Geld besparen op autorijden
De auto is een van de grootste kostenposten, op het huis na, terwijl het in feite als enige functie heeft om ons en onze spullen te verplaatsen van de ene naar de andere plek. Besparen op de kosten van een auto kan dan ook vaak makkelijk, waarbij het niet alleen om de aanschaf gaat, maar ook om het gebruik.
De aanschaf van een auto
De aanschaf van de auto is natuurlijk al het eerste waar op bespaard kan worden. Overduidelijk is dat er duurdere en goedkopere auto's te koop zijn, maar de aanschafprijs is maar de helft van het verhaal. Zo is er de keuze tussen tweedehands en nieuw; over het algemeen loont het zich om toch tweedehands te kopen, op enkele bijzondere uitzonderingen na. Een tweedehandsauto bestaat ook in verschillende prijsklassen, waarbij het onderhoud, de leeftijd en het model belangrijke aspecten zijn in de prijs. Sommige modellen zijn meer gewild dan andere, waarbij de kleinere, lichtere en zuinigere auto's vaak nog een relatief hoge restwaarde hebben. Enkele grotere auto's hoeven echter niet meteen genegeerd te worden in de zoektocht naar een goedkope auto; stationwagons bijvoorbeeld zijn qua prijs vaak meer gezakt dan overige modellen. Mocht er ruimte nodig zijn, is een goedkope tweedehands stationwagon vaak een goede keus; daarbij geldt ook nog eens dat de kans dat een stationwagon "mishandeld" is door de rijstijl van de vorige eigenaar toch kleiner is dan bij een hatchback. Het verbruik van een stationwagen, samen met de wegenbelasting, kan wel wat hoger uitvallen dan bij kleinere auto's; afhankelijk van de afstanden die gereden worden is het de moeite waard om de voor- en nadelen tegenover elkaar te zetten.
Keuze voor brandstof
Naast de aanschaf van een auto is ook de keus voor een bepaalde soort brandstof belangrijk; benzine, diesel en LPG hebben allemaal verschillende voordelen en nadelen welke in het algemeen op een globale verdeling uitkomen. De benzineauto's zijn over het algemeen goedkoper voor personen die niet veel rijden; de wegenbelasting is laag en het duurdere verbruik wordt hierdoor per maand goedgemaakt. Een auto op diesel is geschikter voor personen die veel rijden; de hogere wegenbelasting wordt hierbij goedgemaakt door de goedkopere brandstof en het overwegend lagere verbruik. Een precies omslagpunt is niet meteen te bepalen; de prijzen van brandstoffen variëren en het verschil in verbruik en gewicht van verschillende auto's maakt een afweging per situatie noodzakelijk. Een LPG auto is wel een interessante optie voor personen die net te weinig rijden voor het omslagpunt, of hier juist ook overheen zitten. Een auto op LPG, mits deze een G3 installatie heeft, kost namelijk minder in wegenbelasting dan een diesel en de brandstof is ook veel goedkoper; zelfs als het verhoogde verbruik erbij wordt gerekend. Waarom dan niet iedereen LPG G3 rijdt? De slijtage aan de auto is bij oudere, of slechte, installaties vaak groter dan bij benzine of dieselauto's. Bij een goede installatie, met de juiste smeerinstallaties, is deze extra slijtage echter te verwaarlozen.
Rijstijl
Eigenlijk overbodig om te noemen, maar de rijstijl die gehanteerd wordt in de auto bepaald ook voor een groot deel het verbruik van de auto en daarmee de kosten. Door een rustige rijstijl te hanteren, waarbij op tijd doorgeschakeld wordt, wordt het verbruik verlaagd. Bedenk daarbij ook dat snelwegen vaak zuiniger zijn om te rijden dan het binnendoor rijden; het rijden door dorpen en steden heeft als nadeel dat er veel opgetrokken en afgeremd moet worden; juist dit afremmen zorgt er iedere keer voor dat er energie verloren gaat, de voorwaartse kracht die de auto heeft wordt namelijk weggenomen om tot stilstand te komen.
Onderhoud
Hoewel onderhoud natuurlijk noodzakelijk is om een auto rijdend te houden en om grotere kosten te vermijden, is het ook van belang waar dit onderhoud gedaan wordt; sommige aspecten van het onderhoud kunnen wellicht zelf gedaan worden, maar voor andere soorten onderhoud zal toch echt een garage ingeschakeld moeten worden. De prijsverschillen in de garages zijn ook enorm, meestal zijn de merkdealers onder de duurdere en de kleine familiegarages onder de goedkopere garages. Let wel zelf goed op de kosten die gemaakt worden in de garage; hoewel er niet altijd slechte bedoelingen bij hoeven te zijn kunnen er wel eens zaken in rekening gebracht worden die niet of minder goed gedaan zijn.
Goedkope APK
Voor het verrichten van een APK zijn er verschillende goedkope opties; vaak wordt hiermee veelvuldig geadverteerd bij garages, waardoor een APK niet meer dan een paar tientjes hoeft te kosten. Bedenk wel dat een goedkope APK een manier is om een klant binnen te halen; veel auto's hebben toch wat kleine probleempjes en een garage zal proberen om het oplossen van deze problemen als opdracht binnen te halen. Bedenk dus goed wat er echt noodzakelijk is voor de APK.