Hoe werkt de aandrijving van een auto?

De aandrijving van de auto - voorwielaandrijving
De motor ligt bij een voorwielaangedreven auto voor in de auto en deze trekt de wielen vooruit.De voor- en nadelen van een voorwielaangedreven auto
Voorwielaandrijving is eenvoudig, er zijn minder onderdelen nodig dan voor de andere aandrijvingen en dat betekent dat de productie goedkoper kan. Voor deze aandrijving is geen cardanas en los differentieel nodig (in de versnellingsbak). Omdat de motor voorin de auto ligt levert het meer interieurruimte op en is de auto ergonomisch gezien beter. Minder onderdelen betekent over het algemeen dat de auto lichter is en dat scheelt weer wat in de kosten.
De veiligheid
Bij een auto met voorwielaandrijving is de wegligging beter dan bij een auto met achterwielaandrijving. Een auto met voorwielaandrijving is dus veiliger. De auto kan goed gecorrigeerd worden wanneer er onderstuur optreedt. Onderstuur betekent dat de auto vooruit over de voorwielen gaat en dit kan gebeuren bij het nemen van een bocht met een te hoge snelheid. De auto kan worden gecorrigeerd door het gas los te laten. Een auto waarbij overstuur optreedt (driften) wordt gecorrigeerd door er gas bij te geven. Daardoor worden de wielen rechtgetrokken.
Een nadeel van voorwielaandrijving
De aandrijfkrachten in het stuur zijn een nadeel, maar wanneer er met hogere vermogens wordt gewerkt (bij duurdere constructies) verminderen de nadelen.
Achterwielaandrijving
Bij een auto met achterwielaandrijving zit de motor voorin, achterin of in het midden en de wielen worden vooruit geduwd.De voordelen van een motor voor in de auto
Als de motor voorin de auto is geplaatst, dan zijn er geen aandrijfkrachten in het stuur en zit er meer gevoel in. Bovendien is het gewicht beter verdeeld. Met deze auto is het goed mogelijk om te driften.
De nadelen van een motor voor in de auto
Er loopt een cardanas naar de achterwielen en dat maakt de auto zwaarder en duurder. Door de cardanas is de bodemplaat niet vlak.
Het voordeel van een motor in het midden van de auto
Zit de motor in het midden? Dan is het gewicht precies goed verdeeld. De motor zit dan voor de achterwielen of achter de voorwielen.
Het zwaartepunt ligt heel laag, daarom heeft deze auto een heel stabiele wegligging.
Een nadeel van een motor in het midden van de auto
De motor zit op de plaats van het dashboard, of op de plaats van de achterbank en daardoor is de ruimte in het interieur beperkt. De auto beschikt meestal maar over twee zitplaatsen. Ligt de motor achterin? Dan zit het meeste gewicht achterin de auto.
Het voordeel van een motor achterin de auto
Er is geen aandrijfas en los differentieel nodig. Hierdoor is de auto compacter en goedkoper.
Een nadeel van een motor achterin de auto
Doordat er geen gewicht op de voorwielen rust is er meer kans op moeilijk te corrigeren overstuur in de bochten. De achterkant van de auto breekt dan uit. Corrigeren kan door het gas los te laten en tegen te sturen.
Vierwielaandrijving
Vierwielaandrijving trekt en duwt de auto vooruit. De motor kan voorin, achterin of in het midden zitten.Het voordeel van vierwielaandrijving
De auto is heel veilig doordat hij meer grip heeft op de weg. Vooral auto’s met grotere vermogens en terreinwagens hebben vierwielaandrijving.
Nadelen van vierwielaandrijving
De auto is zwaar en duurder in aanschaf en onderhoud omdat er meer onderdelen zijn gebruikt. Bovendien wordt er door die onderdelen meer ruimte in beslag genomen