De historie van Land Rover
Het Engelse Land Rover begon ooit met een model dat een kloon was van de Amerikaanse Jeep Willys. Tegenwoordig is Land Rover een gevestigde naam met een uitstekende reputatie op het gebied van robuuste werkpaarden en luxe 4x4's.
Begonnen als Jeep Willys
Het Britse Land Rover is op het Amerikaanse Jeep na het oudste 4x4 merk ter wereld. Niet geheel toevallig dankt Land Rover haar bestaan voor een groot gedeelte aan dat merk. Land Rover komt oorspronkelijk uit de fabriek van Rover en was ook onderdeel van dit merk. Na de oorlog had de Rover fabriek flink wat capaciteit over omdat de productie van militaire voertuigen was gestopt. De broers Maurice en Spencer Wilks, die aan het hoofd stonde van Rover, hadden in 1947 een licentie vergaard om de Jeep Willys te produceren. In 1948 werd de Rover fabriek herbouwd en werd de productie van de Willys uitgebreid. Op basis van de Amerikaanse oer-4x4 ging Rover haar eigen model bouwen, de Land Rover.
Het concept verbeterd
De naam Land Rover lag voor de hand: Rover was er immers al en de gemodificeerde Willys was voorbestemd om zijn leven buiten de wegen te slijten: op het land. De auto werd dan ook nadrukkelijk in de markt gezet als auto voor boeren en andere landwerkers. Deze eerste Land Rover werd de Series I, die zowel technisch als optisch nog erg veel overeenkomsten vertoonde met de Jeep Willys. Exact tien jaar na zijn introductie, werd op 30 april 1958 de Series II geïntroduceerd die nadrukkelijk afstand nam van het model waarmee hij ooit zijn genen deelde, de Willys. De Series II hield het uit tot 1961 waarna het model een lichte facelift kreeg en verder ging als Series IIa. Het belangrijkste nieuws was de komst van een nieuwe, sterkere 2,3 liter dieselmotor die de 2,0 liter opvolgde. In 1968 kwam er nieuwe Europese regelgeving op grond waarvan de Land Rovers Series IIa aangepast moest worden: de koplampen en grille gingen op de schop en dat resulteerde erin dat de auto op diverse markten een ander uiterlijk kreeg. In 1971 werd de Series IIa nog vervangen door de Series III die met name op het gebied van kwaliteitsbeleving in het interieur een flinke stap vooruit maakte.
De Series III kreeg in 1983 een opvolger: de 110, verwijzend naar zijn wielbasis van 110 inch. Niet veel later volgde ook de 90, de versie met de kortere wielbasis. De 90/110 was een waardige opvolger van de Series III en wordt tegenwoordig (2010) gezien als één van de meest toonaangevende modellen in de 4x4-historie. Dat de auto van een robuuste kwaliteit is, bewijzen de vele nog technisch uitstekende modellen die anno 2010 nog steeds rondrijden.
Ook een luxe Land Rover
Nog voor de komst van de 110, was de Range Rover geïntroduceerd: waar de 110 was gepositioneerd als een “hardcore” terreinbeul, was de Range Rover meer geschikt voor alledaags gebruik op de openbare weg. Echter, ook de Range Rover kon in het terrein uitstekend uit de voeten. In 1989 kwam daar ook nog eens de Discovery bij, een model dat zowel qua prijs als qua karakter tussen de 110 en de Range Rover werd gepositioneerd. Vanaf het moment dat de Range Rover en de Discovery aan populariteit wonnen, kreeg de 90/110 de naam Defender. Dit om het stoere, basic karakter van de auto te benadrukken. De benamingen 90 en 110 zijn echter gewoon in gebruik gebleven.
De Discovery slaat een brug tussen de hardcore terreinwagen en de luxe SUV /
Bron: KlausNahr, Flickr (CC BY-SA-2.0)
In de periode 1967 – 1986 was Land Rover in handen van achtereenvolgens British Leyland en werd het vervolgens in 1975 een zelfstandig merk binnen de groep. In 1994 nam BMW Land Rover over en onder hun hoede kwam in 1997 de Freelander, een compactere SUV. Tezamen met de Defender, Range Rover en Discovery is Land Rover vanaf dat moment in vrijwel alle 4x4-segmenten vertegenwoordigd.
De Range Rover geldt als het summum op luxe 4x4-gebied. /
Bron: The Car Spy, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
Vertegenwoordigd in alle 4x4 segmenten
In het eerste decennium van de 21e eeuw groeide de reputatie van Land Rover op het gebied van SUV’s: de reputatie van het merk in het terrein was al vrijwel onaantastbaar maar nieuwe uitvoeringen van de Range Rover, Discovery en Freelander werden steeds luxer. De Freelander is een redelijk betaalbare SUV, terwijl de Discovery het goed doet in het duurdere segment en de Range Rover is uitgegroeid tot een statussymbool in de topklasse. In 2005 kreeg de Range Rover een nieuwe variant erbij: de Range Rover Sport. Hij lijkt sterk op de Range Rover maar is iets compacter en lichter en voorzien van een sportievere daklijn. De Sport fungeert nu als modern en sportief alternatief in de topklasse terwijl de Range Rover het exclusieve full size topmodel blijft. In 2008 werd Land Rover overgenomen door de Indiase gigant Tata Motors en onder hun bewind behaalt Land Rover stabiele resultaten en is het merk binnen haar segment mondiaal één van de sterkste spelers, zo niet de sterkste.