InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Ford Mustang: een van de bekendste modellen van Ford

Ford Mustang: een van de bekendste modellen van Ford

Ford Mustang: een van de bekendste modellen van Ford Een van de bekendste modellen van Ford is de Ford Mustang. De eerste Ford Mustang werd gebouwd in 1964.

Ford Motor Company

Ford is een Amerikaans autobedrijf dat onder andere auto's en vrachtwagens bouwt. De auto's en vrachtwagens van Ford zijn wereldwijd bekent en worden wereldwijd verkocht.

Geschiedenis van Ford

Ford is opgericht in 1903 door Henry Ford en elf investeerders. In 1906 was Ford al het grootste autobedrijf van de Verenigde Staten. In 1919 nam de enige zoon van Henry Ford: Edsel Ford het bedrijf over. In 1922 nam Ford de Lincoln Motor Company voor vijf miljoen dollar over. In 1945 werd Henry's kleinzoon: Henry Ford II de nieuwe directeur van Ford. In 1956 werden er voor het eerst aandelen van Ford verkocht op de beurs. Inmiddels heeft Ford ruim 200.000 werknemers en 90 fabrieken. Jaarlijks produceert Ford meer dan 6,5 miljoen voertuigen.

Ford Mustang

De Ford mustang is een van de meest bekende modellen van Ford. De auto werd voor het eerst gebouwd in 1964. Het sportieve uiterlijk en de lage prijs maakte de auto tot een grote bekendheid. De Mustang wordt nog altijd gebouwd in de Verenigde Staten en is nog altijd erg populair.

Modellen

Er zijn zeven versies van de Ford Mustang
  • Het eerste model Ford Mustang wordt ook wel de 64 1/2 genoemd. Dit model werd gebouwd van 1964 tot en met 1966.
  • In 1967 werd het uiterlijk van de Ford Mustang enigszins aangepast. Met name de achterkant werd aangepast. Dit model werd gebouwd tot 1973.
  • In de periode 1974 tot en met 1978 werd de Mustang II gebouwd.
  • De Mustang III werd gebouwd tussen 1979 en 1993.
  • In 1994 werd het model wederom aangepast, waaruit de SN-95 is ontstaan. Deze versie werd gebouwd tot 2004.
  • Van 2005 tot en met 2007 werd de SN-197 gebouwd.
  • En sinds 2007 wordt de Ford Mustang Shelby GT500 gebouwd. Deze versie is gebaseerd op de SN-197, maar in samenwerking met Shelby.

Ford Mustang Mach One

De Mach One werd geïntroduceerd in 1964 als sportauto. De originele productie eindigde in maart 1979 omdat de Mustang II steeds populairder werd. De Mach One werd opnieuw geïntroduceerd in 2003.

  • De eerste generatie Mach One werd gebouwd tussen 1969 en 1973. Dit was een 2-deurs coupé.
  • De tweede generatie, eveneens een 2-deurs coupé werd gebouwd tussen 1974 en 1978.
  • De Ford Mustang Mach One New Edge werd gebouwd tussen 2003 en 2004 en was een 2-deurs liftback.

Evenals veel Ford Mustangs werd de Mach One ook gebruikt in films. De meest bekende film waarin deze auto werd gebruikt was Marked for Death van Steven Seagal. In deze film werd een in 1973 gebouwde zwarte Ford Mustang Mach One gebruikt.

Bekendheid van de overige Ford Mustang modellen

De Ford Mustang wordt regelmatig gebruik op televisie. De eerste versie van de Ford Mustang, de 64 1/2 werd gebruikt in de James Bond film "Goldfinger". De gebruikte Ford Mustang in deze film was een witte cabrio met rode bekleding. Tevens werd de Ford Mustang gebruikt in de film "Bullitt". In deze film werd de Ford Mustang GT-390 gebruikt. In 2006 werd een Ford Mustang 1967 Fastback gebruikt in de film "The Fast and the Furious". Eveneens werd de Ford Mustang gebruikt in "Death Sentence", "I Am Legent", "Knight Rider" en "Death Race".
© 2010 - 2017 Semicolon, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De T-Ford, het eerste massamobielHij zette de wereld op wielen: Henry Ford. In zestien jaar tijd werden maar liefs vijftien miljoen exemplaren van zijn T…
De geschiedenis van de Ford CapriDe geschiedenis van de Ford CapriThe car you always promised yourself, met die slogan werd de nieuwe Ford Capri gelanceerd in 1969 als de Europese vervan…
De Ford S-MAX, groot en ruimDe sportieve uitvoering van de Ford Galaxy is de S-MAX. Een wagen met heel veel ruimte, die er bovendien stoer en sporti…
Ford Focus 2011 luistert naar zijn bestuurder via spraakIn 1998 bracht Ford de vervanger van de toemalige Escort op de markt, de Ford Focus. Het nieuwe model wierp hoge blikken…
Ford B-Max voor 2012. B-Max vervangt de Fusion!Ford B-Max komt in 2012 op de markt ter vervanging van de oude Ford Fusion, beide wagens gaan door als monovolume van de…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Ford Mustang: een van de bekendste modellen van Ford"

Infoteur: Semicolon
Laatste update: 23-12-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!