InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Bijtelling leaseauto berekenen

Bijtelling leaseauto berekenen

Bijtelling leaseauto berekenen Veel werknemers met een leaseauto gebruiken de leaseauto ook privé. Prive gebruik van een leaseauto wordt door de belastingdienst gezien als een vorm van loon. Hierover hoort u dan ook bijtelling over te betalen. Bijtelling is een bedrag dat bij uw brutoloon wordt opgeteld waarover u loonheffing betaald. Hoe zuiniger de auto hoe lager de bijtelling. Als u uw leaseauto niet privé gebruikt hoeft u hier ook geen bijtelling voor te betalen.

Wat is bijtelling

De bijtelling van een leaseauto, ook wel auto van de zaak genoemd, is een belasting die betaald wordt voor het privé gebruik van een leaseauto. De bijtelling is een percentage van de cataloguswaarde van de leaseauto die bij de inkomsten opgeteld wordt. Dit wordt op uw loonstrookje gedaan door uw werkgever. Hierover betaald u dan gewoon loonheffing zoals u gewend bent met uw salaris.

Berekenen bijtelling leaseauto

De hoogte van de bijtelling van een leaseauto is in 2011 niet veranderd ten opzichte van 2010. Alleen de belastingtarieven voor inkomstenbelasting zijn iets veranderd.

Hoeveel bijtelling u moet rekenen hangt af van de categorie waar de leaseauto in valt. Er zijn 5 categorieën met bijtellingspercentages: geen uitstoot: 0%; zeer zuinige auto’s: 14%; zuinige auto’s: 20%; en overige auto’s: 25%. Dus hoe zuiniger de auto, hoe minder bijtelling u moet betalen.

Percentage bijtelling 2010 en 2011

bijtellingspercentagecategorieomschrijving
0%nulemissie-auto’s (electrische auto’s)Geen uitstoot CO2-uitstoot
14%zeer zuinige auto’s (hybride auto’s)
  • Diesel: maximaal 95 gram per kilometer CO2-uitstoot
  • Geen diesel: maximaal 110 gram per kilometer CO2-uitstoot
20%zuinige auto’s (meeste moderne auto’s)
  • Diesel: 95 t/m 116 gram per kilometer CO2-uitstoot
  • Geen diesel: 110 t/m 140 gram per kilometer CO2-uitstoot
25%alle andere auto’s (oudere en grotere auto’s)
35%auto’s ouder dan 15 jaar

Hoeveel bijtelling u uiteindelijk moet betalen hangt dus af van het bijtellingspercentage van de leaseauto. Hoeveel u uiteindelijk netto betaalt hangt weer af van de belastingschijf waarover u loonbelasting of inkomstenbelasting verschuldigd bent. De hoogte van de bijtelling is het bijtellingspercentage vermenigvuldigd met de cataloguswaarde van de leaseauto. Bijvoorbeeld bij een auto van € 20.000 met een bijtellingspercentage van 20%: 20% x € 20.000 = € 4000. Dit bedrag telt u op bij uw jaarinkomsten. Hierover wordt dan loonheffing berekend. De totale bijtelling wordt verdeeld over de maandelijkse loonstrookjes. In dit voorbeeld is dat dus € 400 / 12 maanden = € 333. Deze € 333 wordt dan bij uw brutoloon opgeteld.

Geen bijtelling leaseauto

Indien u de leaseauto alleen voor uw werk gebruikt, woon-werk verkeer en andere zakelijke ritten en dus niet voor privé gebruik, hoeft u ook geen bijtelling te betalen. Bijtelling is er namelijk alleen vanwege het privégebruik van een leaseauto. Als u de auto niet privé gebruikt en dus geen bijtelling wilt betalen moet u kunnen aantonen dat u er niet meer dan 500 kilometer privé mee gereden is. Rijdt u alsnog meer dan 500 kilometer, dan moet u alsnog bijtelling betalen.
© 2011 - 2019 Vissies, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst

Reageer op het artikel "Bijtelling leaseauto berekenen"

Infoteur: Vissies
Laatste update: 04-06-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!