Carver One: unieke auto met één voorwiel

Carver One
- De Carver
- Afmetingen, power en snelheid
- Welk rijbewijs heb je nodig om te rijden op een Carver?
- Hoe duur is een Carver One?
De Carver
De Carver is a tilting three wheeler, dat wil zeggen een voertuig met drie wielen dat gebruik maakt van een automatische balanstechnologie waarvan de body in de richting van de bocht meehelt. De eerste commerciële Carver - de Carver One - werd ontworpen voor bestuurder met bijrijder, door het bedrijf Carver Europe. Dit is het voormalige Vandenbrink en is een Nederlands bedrijf. In juni 2009 is het bedrijf failliet gegaan maar dat betekent natuurlijk niet dat de voertuigen van de weg verdwenen zijn.De Carver combineert in feite elementen van motor en auto, zowel qua uiterlijk als qua design. Van de Carver One wordt gezegd dat het het comfort, de controle en de stabiliteit van een auto heeft, terwijl het ook de dynamische bochtcontrole van een motor bezit.
Afmetingen, power en snelheid
De afmetingen van de Carcer zijn als volgt: 3.4 m in lengte bij 1.3 m in de breedte en 1.4 m in hoogte. Hiermee heeft de Carver een laag en smal profiel net als bij een gewone moter. De Carver weegt circa 640 kg. Dat is ongeveer de helft van een gemiddelde auto en zo'n drie tot vier maal het gewicht van een gemiddelde motor.De Carver heeft een 660 cc 4-cylinder 16-valve motor met een turbo intercooler die een power output geeft van 65 bhp (48 kW) bij 7,500 rpm en een maximum torque van 100 N·m bij 4,000 rpm. Er bestaat de mogelijkheid om de ECU te upgraden zodat hij een 85 bhp (63 kW) output krijgt. De versnellingsmechaniek is een 5-speed manual en alle wielen zijn uitgerust met geventileerde schijfremmen. De voorwielen zijn een klein slagje groter dan de achterwielen (17" en 15").
De Carver One heeft onder normale omstandigheden een topsnelheid van 185 km/h. Hij heeft een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 8.2 seconde. Dit is normaal voor een gemiddelde auto en relatief langzaam voor een motor.
Een van de unieke eigenschappen van de Carver One is het "Dynamic Vehicle Control" systeem, dat voor de balans zorgt en volledige stabiliteit biedt onder vrijwel alle omstandigheden. In de regen of met harde zijwind rijden hoeft daarom bijvoorbeeld geen probleem te zijn. De DVC technologie is ontwikkeld door Carver Engineering en wordt nu ook aan andere producten verkocht vanwege de bewezen betrouwbaarheid binnen het vak. Dankzij de DVC technologie is het rijden van bochten gemakkelijk, natuurlijk en plezierig. Dit type techniek wordt nu ook gebruikt in bijvoorbeeld de Persu Mobility van Persu Hybrid.