InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Bandenspanning winterbanden

Bandenspanning winterbanden

Bandenspanning winterbanden De winterband kan al gebruikt worden als de temperaturen uitkomen beneden de zeven graden Celsius, omdat met die temperatuur de winterband al een positief effect heeft op een betere grip op de weg. Bij het kiezen van een geschikte winterband kan er rekening worden gehouden met de weersomstandigheden en snelheid van de auto. Bij het op vakantie gaan naar een land waar veel sneeuw en gladheid te verwachten is, kan voor een ander type winterband worden gekozen dan bij het autorijden in een land waar dit niet te verwachten is, zoals in Nederland. Een ander aspect waarop gelet moet worden is de bandenspanning van de winterband, want een te lage bandenspanning kan negatieve en ongewenste effecten met zich meebrengen.

De bandenspanning van de winterband

De bandenspanning van de winterband zal om de band optimaal te laten functioneren, anders moeten zijn dan bij een zomerband. In het algemeen wordt dan ook uitgegaan van de stelregel dat de bandenspanning van een winterband 0,2 bar hoger moet zijn dan die van een zomerband. Dit is echter een algemeen advies, maar voor het beste resultaat is het raadzaam om de handleiding van de auto erop na te kijken en bij aanschaf van de winterband te vragen naar de hoogte van de bandenspanning. Als niet de juiste bandenspanning van de winterband gehanteerd wordt, dan kan dit schade aan de band veroorzaken.

Bandenspanning voor en achter

Bij de bandenspanning is het advies dat de bandenspanning van de winterband die zich links en rechtsvoor aan de auto bevinden even hoog zijn. Ditzelfde geldt voor de achterbanden van de auto. Er mag echter wel een klein verschil aanwezig zijn in de bandenspanning van de voorbanden ten opzichte van de achterbanden. Als de bandenspanning te laag is, dan zal dit gevolgen hebben voor de stabiliteit van de auto met betrekking tot het rechtuit rijden en het nemen van de bochten.

Controle bandenspanning

Een periodieke controle kan als er regelmatig gebruik wordt gemaakt van de auto, om de maand worden uitgevoerd en zo nodig kan de bandenspanning worden bijgesteld. Voor een lange rit naar het buitenland en met een auto die zwaarder dan normaal beladen is, bijvoorbeeld door koffers, is het altijd aan te raden de bandenspanning van de winterband te controleren voordat men vertrekt. Bij de controle is het ook aan te bevelen om de bandenspanning van de reserveband te controleren. Hierbij kan er van uitgegaan worden dat de bandenspanning van de reserve winterband 0,5 bar hoger mag zijn dan de bandenspanning op de winterbanden onder de auto. Dan kan de reserve winterband namelijk direct gebruikt worden, zonder op dat moment nog de bandenspanning te hoeven controleren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.bandenmaat.com
  • www.bandenvoordeel.com

Reageer op het artikel "Bandenspanning winterbanden"

Reactie

John, 14-10-2013 09:03 #1
Met (veel) regen en droge weg is de remweg stukken langer! Laat u niets wijsmaken door de bandenbranche.

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 18-04-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Special: Autobanden
Reacties: 1
Schrijf mee!