InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Nieuwe auto kopen langer uitstellen

Nieuwe auto kopen langer uitstellen

Nieuwe auto kopen langer uitstellen De meeste Nederland kunnen niet zonder een auto. De kosten van het bezitten en gebruiken van een auto zijn echter erg hoog. Hoeveel geld kunt u besparen door het kopen van een auto twee jaren uit te stellen? Veel automobilisten kopen een nieuwe auto en na een paar jaar ruilen ze de auto weer in op een nieuwe auto. Op deze manier bezitten ze altijd een auto waar ze op kunnen vertrouwen. Bij problemen met de auto, kunnen ze de eerste jaren binnen de garantie aankloppen bij de dealer. Op deze manier worden ze niet belast met hoge onderhoudskosten aan de auto. Aan de andere kant is een erg groot nadeel dat ze te maken hebben met hoge afschrijvingskosten. De eerste vier jaren kan de afschrijving wel oplopen tot 50 procent van de aanschafwaarde van de auto.

Deze automobilisten kunnen veel geld besparen door het kopen van een nieuwe auto één of twee jaar uit te stellen. De onderhoudskosten van een auto van vijf of zes jaar oud, zijn namelijk nog steeds laag. De auto moet inmiddels voor een apk keuring, maar tegenwoordig kan een nieuwe auto met gemak tien jaar mee tot de grote kosten zich aandienen. Dit biedt echter geen garantie. Sommige auto’s kunt u beter inruilen na een paar jaar. Anderen gaan met gemak nog acht jaar mee.

Auto vervangen na vier jaren

De eerste vier jaren schrijft u het meeste af op een auto. Een auto met een koopprijs van € 30.000, is na vier jaren mogelijk nog € 20.000 waard. Door € 10.000 bij te betalen kan er weer een nieuwe auto worden gekocht, uitgaande van gelijkblijvende verkoopprijzen. Door deze cyclus aan te blijven houden, heeft de automobilist iedere vier jaar een nieuwe auto voor een bedrag van € 10.000.

Auto vervangen na zes jaren

Door niet ieder vier jaar, maar om de zes jaar een nieuwe auto te kopen, kan er mogelijk geld bespaard worden. Uitgaande van een nieuwwaarde van een auto van € 30.000, is de auto na zes jaar mogelijk nog € 17.000 waard. Door ieder zes jaar weer € 13.000 bij te leggen kan er weer een nieuwe auto worden gekocht (uitgaande van gelijkblijvende prijzen). Hierbij moet er wel worden aangetekend dat de laatste twee jaren de onderhoudskosten hoger zullen zijn in vergelijking met de voorgaande jaren. De hoogte van deze onderhoudskosten zullen per auto verschillen.

Besparing op afschrijving

In het geval u eens per vier jaar de auto gaat vervangen, bedraagt de afschrijving: €10.000 / 48 maanden = € 208,33. Kiest u voor een vervanging van de auto door een nieuwe na zes jaar, bedraagt de afschrijving per maand: € 13.000 / 72 = € 180,56. De afschrijving is na zes jaar lager, maar als u te maken krijgt met hoge onderhoudskosten, dan kan het niet uit om de auto langer aan te houden.

Gezien het kleine verschil in afschrijving kan het uit om er toch voor te kiezen om de auto te vervangen na vier jaar. In hoeverre het uit kan, hangt volledig af van het bedrag waarvoor u de oude auto nog kunt verkopen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Nieuwe auto kopen langer uitstellen"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 12-09-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!