De elektrische auto uit 1902
Rond 1900 waren er volop elektrische auto’s op de markt. In 1902 had de Electromobiel al een actieradius van 160 kilometer - net zoveel als de huidige generatie elektrische auto's. Zijn we ruim een eeuw verder eigenlijk wel wat opgeschoten?
Electromobiel
Rond 1900 - de beginjaren van de auto - waren er volop elektrische auto's. De eerste drie snelheidsrecords voor auto's hadden zelfs elektrische aandrijving - we spreken 1898/1899. De derde, de Belgische elektrische auto 'La jamais contente', haalde maar liefst 105 kilometer/uur.
De Electromobiel is een elektrische auto die geproduceerd werd door de firma British Electromobile Company uit Londen. De fabrikant is actief geweest van 1901 tot 1920. De elektrische auto was populair vanwege het gemak, je had geen techneut en veel spierkracht nodig om de nukkige benzine motor aan de praat te krijgen en te houden. Fabrikanten positioneerden ze daarom als auto’s geschikt voor vrouwelijke chauffeurs. Ze werden ook gezien als oplossing voor de vervuilde lucht in de steden. In het
Larz Anderson automuseum staan een paar elektrische auto’s uit die tijd. Vanaf 1904 was het ook mogelijk de Electromobiel te leasen.
Actieradius van de e Elektromobiel
Het Duitse tijdschrift Rad-Welt meldt in juni 1902 over de Elektromobiel: "De heer Theodore G. Chambers van de British Electromobile Corporation meldt ons over de prestaties van de elektromobiel van zijn bedrijf: onlangs is onze elektrische auto van Londen naar Chippenham (vanuit Londen naar het Westen richting Bristol) gereden zonder te hoeven laden onderweg, een afstand van 97 mijl of ongeveer 160 kilometer. De rit ging deels over slechte en steile wegen. Deze prestatie is een grote stap voorwaarts in de techniek van elektrische auto’s." Het was de bedoeling om minstens 100 mijl te rijden maar het weer was slecht waardoor de wegen moeilijk te berijden waren.
Techniek
- De auto had aandrijving op de voorwielen, twee motoren dus met één motor op elk voorwiel.
- De Elektromobiel had 44 Leitner batterijen met een capaciteit van 300 Ah (Ampère-uur). Als we uitgaan van 12 Volt batterijen, is dat een vermogen van 3.6 Kwh (Kilowatt-uur).
- De maat waarin het verbruik van elektrische auto’s wordt aangegeven is Kwh/km(kilometer).
- Het verbruik van de Elektromobiel was dus ongeveer 3.6/160 = .0225 Kwh/km of 22.5 Watt/km gemiddeld.
Vergelijk met de Nissan Leaf
Het is interessant om de prestaties en het verbruik van deze oude elektrische auto te vergelijken met dat van de hedendaagse modellen. Op
Overzicht elektrische auto's staat een overzicht van nu gangbare elektrische auto’s. De Nissan Leaf staat daar met dezelfde actieradius als de Elektromobiel: 160 kilometer! Dus laten we deze auto’s vergelijken.
- De Nissan Leaf heeft accu’s met een capaciteit van 24 Kwh, het verbruik is ongeveer .2 Kwh/km.
- De Elektromobiel had 3.6 Kwh, met een verbruik van .0225 Kwh/km.
De actieradius van beide auto’s is dus, verbazend genoeg, vergelijkbaar. De omstandigheden totaal niet – er waren in 1902 geen autowegen, de Elektromobiel moest over grotendeels onverharde wegen rijden. Dat is niet meer te vergelijken met ons uitgebreide wegennet met goed onderhouden wegen. We kunnen aannemen dat de Elektromobiel met een vaartje van maximaal 10 km/uur door Engeland is gereden. De Leaf haalt maximaal 145 km/uur, al gaat een hogere snelheid direct ten koste van de actieradius.
Bezwaren – toen en nu
Rad-Welt somt in 1902 bezwaren op tegen de elektrische auto: "Ondanks de grote voordelen van de elektrische auto kan de Elektromobiel voorlopig niet op tegen de benzine auto. Het blijft moeilijk de batterijen op te laden: laden is nog maar op weinig plekken mogelijk en het duurt lang." De bezwaren klinken ons bekend in de oren!
Tot slot
Het is interessant om af en toe terug te kijken in de tijd. Dan ontdekken we soms dat onze voorouders vele jaren geleden dezelfde problemen hadden als wij. En dezelfde oplossingen uitprobeerden waar we nu mee bezig zijn. Af en toe kunnen we daar misschien wat van leren…