De geschiedenis van het automerk Audi
De Audi is een auto die vooral klasse en stijl uitstraalt. Sportieve en toch degelijke belijningen en tal van mooie luxe opties. Het merk behoort dan ook tot de luxere klasse auto's. Maar ook zeer succesvol in de rally sport. Maar hoe is dit merk nu eigenlijk ontstaan? Hier vindt je alles over het ontstaan van het automerk Audi.
De Geschiedenis
De oorsprong van de Audi ligt in het jaar 1899, in Duitsland. Dit gebeurde in het automobielbedrijf Horch Automobielwerke. Dit bedrijf is opgericht door de heer August Horch, die eerder werkzaam was bij Benz. Horch richtte dit bedrijf op met een aantal vrienden. Echter in 1909 bleken zij verschillende ideeën te hebben over de toekomst van het bedrijf, en zo kwam de samenwerking ten einde. Horch wilde zich namelijk meer gaan toespitsen op de autosport, om zo naamsbekendheid te krijgen voor het merk. Zijn collega’s vonden dit onnodig, en zonde van het geld. De heer Horch is toen ontslagen door zijn compagnons.
Daarna had Horch bedacht dat hij een nieuw automobielbedrijf wilde gaan opzetten. Dit deed hij samen met zijn vermogende vriend. Echter kon hij zijn vroegere merknaam Horch Automobielwerke niet meer gebruiken. Zijn vroegere compagnons werkten namelijk nog steeds onder deze zelfde naam.
De naam Audi is toen geboren. Zijn nieuwe zakelijke partner had namelijk een erg pientere zoon. Die zoon bedacht zich dat ‘Horch’ in het Latijn Audi betekent. Zodoende is deze merknaam geïntroduceerd, en uitgegroeid tot een begrip over de hele wereld!
In de tweede wereldoorlog kwam de productie van de Audi tijdelijk stil te liggen. Na de oorlog is het merk opnieuw opgericht. Ditmaal viel het onder Mercedes Benz. Het concern was toen verantwoordelijk voor de productie van twee verschillende merken, te weten DKW en Auto Union (het huidige Audi).
Onderdeel van Volkswagen
Vanaf het jaar 1965 is Audi onderdeel van Volkswagen. Veel van de aandeelhouders van Mercedes Benz waren er op tegen dat zij over zouden worden genomen door Volkswagen, omdat zijn bang waren voor een concurrentiestrijd. Echter is uiteindelijk besloten dat het toch zou gaan gebeuren. Er werd door Mercedes Benz direct een goed ontwerp bij verkocht. Uit dit ontwerp is toen de Audi 60 ontstaan. Een paar jaar later, in het jaar 1968, kwam direct de opvolger hiervan; de Audi 100.
Vanaf die tijd heeft Audi zich voornamelijk gericht op de bovenkant van de markt. een nieuwe auto met klasse en uitstraling was geboren.
Het logo
In de jaren dertig vond er een fusie plaats tussen Audi, DKW, Horch en Wanderer. Deze vier merken bleven overigens wel gewoon naast elkaar bestaan. Het logo van deze merken zijn 4 ringen, die staan voor de vier bedrijven. In het jaar dat de fusie plaatsvond zouden de Olympische spelen in Duitsland plaatsvinden. Het logo is dus ook gebaseerd op het logo van de Olympische spelen.
Rally
Tegenwoordig wordt de Audi veelvuldig gebruikt in rally races. Dit is ontstaan rond de jaren tachtig. Veel rally producers kwamen toen naar voren met een achterwiel aangedreven auto. Audi maakte hierin toen nog eens een flinke slag door de Quattro uit te brengen. Verder brachten ze bij deze auto een turbomotor aan, zoals in de Audi 80. Ook werd het onderstel van de Audi 200 gebruikt. Al met al bleek dit een zeer succesvolle formule te zijn. Al snel werd hier voor Audi vervolg aan gegeven door zich te plaatsen voor bekende internationale rally’s Vandaag de dag draait Audi nog steeds mee aan de top wat betreft rally rijden.