InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Fietsen > Winterbanden voor de fiets

Winterbanden voor de fiets

Winterbanden voor de fiets Winterbanden voor de fiets worden steeds populairder. Voor auto’s zijn er al lange tijd winterbanden te koop. Winterbanden voor de fiets hebben aan de zijkanten en eventueel aan de bovenkant spikes voor een betere grip bij gladheid door sneeuw en/of ijs.

Wat zijn winterbanden voor de fiets?

Winterbanden voor een fiets hebben een grover profiel op de buitenband dan gewone banden. Hierdoor ontstaat er meer grip bij sneeuw, ijs en gladheid. Het rubber van de winterband is zachter waardoor ook meer grip ontstaat. Omdat dit rubber sneller slijt dan een gewone band is het aan te raden om de winterband weer om te wisselen met een andere band wanneer de wintermaanden voorbij zijn. Ook hebben winterbanden spikes (spijkertjes) aan het oppervlak van de band zitten wat het grote verschil maakt tussen gewone banden en winterbanden.

Er zijn over het algemeen twee typen winterbanden te koop voor de fiets

Winterbanden met spikes aan de zijkanten van de band

Deze winderbanden hebben naast een grover profiel en zachter rubber ook spikes aan de zijkanten van de banden. Wanneer de band hard is opgepompt rijdt u over het midden van de band en gebruikt u de spikes niet. Zodra het glad is op de weg door sneeuw of ijsvorming kunt u de banden wat leger laten lopen waardoor de spikes tijdens het fietsen het wegdek raken. Hierdoor heeft u extra veel grip. Voor gebruik op het asfalt zijn winterbanden met spikes aan de zijkant van de band aan te raden. Hierdoor rijdt u niet constant op de spikes omdat u de band iets harder oppompt als u het grootste gedeelte op asfalt rijdt waardoor u de spikes minder beschadigd of verliest.

Winterbanden met spikes aan de zijkanten en bovenkant van de band

Bij winterbanden met spikes aan de bovenkant en zijkanten van de band houden de spikes altijd contact met de ondergrond. U kunt met deze banden op het ijs rijden. Het is niet aan te raden om deze banden te gebruiken op de weg. Door het asfalt kunt u de spikes verslijten of verliezen.

Wat kosten winterbanden voor de fiets?

Winterbanden met spikes aan de zijkanten variëren van 40,- tot 60,- euro. Bijvoorbeeld:
  • Schwalbe Snow Stud kost ongeveer 45,- euro.
  • Schwalbe Marathon Winter kost ongeveer 55,- euro.
  • Continental Nordic Spike kost ongeveer 60,- euro.

Winterbanden met spikes aan de bovenkant en zijkanten variëren van 60,- tot 90,- euro. Bijvoorbeeld:
  • Schwalbe Ice Spiker kost ongeveer 75,- euro.
  • Schwalbe Ice Spiker Pro kost ongeveer 90,- euro.

Tips

  • U kunt in plaats van een winterband met spikes ook kiezen voor een gewone buitenband met een grover profiel en een goede grip. Een goed voorbeeld hiervan is de Schwalbe Marathon Cross welke ongeveer 25,- euro kost. Een stuk goedkoper dus dan een winterband met spikes. U kunt op de Marathon Cross ook in de zomer blijven rijden waardoor u niet steeds de banden hoeft te verwisselen.
  • Door de band niet te hard op te pompen heeft u meer grip op de weg omdat het contactoppervlak groter is. Misschien heeft u hierdoor helemaal geen speciale winterbanden nodig omdat u al voldoende grip heeft.
  • Wilt u niet al te veel investeren in winterbanden? Koop dan één winterband voor alleen het voorwiel. U zult vaker uitglijden met het voorwiel bij gladheid omdat u met het voorwiel het meeste stuurt en remt.
  • Zet het zadel bij gladheid wat lager. U kunt dan met de voeten eerder bij de grond wanneer u dreigt te vallen en zo een valpartij voorkomen.
  • Mocht u een winterband met spikes hebben en er een aantal verloren zijn dan kunt u ze (bij Schwalbe banden) los nabestellen en zelf weer aan de band monteren. U kunt natuurlijk ook alvast een aantal spikes kopen of meebestellen als voorraad wanneer u de band koopt.
© 2010 - 2019 M_vermaat, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Winterbanden, wat het zijn en wanneer je ze gebruiktVeel mensen wisselen als de winterse weersomstandigheden aantreden, hun zomerbanden om voor winterbanden. Wat zijn winte…
Bandenspanning winterbandenBandenspanning winterbandenDe winterband kan al gebruikt worden als de temperaturen uitkomen beneden de zeven graden Celsius, omdat met die tempera…
Winterbanden: Kosten kopen en huren van winterbandenWanneer de zomer voorbij is, wordt het tijd om na te denken over veilig rijden in koude en ijzel. Winterbanden zijn een…
Winterbanden: prijzen en de winterbandentestWinterbanden: prijzen en de winterbandentestWinterbanden: prijzen, kosten, bestellen, test, anwb, veiligheid. Winterbanden zijn bedoeld om tijdens winterse omstandi…
Fietsen terwijl het glad is: veilig fietsen als het glad isFietsen door de sneeuw of op een gladde weg kan erg gevaarlijk zijn. Maar er zijn een aantal trucs waardoor je de minste…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Winterbanden voor de fiets"

Infoteur: M_vermaat
Laatste update: 21-09-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Schrijf mee!