InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Voor en nadelen van de elektrische auto

Voor en nadelen van de elektrische auto

Voor en nadelen van de elektrische auto 2011 moet het jaar worden van de elektrische auto. Er komen steeds meer en beter ontwikkelde auto´s op de markt. Ook de overheid wil ons allemaal aan de elektrische auto hebben. Wat is een elektrische auto en wat zijn de voor en nadelen?

Wat is een elektrische auto?

Een elektrische auto wordt aangedreven door elektriciteit. Er zit een elektrische motor en een accu in die de motor voorziet van elektriciteit. De accu moet steeds opnieuw opgeladen worden. De afstand die afgelegd kan worden met een volle accu is gemiddeld 200 a 300 km. Er wordt hard aan gewerkt om deze afstand te verlengen en deze manier van rijden aantrekkelijker te maken.

De voordelen

besparing op brandstof

Met een elektrische auto kan gemiddeld 75% bespaart worden op het brandstofverbruik.
Klein rekensommetje, u rijdt 15.000 km per jaar in een auto die loopt op benzine met een brandstofverbruik van 1 liter op 14 km. De benzineprijs is gemiddeld 1,50 per liter. Dan besteedt u 1.607,- euro per jaar aan benzine.
Een auto die loopt op elektriciteit verbruikt gemiddeld 120 kWh per kilometer. De prijs van elektriciteit is +/- 23 cent per kWh. per jaar betaalt u voor 15.000km een bedrag van 414,- euro aan stroom.
Dit betekent dat u op 15.000 km gemiddeld zo’n 1.200,- euro bespaart.

Onderhoudskosten

In de elektrische auto zitten minder onderhoudsgevoelige onderdelen dan de auto met verbrandingsmotor. Denk maar aan de motor, remsysteem, transmissie en de olie die regelmatig ververst moet worden. De onderhoudskosten aan een elektrische auto zal gemiddeld 15% lager zijn.

Dubbel belastingvoordeel

Wie elektrisch rijd wordt beloond. De overheid wilt ook een steentje bijdragen aan het verbeteren van ons klimaat. Wie er elektrisch rijdt hoeft geen wegenbelasting en geen BPM te betalen. BPM staat voor belasting van personenauto’s en motorrijwielen. Dit is een belasting die voor elke geregistreerde auto in Nederland betaald moet worden.

Werknemers en ondernemers

Wilt u een elektrische auto leasen betaalt u tot 2014 geen bijtelling, na 2014 gaat u 7% bijtelling betalen. Als ondernemer krijgt u bij aanschaf van een elektrische auto een fiscale tegemoetkoming. Zo kunt u tot 40% van het geïnvesteerde bedrag aftrekken van uw fiscale winst

Het Milieu

Met een elektrische auto wordt geen Co2, fijnstof of andere schadelijke stoffen uitgestoten. Door het opladen met duurzame energie (zon/wind) draagt u bij aan een schoner milieu.

Stil

De elektrische auto maakt vrijwel geen geluid, ook zijn ze reukloos. Voor sommigen onder ons zal dit misschien een nadeel zijn. Voor autoliefhebbers kan het geluid van een auto heel bijzonder zijn.

De nadelen van de elektrische auto

De actieradius moet verbeterd worden

Actieradius staat voor de afstand die een elektrische auto met een volle accu kan afleggen. Nu is dat gemiddeld 200 a 300 km. Voor veel mensen is dit nog te kort. Het is de bedoeling dat deze afstand langer word.

Oplaadpunten

Er zijn nog niet veel oplaadpunten langs de weg om de auto op te laden. Het is de bedoeling dat er meer oplaadpunten langs de snelweg, parkeerplaatsen, winkels en benzinestations komen. Een elektrische auto opladen duurt gemiddeld 6 a 8 uur. Dit moet in de toekomst sneller kunnen.

Hogere aanschafprijs

De aanschafprijs van een elektrische auto is nog steeds vrij hoog. Gemiddeld twee maal zo duur als een auto op brandstof en zelfs drie maal als u een goede accu met een hoge actieradius wilt.
© 2011 - 2019 Marie897, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De elektrische scooter: scooter van de toekomst?De elektrische scooter: scooter van de toekomst?Nu steeds meer mensen rekening houden met het milieu zijn ook de elektrische voertuigen in opkomst. De verkoopcijfers va…
Auto van de zaak – de voordelen en de nadelenAuto van de zaak – de voordelen en de nadelenEen auto van de zaak heeft voordelen, maar zeker ook nadelen. Indien u een auto mag uitkiezen, doe het dan verstandig. S…
Hebben elektrische auto's de toekomst?Breekt de elektrische auto dankzij Tesla eindelijk door? Wat zijn de feiten? En zijn er andere alternatieven?
Elektrische auto, voor en nadelenIn 2020 zullen er naar schatting 1 miljoen elektrische auto's in Nederland rondrijden. De voor- en nadelen van elektrisc…

Reageer op het artikel "Voor en nadelen van de elektrische auto"

Infoteur: Marie897
Gepubliceerd: 17-04-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!