Het onderhoud van de auto airco
De meeste auto’s zijn voorzien van een airco. Een airco koelt en ontvochtigd de auto. Airco's hebben regelmatig onderhoud nodig om gezondheidsklachten zoals verkoudheid en tranende ogen te voorkomen. Ook bij een hoger brandstofverbruik en een muffe geur is het verstandig om de airco te laten inspecteren.
Onderdelen en werking van de auto airco
De airco bestaat uit o.a. een compressor, verdamper en een condensor. Om vloeistof te kunnen laten verdampen moet warmte worden toegevoegd. De vloeistof condenseert door de warmte te onttrekken. Het is een gesloten systeem waarbij onder druk koudemiddel circuleert. Door de drukverandering kan de temperatuur worden beïnvloed.
De werking van de compressor
De compressor die door de motor wordt aangedreven brengt het koudemiddel onder druk zodat het vloeibaar wordt in de condensor. Het koudemiddel (lage druk) wordt door de compressor verplaatst naar de condensor. (hoge druk)
Het opgewarmde koudemiddel wordt door de condensor gepompt. Bij het condenseren komt warmte vrij die via een extra radiator naar buiten wordt afgevoerd. De filterdroger verwijdert vuil en vocht. Door de daling van de temperatuur wordt het middel vloeibaar. Het vloeibare koudemiddel (nog onder druk) gaat van de condensor via het expansieventiel (die de druk reduceert door een kleine hoeveelheid koudemiddel door te laten) naar de verdamper waar het over gaat in gasvorm, omdat de druk daar lager is en het gaat koken.
De verdamper heeft warmte nodig die wordt onttrokken aan de buitenlucht. De aanjager blaast deze koele lucht langs de verdamper de auto in.
De compressor zuigt het gasvormige koudemiddel aan en perst het weer samen in de condensor die het terug leidt naar de verdamper zodat het proces opnieuw begint.
Climate control
Climate control is een elektronische temperatuurcontrole. De temperatuur wordt door elektronische meet en regelcomponenten op temperatuur gebracht en gehandhaafd.
Waaruit bestaat het onderhoud van de auto airco?
De eerste 3 jaar heeft de airco geen onderhoud nodig maar daarna is regelmatig onderhoud noodzakelijk.
Jaarlijks reinigen
- De buitenzijde van de verdamper en het inlaatsysteem worden gereinigd met een speciaal reinigingsmiddel.
- De parafan afwatering wordt gecontroleerd/gereinigd.
- Het interieurfilter wordt zo nodig vervangen.
Controle op:
- Hoge/lage druk van het koelsysteem.
- De uitblaastemperatuur in het middenrooster.
- Het in/uitschakelen van de compressor.
- De conditie van de aandrijfriem.
- Beschadigingen aan de condensor en leidingen.
- Werking van de ventilator.
Een keer per twee a drie jaar reinigen, inspecteren en zo nodig vervangen
- Controle op dezelfde punten zoals hierboven beschreven.
- Vervangen koudemiddel en olie. Het systeem wordt geheel leeggehaald en gecontroleerd op beschadigingen voordat het opnieuw wordt gevuld.
- Ventielen en filters worden zo nodig vervangen.
Beperk slijtage van het systeem door
- Op tijd de periodieke controles uit te laten voeren.
- De airco het hele jaar door te gebruiken. Het verlies van koudemiddel blijft beperkt en de as en afdichtingen blijven soepel.
- Bewust gebruik van de airco.
- Pas enkele minuten na het starten van de auto de airco in te schakelen. Het bespaart brandstof en voorkomt slijtage aan de compressorkoppeling.
- Bij een hete auto eerst de achterste ramen open te zetten en de ventilator aan te doen. De lucht verfrist sneller en de airco hoeft minder hard te werken.
- De ramen te sluiten als de airco aan staat.
- De airco 5 min. voor de eindbestemming uit te schakelen. Dit beperkt de kans op condens, stank en schimmelgroei.
- De luchtinlaat vrij te houden van blad en vuil om verstopping van de condenswaterafvoer te voorkomen.
- De airco te laten inspecteren bij de volgende klachten: verkoudheid en tranende ogen, als het lang duurt voordat de auto koel wordt, een hoger brandstofverbruik, een muffe geur en als de ramen moeilijk ontwasemen.