een forfaitaire bijtelling vastgesteld. Het maakt niet uit wat het werkelijk genoten voordeel van de werknemer is. Indien de auto prive wordt gebruikt, telt deze bijtelling.
Waarvan is de bijtelling van afhankelijk
De bijtelling per auto en per situatie kan sterk van elkaar verschillen. De bijtelling is afhankelijk van:
- De cataloguswaarde van de auto
- De CO2 uitstoot van de auto
- De periode dat de auto ter beschikking staat van de werknemer
- Het aantal kilometers dat de auto prive wordt gebruikt
Hoe hoog wordt de bijtelling voor de auto van de zaak?
Standaard wordt er vanuit gegaan dat de heffing 25 procent bedraagt van de cataloguswaarde van de auto. De bijtelling geldt alleen voor de periode dat de werknemer de beschikking heeft over de auto. Krijgt hij de auto per 1 oktober, dan bedraagt de bijtelling: 3/12 x van de cataloguswaarde van de auto, over dat belastingjaar.
Schonere auto´s, lagere heffing
Om bestuurders aan te moedigen om in zuinigere auto´s te gaan rijden, is het mogelijk om een auto te kiezen waarvoor een lagere bijtelling geldt.
De bijtelling bedraagt 20 procent als:
De CO2 uitstoot meer is dan 95 gram en minder dan 116 gram per kilometer voor een auto die rijdt op diesel.
De CO2 uistoot meer is dan 110 gram en minder dan 140 gram per kilometer voor een auto die niet op diesel rijdt.
De bijtelling bedraagt 14 procent als:
De CO2 uitstoot minder bedraagt dan 95 gram per kilometer bij een auto op diesel.
De CO2 uitstoot minder bedraagt dan 110 gram voor een auto die niet op diesel rijdt.
Werknemer gebruikt de auto van de zaak voor maximaal 500 kilometer per jaar prive
De bijtelling bedraagt nul, in het geval de werknemer de auto niet prive gebruikt. Hij mag maximaal 500 kilometer prive rijden. Om dit aan te tonen, moet de werknemer een kilometeradministratie bijhouden waar dit uit blijkt. Van de werknemer wordt een nauwkeurige rittenadministratie verwacht, die minimaal de volgende gegevens moet bevatten:
- Per rit aangeven of het prive of zakelijk is
- Merk, type en kenteken moet blijken uit de rittenadministratie
- Periode waar het betrekking op heeft
- Gegevens over de rit (vertrekpunt en bestemming)
- Datum van de rit
- Aantal gereden kilometers
- Beginstand en eindstand van de kilometerteller
- Eventueel de gereden route
Kilometeradministratie bijhouden door alleen de privekilometers te registreren
Indien de werknemer op een andere manier kan aantonen wat hij zakelijk verreden heeft, kan de Belastingdienst ook genoegen nemen met een registratie van de prive gereden kilometers. Het is wel verstandig om de manier van administreren eerst voor te leggen aan de Belastingdienst ter goedkeuring.