InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > De geschiedenis van Audi

De geschiedenis van Audi

De geschiedenis van Audi Audi is een Duitse autofabrikant opgericht in 1909 door August Horch. De naam komt van de achternaam van de oprichter wat in het Latijn Audi betekent.

Algemene informatie

Audi is een Duitse autofabrikant opgericht in 1909 door August Horch. De naam komt van de achternaam van de oprichter wat in het Latijn Audi betekent. Het hoofdkantoor van Audi is gevestigd in Ingolstadt (Duitsland). In totaal heeft Audi ongeveer 60.000 werknemers.

Oprichting

In 1899 werd het autobedrijf Horch Automobielwerke opgericht. Het bedrijf werd opgericht door 4 mannen, waaronder de ex-Benz werknemer August Horch. Tien jaar na de oprichting van Horch Automobielwerke kwam er een einde aan deze samenwerking. August Horch wilde meer bekendheid krijgen door deel te nemen aan de autosport. Zijn partners waren het hier niet mee eens waardoor zij August Horch hebben ontslagen. August Horch wilde daarna een eigen autobedrijf oprichten, echter was zijn naam al in gebruik en geclaimd door zijn ex-partners. Zodoende richtte August Horch een nieuw autobedrijf op onder de naam Audi. Wat het Latijn is voor Horch.

Auto-Union

In de jaren dertig fuseerde Audi samen met DKW, Horch en Wanderer tot de Auto-Union. Het inmiddels bekende logo van de vier in elkaar gehaakte ringen symboliseerde deze samenwerking. Uit deze samenwerking is de hedendaagse Audi ontstaan.

Overige geschiedenis

Na de tweede wereldoorlog waarin Audi enkel pantservoertuigen bouwde, kwam Audi in handen van Mercedes-Benz. Onder leiding van Mercedes-Benz ontworp Audi onder andere de welbekende Audi 80.

In 1965 werd Audi een onderdeel van de Volkswagen Group. Kort hierna werd de Audi 60 geïntroduceerd.

In 1985 werd de bedrijfsnaam veranderd van Audi naar Audi A.G.

Oude Audi's

VanTot
197219948090
1975197850
19761993100200
19771994100 Avant200 Avant
19801992Quattro
19801996Coupé
19891993V8
1991199580 Avant90 Avant
1991200180 Cabriolet
20002005A2

Nieuwere Audi's

Sinds
1993A6A8
1994A4A6 Avant
1996A3A4 Avant
1998TT
1999TT Roadster
2000A6 Allroad Quattro
2002A4 Cabriolet
2004A3 Sportback
2005Q7
2007A5Q5
© 2010 - 2019 Semicolon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De geschiedenis van Audi"

Infoteur: Semicolon
Laatste update: 23-12-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!