InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Top 10 bespaartips voor de auto

Top 10 bespaartips voor de auto

Top 10 bespaartips voor de auto De maandelijkse lasten voor de auto kunnen flink oplopen. Op een eenvoudige manier kunt u honderden euro’s per jaar besparen. Er is vooral veel voordeel te behalen door te besparen op de brandstofkosten. Door de steeds verder stijgende brandstofprijzen zijn automobilisten beter gaan letten op het verbruik. Het is niet voor niets dat er steeds meer energiezuinige auto’s worden verkocht. De veel verbruikende tweedehands auto’s worden steeds goedkoper, doordat de voorkeur tegenwoordig uitgaan naar zuinige auto’s. Met onderstaande tips kunt u de lasten nog verder drukken.

Let niet op de punten of de zegeltjes, maar op de prijs

Er zijn nog steeds automobilisten die naar een bepaald benzinestation gaan voor de zegeltjes of de punten. Over het algemeen zijn dit niet de goedkoopste aanbieders van benzine, diesel en gas. Omgerekend leveren spaarpunten minder dan één cent op per liter. Kies niet voor spaarpunten en let op de prijs per liter.

Tank niet langs de snelweg

De prijsverschillen per liter zijn groot. Aan de andere kant kan het niet uit om kilometers om te rijden om een paar centen te besparen op de brandstofprijzen. U kunt het beste de prijzen van de benzinestations in uw omgeving of aan de route die u geregeld rijdt naast elkaar zetten. Het benzinestation dat nu een paar centen per liter goedkoper is, zal gemiddeld ook goedkoper blijven dan de concurrenten.

Bij het kopen van een andere auto een andere brandstof overwegen

Rijdt u veel kilometers? Overweeg dan om over te stappen naar diesel of gas. De belastingdruk is op deze auto’s groter, maar door de lagere brandstofkosten kunt u toch goedkoper uit zijn. De verschillen in prijs per liter brandstof zijn namelijk groot.

Ga energiezuiniger rijden

U kunt het verbruik van uw auto sterk beïnvloeden. Laat bij het naderen van een verkeerslicht het gaspedaal eerder los. De auto rolt door naar de verkeerslichten en u hoeft minder te remmen en minder gas te geven. Een dergelijke rijstijl kan u in één jaar tijd tientallen euro’s aan brandstof besparen.

Ruil de grootverbruiker van benzine in

Rijdt u nog steeds in een grote auto met een hoog verbruik? Ruil deze auto in voor een zuinige auto. Let in ieder geval op bij het kopen van een andere auto. Probeer eens een zuinige auto met een iets kleinere motor. Aan comfort hoeft u niets in te leveren, maar mogelijk wel sportiviteit. Een zuinige auto zal net iets minder pk’s onder de motorkap hebben.

Let op de bandenspanning

Zorg dat uw banden de juiste spanning hebben. Banden met te weinig lucht zullen zorgen voor een groter verbruik van brandstof. Eens in de twee weken de bandenspanning controleren is verstandig.

Een jaartje extra doorrijden met de auto

Aan afschrijving kunt u veel besparen door een jaartje langer met uw auto door te rijden. Dat ene jaar zult u naar verhouding namelijk maar weinig extra afschrijven op de auto.

Moet uw auto nog steeds WA casco verzekerd zijn?

Let op de dekking van uw autoverzekering. Is uw auto nog steeds WA casco verzekerd? Indien uw auto vijf jaar of ouder is, kunt u overwegen om over te stappen naar een goedkopere beperktere dekking.

Vergelijk uw autoverzekering

De hoogte van de premies voor de autoverzekering verschillen sterk. Via vergelijkingssites als Diks.nl en Autoverzekeringen.nl kunt u veel geld besparen op de premie voor de autoverzekering.

Wees sportief en gebruik de fiets

Let op uw gezondheid en bespaar aan autolasten door vaker de fiets te pakken. U bespaart niet alleen brandstof, maar de auto zal ook minder belast worden. Kleine stukjes rijden zijn namelijk erg slecht voor de auto. Fietsen is ook nog eens goed voor uw gezondheid.
Gerelateerde artikelen
In Nederland mag je je auto zonder rijbewijs verzekerenJe zou denken dat als je een auto koopt en je rijbewijs hebt behaald, zelf een autoverzekering gaat afsluiten. Dat klink…
Wat is een autoverzekering?Wat is een autoverzekering?Het is voor iedere autobezitter in Nederland wettelijk verplicht om een autoverzekering af te sluiten. Op deze manier wo…
Groene autoverzekeringGroene autoverzekeringSteeds meer mensen proberen rekening te houden met het milieu en letten bij aanschaf van hun producten op de energiezuin…
Online autoverzekering afsluitenOnline autoverzekering afsluitenIn de Europese Unie is een aansprakelijkheidsverzekering voor motorrijtuigen verplicht, waarbij de bescherming van slach…

Reageer op het artikel "Top 10 bespaartips voor de auto"

Infoteur: Juul
Laatste update: 25-08-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!