InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Hoe werkt de aandrijving van een auto?

Hoe werkt de aandrijving van een auto?

Hoe werkt de aandrijving van een auto? Een auto beschikt over een voorwiel, achterwiel of vierwielaandrijving. Met een voorwielaandrijving worden de wielen vooruit getrokken. Een achterwielaandrijving duwt de wielen vooruit en een vierwielaandrijving trekt en duwt de auto vooruit. Een auto met voorwielaandrijving is veiliger dan een auto met achterwielaandrijving. Dat komt door de betere wegligging. Maar een auto met vierwielaandrijving is het veiligst omdat de auto meer grip op de weg heeft. Deze auto's zijn wel zwaar en duur in aanschaf en onderhoud.

De aandrijving van de auto - voorwielaandrijving

De motor ligt bij een voorwielaangedreven auto voor in de auto en deze trekt de wielen vooruit.

De voor- en nadelen van een voorwielaangedreven auto

Voorwielaandrijving is eenvoudig, er zijn minder onderdelen nodig dan voor de andere aandrijvingen en dat betekent dat de productie goedkoper kan. Voor deze aandrijving is geen cardanas en los differentieel nodig (in de versnellingsbak). Omdat de motor voorin de auto ligt levert het meer interieurruimte op en is de auto ergonomisch gezien beter. Minder onderdelen betekent over het algemeen dat de auto lichter is en dat scheelt weer wat in de kosten.

De veiligheid

Bij een auto met voorwielaandrijving is de wegligging beter dan bij een auto met achterwielaandrijving. Een auto met voorwielaandrijving is dus veiliger. De auto kan goed gecorrigeerd worden wanneer er onderstuur optreedt. Onderstuur betekent dat de auto vooruit over de voorwielen gaat en dit kan gebeuren bij het nemen van een bocht met een te hoge snelheid. De auto kan worden gecorrigeerd door het gas los te laten. Een auto waarbij overstuur optreedt (driften) wordt gecorrigeerd door er gas bij te geven. Daardoor worden de wielen rechtgetrokken.

Een nadeel van voorwielaandrijving

De aandrijfkrachten in het stuur zijn een nadeel, maar wanneer er met hogere vermogens wordt gewerkt (bij duurdere constructies) verminderen de nadelen.

Achterwielaandrijving

Bij een auto met achterwielaandrijving zit de motor voorin, achterin of in het midden en de wielen worden vooruit geduwd.

De voordelen van een motor voor in de auto

Als de motor voorin de auto is geplaatst, dan zijn er geen aandrijfkrachten in het stuur en zit er meer gevoel in. Bovendien is het gewicht beter verdeeld. Met deze auto is het goed mogelijk om te driften.

De nadelen van een motor voor in de auto

Er loopt een cardanas naar de achterwielen en dat maakt de auto zwaarder en duurder. Door de cardanas is de bodemplaat niet vlak.

Het voordeel van een motor in het midden van de auto

Zit de motor in het midden? Dan is het gewicht precies goed verdeeld. De motor zit dan voor de achterwielen of achter de voorwielen.
Het zwaartepunt ligt heel laag, daarom heeft deze auto een heel stabiele wegligging.

Een nadeel van een motor in het midden van de auto

De motor zit op de plaats van het dashboard, of op de plaats van de achterbank en daardoor is de ruimte in het interieur beperkt. De auto beschikt meestal maar over twee zitplaatsen. Ligt de motor achterin? Dan zit het meeste gewicht achterin de auto.

Het voordeel van een motor achterin de auto

Er is geen aandrijfas en los differentieel nodig. Hierdoor is de auto compacter en goedkoper.

Een nadeel van een motor achterin de auto

Doordat er geen gewicht op de voorwielen rust is er meer kans op moeilijk te corrigeren overstuur in de bochten. De achterkant van de auto breekt dan uit. Corrigeren kan door het gas los te laten en tegen te sturen.

Vierwielaandrijving

Vierwielaandrijving trekt en duwt de auto vooruit. De motor kan voorin, achterin of in het midden zitten.

Het voordeel van vierwielaandrijving

De auto is heel veilig doordat hij meer grip heeft op de weg. Vooral auto’s met grotere vermogens en terreinwagens hebben vierwielaandrijving.

Nadelen van vierwielaandrijving

De auto is zwaar en duurder in aanschaf en onderhoud omdat er meer onderdelen zijn gebruikt. Bovendien wordt er door die onderdelen meer ruimte in beslag genomen
© 2010 - 2019 Liza, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De aandrijving van auto'sDe aandrijving van een auto omvat de delen van de auto die ervoor zorgen dat de auto zijn hoofdfunctie uitvoert; het ver…
Groene auto – de opmars van milieuvriendelijk rijdenGroene auto – de opmars van milieuvriendelijk rijdenDe groene auto is in opmars. Het milieu wordt steeds belangrijker gevonden door diverse instanties en overheden en er wo…
De geschiedenis van de Triumph DolomiteDe oorsprong van de Triumph Dolomite gaat terug tot de voorwielaangedreven Triumph 1300, halverwege de jaren 60 van de v…
Modellen en uitvoeringen van scootmobielsZoveel gebruikers, zoveel wensen, zoveel modellen en uitvoeringen scootmobiels. U kunt het bijna zo gek niet bedenken of…
Turbo's en superchargersTurbo’s en superchargers worden gebruikt lucht onder druk in de cilinders van een verbrandingsmotor te persen. Het voord…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe werkt de aandrijving van een auto?"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Reacties

Thomas, 14-09-2011 16:33 #2
Kan u me kort de werking uitleggen van de 2 wielen die op eenzelfde as zitten? Als de wagen door een bocht gaat, draait het buitenste wiel rapper dan het binnenste, anders zou deze slippen. Maar hoe verkrijgt men dit? Reactie infoteur, 16-09-2011
Hallo Thomas
Ik raad je aan om een afbeelding op google te zoeken van differentieel.
Op het plaatje is duidelijk te zien wat het differentieel doet in de bocht.
Veel succes! Liza

J. C. van Kesteren, 03-06-2010 13:40 #1
Wat is een zuinige CO2 auto die op 95 groen rijdt. Wat betekent dit voor de prijs van de wegenbelasting. Ik rijd in een Nissan Micra 1.0 3HB. Mij CO2 uitstoot is 152 g/km. Ik rij volgens de APK-keuringsbrief 3866 km per jaar. Graag een antwoord s.v.p. Reactie infoteur, 04-06-2010
Geachte heer/mevrouw,

Naar aanleiding van uw reactie wil ik u het volgende melden.
Voor benzine auto`s geld een vrijstelling van de wegenbelasting van auto`s die onder de110 gram uitstoot zitten en voor diesels geld dat dit maximaal 95 gram mag zijn.
Uw auto zit daar dus boven en u blijft gewoon de wegenbelasting betalen.
Er zijn momenteel nog zeer veel acties gaande op deze zeer zuinige auto`s waardoor het misschien voor u aantrekkelijk is om de auto in te ruilen.(bijvoorbeeld bij Peugeot en Renault)
In uw geval met een jaarkilometerage van 3866 km is het verstandig om voor een benzine te kiezen. liza

Infoteur: Liza
Laatste update: 05-12-2018
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Bronnen en referenties: 1
Reacties: 2
Schrijf mee!