Eigen auto of auto van de zaak?
Een auto van de zaak is een arbeidsvoorwaarde die op prijs wordt gesteld. De auto echt daadwerkelijk ook privé gaan gebruiken kan onverstandig zijn.
Wij kunnen niet zonder de auto, maar de maandelijkse kosten zijn hoog. De auto de deur uit doen is voor de meeste gezinnen niet mogelijk. Een auto is vaak ook noodzakelijk om naar het werk te rijden, maar praktisch gezien moeten de meeste mensen wel erg in nood zitten voordat ze de auto weg gaan doen. De werknemers die de mogelijkheid hebben om een auto van de zaak te krijgen, moeten dit zeker doen. Dit kan wel fiscale consequenties hebben. Het beschikbaar stellen van een auto die u ook privé gaat gebruiken, zal de Belastingdienst gaan belasten.
Wat kost het privé gebruiken van de auto van de zaak aan bijtelling?
De werkgever kan een bijdrage in rekening brengen en u moet een deel van de waarde van de auto bij uw inkomen optellen. De hoogte van de bijtelling varieert van 14 tot 25 procent. Welk percentage bijgeteld gaat worden, is afhankelijk van de zuinigheid van de auto. De meest zuinige autos geeft een bijtelling van 14 procent, en de meest energieverslindende autos 25 procent. Hiervoor is gekozen om de kleinere en compacte autos te stimuleren. Dit is inderdaad gelukt, want de zuinige autos worden steeds populairder.
Wat kost het privé gebruiken van de auto van de zaak in geld uitgedrukt?
Voor het beeld gaan wij uit van twee autos met een nieuwwaarde van 32.000. De ene auto valt in de 25 procent categorie en de ander inde 20 procent categorie. Voor de berekening gaan wij er vanuit dat de bijtelling belast gaat worden in de 42 procent schijf.
- 25 procent: 32.000 x 25 procent = 8.000 x 42 procent = 3.360
- 20 procent: 32.000 x 20 procent = 6.400 x 42 procent = 2.688
De kosten per maand bedragen dus resp. 280 en 224. Er kan een eigen bijdrage verschuldigd zijn aan de werkgever. Dit verlaagt de bijtelling, maar de eigen bijdrage moet netto worden betaald aan de werkgever. Voor de berekening gaat wij er vanuit dat de eigen bijdrage 25 per maand aan extra kosten met zich meebrengt.
Kunt u privé een auto rijden voor dit bedrag?
Is het mogelijk om te besparen door toch privé een eigen auto aan te schaffen en de leaseauto alleen voor zakelijk te gebruiken? Het kan niet uit als u een vergelijkbare auto gaat kopen privé. Door de leaseauto ook privé te gebruiken, krijgt u de beschikking over een nieuwe auto, en kunt u profiteren van het gemak en het comfort. U zou kunnen besparen door een oudere auto aan te kopen, maar als de kosten hoog uitvallen, zullen de maandelijkse kosten hoger liggen.
Voorbeeldberekening
In plaats van privé te rijden, koopt u een vijf jaar oude auto voor 8.000. Hier gaat u vier jaar in rijden en verkoopt de auto vervolgens weer voor 4.000. U rijdt 20.000 kilometer per jaar, en de auto rijdt 1 op 10. De verzekering kost u 40 in de maand en aan motorrijtuigenbelasting 25. Hoeveel kost deze auto in de maand, exclusief de onderhoudskosten:
Afschrijving: 8000 - 4.000 = 4.000 / 48 =
83,33 afschrijving per maand
Brandstof: 20.000 / 10 = 2000 liter x 1,70 = 3.400 / 12 =
283,33 brandstof per maand
Verzekering en motorrijtuigenbelasting: 40 + 25 =
65
In totaal:
431,66 per maand
In vergelijking met de leaseauto met 20 of 25 procent bijtelling kan het in dit geval dus niet uit om privé te rijden.
Kan een leaseauto uit? In dit geval wel, maar in een andere situatie valt het mogelijk weer anders uit.
Reacties
Rick, 23-05-2013
Ik vraag mij alleen wel af hoe dit nu precies verder te werk gaat. Kan ik bij een werkgever vragen om een auto van de zaak met de mogelijkheid tot prive rijden, of moet ik dit afwachten tot het mij wordt aangeboden? Voor mijn werk zal ik regelmatig naar klanten moeten (projectinrichter, adviseur) waardoor ik dus regelmatig buiten de deur werk. Het liefst rijd ik ook prive met de auto, omdat dit gewoonweg aantrekkelijker is uiteindelijk. Met een auto voor de deur die 1:8 rijdt is een zuinigere auto ook gewoon fijner (bijv. een Golf)
Reactie infoteur, 24-05-2013
Een werkgever zal zelf aan de bel trekken zodra de kosten te hoog worden. Op den duur wordt het aantrekkelijker om een auto van de zaak aan te bieden. In deze tijd zullen werkgevers wel voorzichtig zijn, maar als ze geld kunnen besparen zal een leaseauto vanzelf ter sprake komen. Een keer een balletje opgooien kan natuurlijk geen kwaad.
Platengek, 10-12-2012
Waarom je 3400 euro aan benzine deelt door 48 ipv 12 maanden die een jaar telt, is mij niet duidelijk. Wel dat het feitelijk 280 euro per maand aan benzine kost!M
Reactie infoteur, 12-12-2012
Bedankt voor de tip! Is gecorrigeerd.