InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Wat u moet weten over winterbanden

Wat u moet weten over winterbanden

Bij winterse omstandigheden is het rijden op winterbanden aan te raden. In veel landen is het verplicht gesteld, omdat het veel ongevallen kan voorkomen. In Nederland is het nog niet verplicht, maar het is wel aan te raden. Het belang van winterbanden wordt vaak onderschat. In de wintermaanden bieden deze banden als voordeel dat u een veel betere wegligging hebt, een kortere remweg en een betere grip op het wegdek. In veel omringende landen zijn de winterbanden al verplicht. Gezien het gevaar van regulier banden bij winterse omstandigheden is een dergelijke maatregel goed voor te stellen. De winters lijken steeds strenger te worden, dus zijn dergelijke banden een goede investering. Het maakt het autorijden op jaarbasis wel weer duurder, maar ook veiliger.

Wat kosten winterbanden?

Bij het aankopen van winterbanden moet u rekening houden met €60 tot €100 per band inclusief montage. De reguliere banden kunt u laten opslaan, maar om kosten te besparen kunt u deze ook zelf thuis opslaan. Na de winter moet u de winterbanden weer laten verwisselen door de “zomer” banden. Vervolgens moet u in november de winterbanden er weer onder plaatsen. Voor het verwisselen moet u ook rekening houden met €50 tot €75. Deze wisseling moet dus twee keer in het jaar plaatsvinden.

Waarom niet altijd winterbanden onder de auto?

De winterbanden bestaan uit zacht rubber, dat hard gaat worden bij koud weer. Bij zeer warm weer in combinatie met een lange rit, slijten de winterbanden extra. De banden worden zacht en dit zal de levensduur van de banden inkorten. Daarnaast loopt u het gevaar dat de banden het onderweg gaan begeven door de ontstane warmte.

Kan ik mijn banden zelf verwisselen?

Het verwisselen van een band van een auto is niet te vergelijken met het verwisselen van een fietsband. Hiervoor moet u de juiste apparatuur hebben. Door onjuiste verwisseling van de banden kunt u ze beschadigen met alle gevolgen van dien.

Kan ik de winterbanden ook weer gebruiken voor mijn volgende auto?

Dat is volledig afhankelijk van de maten van de band. Indien u hetzelfde merk en type auto weer koopt, wil dat nog niet zeggen dat ook dezelfde banden er onder zitten. Een groot voordeel van winterbanden is dat u ze eenvoudig weer kunt verkopen via Marktplaats. Mensen proberen allemaal te besparen en proberen op het internet goede winterbanden te kopen voor een lage prijs.

Verwisselde banden laten markeren

Bij het verwisselen van de banden doet u er verstandig aan om de banden te markeren. Door op de banden te zetten om welke wiel ze moeten, kunt u voorkomen dat de banden er weer op de onjuiste manier onder komen. Het kan namelijk gebeuren dat er verschil zit tussen de verschillende banden (door slijtage) waardoor de auto niet meer in balans is na het verwisselen van de banden.

Wat is het grote verschil tussen normale banden en winterbanden?

De winterbanden hebben een ander en grover profiel waardoor ze beter bestand zijn tegen winterse ondergronden. Het profiel van een winterband bedraagt minimaal 4 mm, tegen 2 mm voor zomerbanden.

In welke landen zijn winterbanden verplicht?

In steeds meer landen worden deze banden verplicht gesteld. In de volgende landen zijn ze verplicht. Deze lijst is niet volledig.
  • Duitslands (sinds 2010)
  • Frankrijk
  • Italie
  • Oostenrijk
  • Zweden
  • Zwitserland
  • Slowakije
  • Finland
Gerelateerde artikelen
Winterbanden voor de fietsWinterbanden voor de fietsWinterbanden voor de fiets worden steeds populairder. Voor auto’s zijn er al lange tijd winterbanden te koop. Winterband…
Winterbanden bij winterse weersomstandigheden in OostenrijkWinterbanden bij winterse weersomstandigheden in OostenrijkIn Oostenrijk is het bij wet verplicht gesteld om in de periode van 1 november tot 15 april de auto te voorzien van wint…
Winterbanden: Kosten kopen en huren van winterbandenWanneer de zomer voorbij is, wordt het tijd om na te denken over veilig rijden in koude en ijzel. Winterbanden zijn een…
Winterbanden DuitslandWinterbanden DuitslandDe vraag die bij velen opkomt als men met de auto van plan is in de winter naar Duitsland te gaan of door Duitsland heen…

Reageer op het artikel "Wat u moet weten over winterbanden"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 06-12-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!