InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > De geschiedenis van de Triumph Dolomite

De geschiedenis van de Triumph Dolomite

De oorsprong van de Triumph Dolomite gaat terug tot de voorwielaangedreven Triumph 1300, halverwege de jaren 60 van de vorige eeuw. In dit overzicht wordt de geschiedenis van de Dolomite en zijn voorgangers kort weergegeven.

1965

De door Michelotti ontworpen 1300 wordt op de markt gebracht. Een voorwielaangedreven, vierdeurs sedan met zelfdragende carrosserie. De motor was de 1296cc viercilinder uit de Spitfire, voorzien van een enkele carburateur. De motor is overdwars geplaatst en de vier-versnellingsbak en het differentieel waren onder de motor gemonteerd. De auto weet kopers te trekken door zijn rijke uitrusting en luxe uitstraling. De auto was onder meer uitgerust met rondom onafhankelijke wielophanging, schijfremmen vóór, verstelbaar stuur, ventilerende bekleding en netjes weggewerkte raamslingers en deurklinken.

1967

De Triumph 1300TC (Twin carburettor) wordt geïntroduceerd. Door de twee carburateurs levert de motor meer vermogen en hogere prestaties. Vanwege de hogere prestaties heeft de 1300TC bekrachtigde remmen gekregen.

1970

De Triumph 1500 wordt op de markt gebracht. De auto behoudt de voorwielaandrijving zoals de 1300, maar de carrosserie is geheel herzien. De neus en de achterkant zijn geheel nieuw ontworpen. De neus is voorzien van dubbele koplampen, de kofferbak is langer geworden en de auto heeft horizontale achterlichten gekregen. De motorinhoud is gegroeid naar 1493cc, maar is voorzien van slechts één carburateur. Een stap terug is echter de montage van een starre achteras, in plaats van de onafhankelijke achterwielophanging. In 1970 werd ook de Toledo geïntroduceerd. Een achterwielaangedreven, tweedeurs sedan. Deze had de neus van de 1500, maar dan met enkele, vierkante koplampen en de achterkant van de 1300, met enkele aanpassingen weliswaar. De auto wordt op de achterwielen aangedreven door de 1296cc motor met vier-versnellingsbak. Op sommige markten was de Toldeo ook leverbaar met de 1493cc motor.

1971

De 1300 en 1300TC gaan uit de productie. Van de Toledo komt een vierdeurs uitvoering, die verder identiek is aan de tweedeurs.
De Dolomite wordt in dit jaar op de markt gebracht. De carrosserie is identiek aan die van de 1500, hoewel de aandrijving op de achterwielen is. De motor is de nieuwe, slant-four 1854cc met een enkele, bovenliggende nokkenas en twee carburateurs. Deze motor werd samen met SAAB ontwikkeld en ook gebruikt in de SAAB 99. De auto was met diverse extra's leverbaar, zoals automatische transmissie en overdrive.

1973

De productie van de 1500 wordt stopgezet en de 1500TC gelanceerd. Uiterlijk vrijwel gelijk aan de 1500, maar voorzien van achterwielaandrijving. In 1973 wordt de Dolomite Sprint op de markt gebracht. Deze auto was gebaseerd op de Dolomite en voorzien van 's werelds eerste in serie geproduceerde 16-klepper! Het sportieve topmodel was voorzien van een 2-liter motor met een enkele, bovenliggende nokkenas. De Sprint werd ook, als eerste Britse auto, standaard voorzien van lichtmetalen sportvelgen.

1975

In dit jaar wordt de hele reeks herzien en daarmee overzichtelijker. De 1300 wordt de Dolomite 1300, de 1500TC wordt de Dolomite 1500, beiden met de vierkante koplampen. Een Dolomite 1500HL wordt leverbaar, met een luxere uitrusting en de dubbele koplampen. De Dolomite wordt de Dolomite 1850HL en heeft ook een luxere uitrusting gekregen. Het jaar erop wordt de Toledo uit produktie genomen.

1979

De enige keer dat er een “limited edition” van de Dolomite op de markt kwam, was in 1979. Het ging om de Dolomite 1500SE.
De auto was gebaseerd op de 1500 met vierkante koplampen. Aan de buitenkant werd de auto gekenmerkt door de zwarte lak met zilverkleurige SE-striping over de volle lengte, velgen in Spitfire-stijl en de voorspoiler van de Sprint. Het interieur was voorzien van zilvergrijze velours bekleding met bijpassend tapijt en speciale houtafwerking van het dashboard en de bovenste portierranden.

1981

De volledige Dolomite-reeks wordt vervangen door de Acclaim, ontwikkeld in samenwerking met Honda en gebaseerd op de Honda Ballade.
© 2013 - 2019 Ronaldh, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Triumph, auto uit EngelandTriumph, auto uit EngelandEen merknaam die nog wel bestaat, maar niet op de markt komt is de Triumph. Het bedrijf is opgericht in 1897 en in 1984…
Motortypes en classificatiesMotortypes en classificatiesMotorrijden is een fascinerende vrijetijdsbesteding. In deze gids geef ik wat meer uitleg over de types van de motors.
Wat is een goede sportbeha?Wat is een goede sportbeha?Iedere vrouw die sport, op wat voor niveau dan ook, moet een sportbeha dragen. Het is een fabel dat vrouwen met kleine b…
Top tien beste liedjes van Michael JacksonSinds de dood van Michael Jackson op 25 juni 2009, is er veel belangstelling ontstaan voor zijn muziek. Oude liedjes wer…
Volkslied Verenigde Staten/Amerika: The Star-Spangled BannerVolkslied Verenigde Staten/Amerika: The Star-Spangled BannerThe Star-Spangled Banner, is de naam van het Amerikaanse volkslied, de nationale hymne van de Verenigde Staten. De aanbl…
Bronnen en referenties
  • AROnline

Reageer op het artikel "De geschiedenis van de Triumph Dolomite"

Infoteur: Ronaldh
Gepubliceerd: 08-11-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!