Triumph, auto uit Engeland
Een merknaam die nog wel bestaat, maar niet op de markt komt is de Triumph. Het bedrijf is opgericht in 1897 en in 1984 verdween de naam van het toneel. De Triumph Acclaim was de laatste auto die onder deze merknaam op de markt kwam. De totale productie van deze auto was hoger dan de voorgaande modellen.
Algemeen
De in Duitsland geboren Siegfried Bettman en Maurice Schulte richtte in 1897 het bedrijf Triumph op. Zij begonnen met het produceren van fietsen en motors in Coventry te Engeland.
In 1919 krijgen de heren ruzie en Schulte gaat weg, met een gouden handdruk van maar liefst 15.000 Engelse ponden. Hij gaat weg omdat hij zich meer wil gaan richten op automobielen, maar dat wil zijn compagnon niet. De plaats van Schulte wordt over genomen door Colonel Claude v. Holbrook, die het wel voor elkaar krijgt om met de ontwikkeling van auto’s te gaan beginnen.
Geschiedenis
- 1921; Triumph kocht “Dawson Car Company” op
- 1923; De productie van de Triumph Light Car, de 10/20 begint
- 1927; de Super 7 komt op de markt
- 1929; het begin van de economische crisis
- 1934; Donald Healey wordt aangesteld als experimenteel directeur. Hij kocht een Alfa 2.3, uit deze auto werd de Alfa/Triumph Dolomite gefabriceerd, en daarna de Gloria.
- 1936; de motor en autoproductie wordt gescheiden
- 1939; Triumph wordt verkocht aan T.W. Ward, het gevolg is dat Healy algemeen directeur wordt
- 1940; de fabriek in Coventry wordt vernietigd, tijdelijk wordt een fabriek in Warwick gebruikt. Een nieuwe fabriek verrijst in Meriden
- 1944; het faillissement van Triumph is een feit
Triumph na het faillissement
Het failliete bedrijf wordt gekocht door Standard Motor Company. Onder de naam Standard Triumph worden er modellen op de markt gebracht. Toch werd de naam later weer verandert in gewoon Triumph.
- In 1946 kwam de Saloon 18T en de roadster 18TR op de markt (deze wordt aangepast tot een 2000TR, dit pas beter bij een sportwagen)
- In 1952 de TR1 wordt geshowd tijdens de autoshow in Londen, maar is nooit in productie genomen. Wel verscheen de TR2 op de markt. Een auto met een topsnelheid van max. 160 km p/u, met een90 bhp Vanguard motor. Dit was een betrouwbare auto met een karakteristieke bomkrater grill. In totaal zijn er meer 8.500 wagens van dit model geproduceerd.
- In 1953 komt de opvolger van de TR2, namelijk de TR3, met als kenmerk een eigraatgrill
- In 1957 de presentatie van de TR 3a, welk geproduceerd wordt tot 1961 na een totaal aantal exemplaren van ruim 58.000
- In 1960 de fusie tussen Triumph en Leyland Motor Corporation.
- In 1961 komt de TR 3b op de markt. Tevens komt de TR4, een auto met een compleet nieuwe carrosserie. IRS geeft aan dat de wagen een onafhankelijke achterwielophanging heeft. Deze wagen wordt na een productie van ruim 40.000 exemplaren gestopt in 1965
- In 1962 komt het eerste sportmodel, de Triumph Spitfire 4. Een tweepersoons auto dat tot 1981 verkrijgbaar was. Dit was de tegenhanger van de MG.
- In 1964 rolt de TR 4a IRS van de band, tot aan 1967 vindt de productie plaats. In totaal komen er bijna 28.500 van deze modellen de fabriek uit.
- In 1967 brengt men de TR5 uit, helaas wordt deze maar 15 maanden geproduceerd
- In 1968 wordt de TR 250 uitgebracht, speciaal voor de Amerikaanse markt.
- In 1969 is de TR6 een feit. Dit model wordt tot 1976 gemaakt, er zullen bijna 95.000 exemplaren van de band komen. De meeste hiervan werden in Amerika verkocht. Deze wagen kon een topsnelheid behalen van max. 190 km p/u
- In 1972 wordt de Triumph Dolomite Sprint gepresenteerd
- In 1975 komt de TR7, die tot 1981 een productie bereikt van ruim 112.000 exemplaren
- In 1980 zijn dan de TR7 (Bijna 2.800 exemplaren) en de TR7 cabriolet aan de beurt. Tevens komt een nieuwe serie sportwagens zoals de Spitfires en de GT6s
- In 1984 verdween de naam Triumph van het toneel
Een licentieovereenkomst tussen British Leyland en Honda leidde ertoe dat het eerstgenoemde bedrijf de Honda Ballade zou gaan produceren. De wagen zou door Leyland op de markt gebracht worden als de Triumph Acclaim, dit werd het laatste model onder deze naam. De productie was tot 1984 met een productie die de 130.000 wagens zou overschrijden.
Triumph en BMW
De naam van Triumph is nooit echt opgeheven, maar is meer slapend. Toen BMW het bedrijf Rover opkocht in 1994, kwam het in bezit van deze slapende merknaam. BMW verkocht het bedrijf Rover aan Phoenix Consortium in 2005, echter zonder Triumph.